tis 03 apr 2012, 20:46#169341
kungsis skrev:J
A: Värdelös kvalite på snäppena som håller kåpan.
B: Varje gång som jag lossade kåpan delade sig luftfiltret.
C: Man är tvungen att slå i kastskyddet innan kåpan går att ta bort.
D: Gummiupphängd förgasare. Varför? Är ju bara besvärligare än det vara tidigare = två skruv så var den loss.
E: Varför har de lagt in en mellanvägg under förgasaren. På min var genomföringen genom den dåligt gradad = trasig bensinslang.
F: Kastskyddet delat. En del i kåpan och en del fast monterad på motorsågskroppen. Går kastskyddet i när kedjekåpan är bortmonterat måste man ha verktyg för att lossa den.
Inget av dessa "fel" är ju iof inget man kan leva med, men förstår inte varför man ska behöva acceptera försämringar. Inga av dessa onödiga "fel" finns ju på dom äldre modellerna.
A: Håller inte med, vi säljer mycket mer borttappade skruvar till cylinderkåpan på äldre modeller än snäppen till de nyare. Fördelarna med snäppen överväger starkt.
B: Jag har bara varit med om att filter delar sig när kunden själv bänt isär det för att göra rent, alltså felaktig rengöring av filtret. Möjligt att du har fått ett filter som varit kass från tillverkningen, men varför inte säga till ÅF direkt i så fall? Självklart ska ett filter inte dela sig när man lossar kåpan, men hur ska man kunna rätta till ett fel som ingen påpekar?
C: På Stihl behöver man lägga i choken för att få loss kåpan, inte heller det kan ses som ett världsproblem. Jag lägger alltid i kedjebromsen när jag stänger av sågen, så att den är i när jag startar (säkrare start), alltså är bromsen alltid i när jag tar bort kåpan.
D: Nyare sågar är mycket mer avvibrerade än äldre, det gör att själva motorenheten vibrerar mer, och har man inte vibrationsdämapd förgasare får man driftsstörningar. På äldre modeller fanns inte det problemet, men då var det också mer vibrationsskador. Jag föredrar hela händer framför en helt problemfri motorsåg.
E: Att bränsleslangar går av är ett vanligt problem på sågar där tanken är skild från motorn. I övrigt samma som B, om du hittar något som inte är bra, varför inte säga till ÅF och ge dem en chans att rätta till? Tillverkar man några hundra tusen maskiner om året så är det klart det kan bli tillverkningsfel.
F: Vi får in mycket färre sågar som har problem med bromsen på den typen än av de äldre som faktiskt är ganska plastiga och rangliga. En solid bromskåpa i metall är mycket stadigare som plattform för delarna, så jag tycker fördelarna överväger. Dessutom är det bara att lägga i bromsen i uttagen på handtaget och vrida till så spänner man upp den igen. Behövs inga verktyg för det.
Fixar med lite allt möjligt.