Motorsåg och handhållet

Jonsered cs 2260 w..vad tror ni?

23 inlägg 16259 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Jonsered cs 2260 w..vad tror ni?

stefan.b  
#167262hej

jag skall köpa ny såg i dagarna då den gamla lagt av + att jag växt ur den

har sett nya jonsered cs 2260 w och funderar på en sådan

vad tror ni om den?

användningsområde är hemved + att jag brukar få frågan om jag kan ta ner träd på
tomter åt privatpersoner (tror förra årets ved tog knäcken på gamla sågen...18" svärd & fick såga från 2 håll)

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Jonsered cs 2260 w..vad tror ni?

karlastrid007  
#167310Vilken var den gamla sågen?

Jag har en jonsered 2156 cwh och den är otroligt bra.

Nonkan  
#167316Läs i tråden om Husqvarna 560xp, det som skiljer dem är egentligen vinkeln på främre handtaget.

Användarvisningsbild

totte  
#167318Med tanke på vad som skrivits om 560:n här så kanske man skall vänta tills en del barnsjukdomar är utrotade, verkar ju har varit en hel del problem nu i början.

anderswestergren  
#167322Jag har varit Husqvarna-entusiast i århundraden. Hade en kort period en Jonsered 451, sommaren -81. Den höll för dåligt. Återgick till Husqvarna 444.
Men sedan några år tillbaka har jag Jonseredare.

Det är lite större skillnad på Husqvarna och Jonsered än vad man vanligen föreställer sig, men vissa modeller är till stora delar samma sågar, Husqvarna och Jonsered.

Jag har en Jonsered 2171 wh som jag är mycket nöjd med. Ja, faktiskt en av de bästa sågar jag haft under mina 32 år som huggare.

Har även en 2156 cwh. Och jag kan säga samma sak om den.

Kvalitetsmässigt är de ypperliga och detsamma gäller motorstyrka och ergonomi.

Så om någon skulle fråga mig om man ska köpa Jonsered blir svaret JA.
Vad gäller proffs-sågar är de minst lika bra som de bästa Husqvarna. Och det säger ju inte så lite.
Senast redigerad av anderswestergren ons 21 mar 2012, 12:55, redigerad totalt 1 gång.

stefan.b  
#167325gamla sågen var en jonsered 2150,finns även en hva 55 + en hva 136(?) i familjen men har aldrig kommit riktigt överens med hva

TS

anderswestergren  
#167343En vinter var jag i ö.Småland och kapade loss stormfällen till skördare. Det var kallt och pudersnö i perioder. Min arbetskamrat hade en Jonsered 2150 som gick som en klocka. Men mina Husqvarnor krånglade så fort snön var för lätt. De sög in snö till luftfiltret som isade igen, trots vintertillsatsen på både startsidan och innan själva filtret.
Jag hade med mig luftfilter i fickan och bytte ideligen. Det fungerade att göra så men det stal mycket tid.
Medan jag irriterad skruvade på sågen hördes min arbetskamrats Jonseredare knattra muntert...

Jag hade då en Husqvarna 262 och en 254. De gick normalt sett mycket bra, men uppenbarligen hade Jonsered en bättre konstruktion på luftintag etc.

Nonkan  
anderswestergren skrev:En vinter var jag i ö.Småland och kapade loss stormfällen till skördare. Det var kallt och pudersnö i perioder. Min arbetskamrat hade en Jonsered 2150 som gick som en klocka. Men mina Husqvarnor krånglade så fort snön var för lätt. De sög in snö till luftfiltret som isade igen, trots vintertillsatsen på både startsidan och innan själva filtret.
Jag hade med mig luftfilter i fickan och bytte ideligen. Det fungerade att göra så men det stal mycket tid.
Medan jag irriterad skruvade på sågen hördes min arbetskamrats Jonseredare knattra muntert...

Jag hade då en Husqvarna 262 och en 254. De gick normalt sett mycket bra, men uppenbarligen hade Jonsered en bättre konstruktion på luftintag etc.

Helt olika generationer på de sågarna. Hade du haft en Husqvarna 350 så hade den förmodligen gått exakt likadant som Jonsereden. Enda skillnaden hade nog varit att du hade kvistat lite snabbare och mer ergonomiskt med sågen närmare kroppen, medan han haft lite enklare att kapa stammarna rakt då handtagsbygeln skiljer lite i vinkel.

Användarvisningsbild

wiktor  
#167370är 2260 sama som husq 560?? :?: har provkört 560n den är jättebra :???: men är jonseredfantast !så jag vill ha den med rak bygel och röd/svart! :P har inte hittat den på jonsereds hemsida.

Användarvisningsbild

totte  
wiktor skrev:är 2260 sama som husq 560?? :?: har provkört 560n den är jättebra :???: men är jonseredfantast !så jag vill ha den med rak bygel och röd/svart! :P har inte hittat den på jonsereds hemsida.

Är väl inte släppt som J-red ännu.

Användarvisningsbild

wiktor  
#167388hittade detta nu!!
http://www.jonsered.com/se/news/jonsere ... marknaden/

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167392De är snygga i rött!
Ligger närmare hjärtat på nåt vis.

Användarvisningsbild

wiktor  
#167398helt precis vad jag tycker!! jonsered är minst lika bra som husqvarna fast vissa personer bara tror att jonsered är skit! fast det är bara annan färg och en mer egronomisk båge!

Användarvisningsbild

totte  
Mange skrev:De är snygga i rött!
Ligger närmare hjärtat på nåt vis.

x2

anderswestergren  
#167466Nonkan skriver:
"Helt olika generationer på de sågarna. Hade du haft en Husqvarna 350 så hade den förmodligen gått exakt likadant som Jonsereden. Enda skillnaden hade nog varit att du hade kvistat lite snabbare och mer ergonomiskt med sågen närmare kroppen, medan han haft lite enklare att kapa stammarna rakt då handtagsbygeln skiljer lite i vinkel."

Hm. Vi riskerar att hamna i diskussionen "Jonsered eller Husqvarna eller kanske Stihl", som jag hört så många gånger, kryddad med kraftuttryck i mängd och nedsättande omdömen om "idioten som har fel såg".

Jag vore den sista att säga att Husqvarna inte är bra sågar. Det skulle innebära att jag haft fel i många år, vilket ju är otänkbart.

Men om jag ska döma av de sågar jag har nu så är Jonsered minst lika bra som Husqvarna vad gäller proffsågar.
Vad menar man då med "bra"? Ja, det är väl det klassiska vikt/effekt-förhållandet samt driftsäkerhet och ergonomi.

Vad gäller vinkeln på handtagen så tycks det vara en smaksak. Jag tycker inte skillnaden känns avgörande på något vis.

Den bästa såg jag haft att kvista med var nog den gamla Husqvarna 133/234. Den var lätt och varvvillig och det gjorde skillnad när man ex.vis jobbade med motormanuell eller delmekaniserad förstagallring i granbestånd. Däremot var den naturligtvis motorsvag och man tappade tempo så fort man kom in i grövre skog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).