Motorsåg och handhållet

Jonsered cs 2260 w..vad tror ni?

23 inlägg 14836 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsered cs 2260 w..vad tror ni?

anderswestergren  
#167467 När jag 2000 var i stormfälld skog i Frankrike (Elsass) och jobbade frågade jag en gång den franske "underskogvaktaren" vilka sågar hans huggare hade.

Han blev entusiastisk och bröt ut i en ström av ord, på något som skulle föreställa "tyska", som var det språk vi försökte kommunicera på.

Ur den Galliska svadan kunde jag i alla fall uppfatta att de franska huggarna var delade i två läger: Stihl eller Husqvarna. Huggare i samma arbetslag måste ha samma sågmärke. Annars blev det bråk....

Men sedan fanns det sådana huggare som var "ein bisschen spezial" och de hade "Schonsöred".

Jag uppfattade det som om det var någon elit-klass, eller sådana som uppfattade sig själva som elit-huggare, som använde Jonsered.

2 av mina 3 sågar är i dag Jonsered......

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered cs 2260 w..vad tror ni?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167574
anderswestergren skrev:Men om jag ska döma av de sågar jag har nu så är Jonsered minst lika bra som Husqvarna vad gäller proffsågar.

Det är väl inte så konstigt eftersom det är till 95% samma sågar.

Avatar Fallback

Re: Jonsered cs 2260 w..vad tror ni?

SawTroll  
#168728
wiktor skrev:är 2260 sama som husq 560?? :?: har provkört 560n den är jättebra :???: men är jonseredfantast !så jag vill ha den med rak bygel och röd/svart! :P har inte hittat den på jonsereds hemsida.


Ja, med unntak av håndtaksvinklen, fargen, og fasongen på noen plastikk-deksler. Slik har det vært en stund med alle Jonsered proff modeller, og de fleste andre (unntaket er de aller billigste, som blir laget av Poulan for begge merker). Det er bare litt færre Jonsered modeller å velge imellom.

totte skrev: Är väl inte släppt som J-red ännu.


Riktig, men er tydeligvis "på gang" (2158 er for øvrig 555).

Avatar Fallback

Re: Jonsered cs 2260 w..vad tror ni?

kungsis  
#168739 Jag kommer aldrig att köpa vare sig Husqvarna eller Jonsered så länge som de kör med nuvarande deign. Har haft en 2152 men sålde den snabbt igen. Orsakerna var följande:
A: Värdelös kvalite på snäppena som håller kåpan.
B: Varje gång som jag lossade kåpan delade sig luftfiltret.
C: Man är tvungen att slå i kastskyddet innan kåpan går att ta bort.
D: Gummiupphängd förgasare. Varför? Är ju bara besvärligare än det vara tidigare = två skruv så var den loss.
E: Varför har de lagt in en mellanvägg under förgasaren. På min var genomföringen genom den dåligt gradad = trasig bensinslang.
F: Kastskyddet delat. En del i kåpan och en del fast monterad på motorsågskroppen. Går kastskyddet i när kedjekåpan är bortmonterat måste man ha verktyg för att lossa den.

Inget av dessa "fel" är ju iof inget man kan leva med, men förstår inte varför man ska behöva acceptera försämringar. Inga av dessa onödiga "fel" finns ju på dom äldre modellerna.

Så summan är att jag forsätter att köra med min 2051.a och har min gamla 435.a i reserv och den dagen någon av dem går sönder, letar jag hellre upp någon bra begangad av de äldre modellerna.

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Jonsered cs 2260 w..vad tror ni?

Kjell S  
#168808 Kommer antagligen prova den till nästa vinter...
Provkördes förra veckan under Håkma-dagen.

Har en 357:a som mellansåg nu, men den djävlas med vibrationer hela tiden.
Efter två verkstadsgenomgångar med vibbdämparbyten, drevbyte mm utan
att komma åt problemet ska den ner till Hva i veckan...

Avatar Fallback

Re: Jonsered cs 2260 w..vad tror ni?

SawTroll  
#169290
kungsis skrev:Jag kommer aldrig att köpa vare sig Husqvarna eller Jonsered så länge som de kör med nuvarande deign. Har haft en 2152 men sålde den snabbt igen. Orsakerna var följande:
A: Värdelös kvalite på snäppena som håller kåpan.
B: Varje gång som jag lossade kåpan delade sig luftfiltret.
C: Man är tvungen att slå i kastskyddet innan kåpan går att ta bort.
D: Gummiupphängd förgasare. Varför? Är ju bara besvärligare än det vara tidigare = två skruv så var den loss.
E: Varför har de lagt in en mellanvägg under förgasaren. På min var genomföringen genom den dåligt gradad = trasig bensinslang.
F: Kastskyddet delat. En del i kåpan och en del fast monterad på motorsågskroppen. Går kastskyddet i när kedjekåpan är bortmonterat måste man ha verktyg för att lossa den.

Inget av dessa "fel" är ju iof inget man kan leva med, men förstår inte varför man ska behöva acceptera försämringar. Inga av dessa onödiga "fel" finns ju på dom äldre modellerna.

Så summan är att jag forsätter att köra med min 2051.a och har min gamla 435.a i reserv och den dagen någon av dem går sönder, letar jag hellre upp någon bra begangad av de äldre modellerna.

M.v.h
Kungsis


:???: Jeg har flere sager av samme generasjon som 2152, og har ikke hatt problemer med noe av det der - og jeg forstår at det er gode grunner til at forgasseren er gummiopphengt på nyere HVA-sager.

Avatar Fallback

Re: Jonsered cs 2260 w..vad tror ni?

Nonkan  
#169341
kungsis skrev:J
A: Värdelös kvalite på snäppena som håller kåpan.
B: Varje gång som jag lossade kåpan delade sig luftfiltret.
C: Man är tvungen att slå i kastskyddet innan kåpan går att ta bort.
D: Gummiupphängd förgasare. Varför? Är ju bara besvärligare än det vara tidigare = två skruv så var den loss.
E: Varför har de lagt in en mellanvägg under förgasaren. På min var genomföringen genom den dåligt gradad = trasig bensinslang.
F: Kastskyddet delat. En del i kåpan och en del fast monterad på motorsågskroppen. Går kastskyddet i när kedjekåpan är bortmonterat måste man ha verktyg för att lossa den.

Inget av dessa "fel" är ju iof inget man kan leva med, men förstår inte varför man ska behöva acceptera försämringar. Inga av dessa onödiga "fel" finns ju på dom äldre modellerna.


A: Håller inte med, vi säljer mycket mer borttappade skruvar till cylinderkåpan på äldre modeller än snäppen till de nyare. Fördelarna med snäppen överväger starkt.
B: Jag har bara varit med om att filter delar sig när kunden själv bänt isär det för att göra rent, alltså felaktig rengöring av filtret. Möjligt att du har fått ett filter som varit kass från tillverkningen, men varför inte säga till ÅF direkt i så fall? Självklart ska ett filter inte dela sig när man lossar kåpan, men hur ska man kunna rätta till ett fel som ingen påpekar?
C: På Stihl behöver man lägga i choken för att få loss kåpan, inte heller det kan ses som ett världsproblem. Jag lägger alltid i kedjebromsen när jag stänger av sågen, så att den är i när jag startar (säkrare start), alltså är bromsen alltid i när jag tar bort kåpan.
D: Nyare sågar är mycket mer avvibrerade än äldre, det gör att själva motorenheten vibrerar mer, och har man inte vibrationsdämapd förgasare får man driftsstörningar. På äldre modeller fanns inte det problemet, men då var det också mer vibrationsskador. Jag föredrar hela händer framför en helt problemfri motorsåg.
E: Att bränsleslangar går av är ett vanligt problem på sågar där tanken är skild från motorn. I övrigt samma som B, om du hittar något som inte är bra, varför inte säga till ÅF och ge dem en chans att rätta till? Tillverkar man några hundra tusen maskiner om året så är det klart det kan bli tillverkningsfel.
F: Vi får in mycket färre sågar som har problem med bromsen på den typen än av de äldre som faktiskt är ganska plastiga och rangliga. En solid bromskåpa i metall är mycket stadigare som plattform för delarna, så jag tycker fördelarna överväger. Dessutom är det bara att lägga i bromsen i uttagen på handtaget och vrida till så spänner man upp den igen. Behövs inga verktyg för det.

Avatar Fallback

Re: Jonsered cs 2260 w..vad tror ni?

baabwaf  
#184467 En såg skall gå igång, hålla sig igång, kännas bekväm och fungera, så att man slipper skruva eller lämna iväg på garantier.

Vad det står för bokstäver eller är för färg spelar mindre roll. Inte allt för sällan får man vad man betalar för. Ibland finns det säkert fördelar i olika lägen med olika sågar/märken.

Fungerar ingen såg alls, för att den har "fel märke", då är det troligtvis den som håller i sågen som saknar kompetens och har bara lärt sig ett fabrikat. De som utvecklar sin kompetens kan med säkerhet såga med vilken som helst, i samma klass.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).