Sida 1 av 1

242'a går dåligt

Postat: ons 14 mar 2012, 13:23
av Sibiria
Min gamla såg som egentligen går ruskigt bra har börjat krångla. Den är segare att få igång nu men framförallt att den efter ett par minuter(sedan den blitt varm?) storknar vid snabbt gaspådrag. Efter lite skruvning på förgasaren kan man få den att bete sig bättre men sätter man maskinen i ett träd och sågar uppträder fenomenet återigen. Den stannar inte om man snabbt släpper på belastning och gas, och sedan kan man försiktigt gasa upp den igen.
Men hopplöst att arbeta med den..

Ser ibland på forumet att dåliga vevaxeltätningar kan orsaka knepiga problem, hur är det att byta dem? Sågen är ju iaf 18 år och det är inte fel att byta dem nu istället för snart.

Plockade isär övre delen av förgasaren, vågade inte vid första försöket skruva itur den helt, men den beter sig lika nu som före.

Om jag går och köper nya tätningar, är det något mer som borde bytas samtidigt?

Re: 242'a går dåligt

Postat: ons 14 mar 2012, 15:02
av totte
Byta tätningar är lite knepigt om man inte är van att meka, Du måste ha av både svänghjul och koppling. Och med tanke på att du inte vågade plocka isär förgasarn drar jag slutsatsen att du inte är van att skruva såg, så jag skulle nog rekommendera lite proffshjälp.

Bäst är om du kan gå till nån bra verkstad där dom kan provtrycka vevhuset för att se om det läcker. För om det är dåliga tätningar så finns det inget alternativ till att byta nu, annars blir sågen helt förstörd.

Kolla en sak, kör på tomgång och lägg ner sågen på ena och andra sidan. Ändrar den varvtal eller dör då så kan jag sätta ett par selmor på dåliga tätningar.

Annars finns det många andra tänkbara orsaker till varför sågen går som den gör, första att göra är att byta membran i förgasaren och byta bensinslangar och göra en ordentlig rengöring av förgasaren. Om det inte hjälper så bör man kolla att inte kolvringen är utsliten, det kan ge det här symptomet.

Kör absolut inte sågen i det här skicket, det slutar med att du överhettar den och får stora skador på kolv och cylinder.

En 242 är värd att lägga lite pengar på, finns få sågar i den klassen som är lika bra, oavsett årsmodell.

Re: 242'a går dåligt

Postat: ons 14 mar 2012, 19:38
av Sibiria
Åhå, visst är jag novis på motorsågar men jag vill egentligen bli bättre på att meka själv. Får se hur jag gör om jag lämnar in den, har en annan såg i reserv iaf.
Fins det litteratur över motorsågar, typ "Tekno's motorsågar" eller andra introduktionsmöjligheter?

Re: 242'a går dåligt

Postat: ons 14 mar 2012, 21:37
av Phantom
Beroende på vilken årsmodell du har på sågen så kan det behövas en lite speciell avdragare för oljedrevet som sitter pressat på vevaxeln. Det måste bort om det är byte av tätning som gäller.
Har du en lite nyare modell så sitter inte det pressade oljedrevet.

Det bästa om du ska lära dig att skruva såg är att ha ordning på delarna och märk upp var de olika skruvarna satt.
Fota gärna för att bättre komma ihåg.
Ska du byta membran och packningar i förgasaren så var noga med hur de gamla satt. Sitter de fel så blir det problem att starta eller att få den att gå bra.

Håller med totte om att det är värt att lägga lite pengar på den sågen. Har renoverat flertalet sådana och har även en på bänken nu :)

Re: 242'a går dåligt

Postat: tor 15 mar 2012, 17:20
av backman
Sibiria skrev:Åhå, visst är jag novis på motorsågar men jag vill egentligen bli bättre på att meka själv. Får se hur jag gör om jag lämnar in den, har en annan såg i reserv iaf.
Fins det litteratur över motorsågar, typ "Tekno's motorsågar" eller andra introduktionsmöjligheter?

Denna bok omfattar en hel del om Husqvarnas modeller den heter Husqvarna kedjesågar Verkstadshandbok 101 88 55-01.Tror den är köpt på någon marknad nån gång.
Dålig bild men bra bok.

Re: 242'a går dåligt

Postat: tis 05 apr 2016, 14:36
av Sibiria
Hade in den på reparation våren 2012 och har inte använd den sedan dess pga av mystisk tröghet vid start, fick inte tillräcklig snurr på den för att få igång den helt enkelt. Kanske var det bara gojs bakom kopplingen för har börjat köra den för att hålla igång den och kolla den inför eventuellt försäljning, och det rann ut rejäl klump med gammal spånoljeblandning när jag höll på att trimma in förgasaren.
Men den har ett lager fastbränd spånoljeblandning på kylflänsarna också, hur får man bort det?