Motorsåg och handhållet

Översyn av Husqvarna 254

206 inlägg 89594 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Alex Strömberg  
#745983
molnia skrev:Jag har haft problem med att sågen har varvat ut dåligt hur jag än justerat den och får jag upp varvet så vill den inte stanna på tomgång, skedjan snurrar.
Lämnade den till en som skruvar en del och han kunde inte bli nöjd med injusteringen heller. Han funderade på om de repor i kolv o cylinder som vi bedömde för länge sedan ok trots allt var en möjlig orsak till att den inte gick som den skulle.
Någon som har koll på om det går o få dit större kolv l cylinder från en större modell om man ändå byter? Hug mkt skiljer det från 257an?

Har inte läst hela tråden så vet inte vad som är gjort. Men luftläckage? Skulle tryck/vakuum testat den för att se.

Jag brukar direkt gå och titta på kolv och tryck test om den inte reagerar på förgasar justering som den ska.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#746114 Gjorde princip det mesta utom kolv och cylinder byte, har inte trycktestat den. Bytte lager och vevhuspackning mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Williamm  
#746146 Hej!

Jag har läst hela tråden, och det var den som fik mig att börja renovera sågar...

Jag tror inte det är kolven eller cylindern. Jag har fixat en hel del sågar där kolven ser värre ut än din. En ny kolv i den cylindern skulle nig ge lite mera komp. Men ny ring (som du ju bytte) räcker gott.

Många av mina sågar där jag bytt "allt" har inte gått att justeras som det ska. Och dem har varit otäta.
Men du har ju problem med att den inte varvar ur, alltså får för mycket bränsle? Det kan vara något i förgasaren också.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#763334 Lämnade sågen till en mkt kunnig pensionär som fann nått knas med magneten och så beställde jag en ny tändspole från Kina eller nått. När jag fick tillbaka den så gick den riktigt bra. Men jag han bara köra ca 15 min sen fick jag inte igång den. Får inte någon gnista, misstänker Kina-skiften jag köpte... Är inte fel på stopknappen, vet inte om det är tändstiftet men tror mer på tändspolen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Williamm  
#763335
molnia skrev:Lämnade sågen till en mkt kunnig pensionär som fann nått knas med magneten och så beställde jag en ny tändspole från Kina eller nått. När jag fick tillbaka den så gick den riktigt bra. Men jag han bara köra ca 15 min sen fick jag inte igång den. Får inte någon gnista, misstänker Kina-skiften jag köpte... Är inte fel på stopknappen, vet inte om det är tändstiftet men tror mer på tändspolen...

Jag tror också det är spolen.

Men du ger mig en idé. För jag har samma problem på min. Jag ska testa att sno spole från en av mina 55:or.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#765756 Med såhär mycket reservdelar borde jag kunna få den att gå, men inte.. Antigen är det fel på båda tändpolarna eller tändstiftet. Fick den att hosta till en gång med den gamla tändspolen men inte mer. 😤

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765904 Man kan ha 20 ggr så mycket delar och samma problem.
På det igen...
Testar du med ansluten dödarkabel på spolen? Prova isåfall att ta bort den.
Ha alltid ett nytt, rätt och testat stift liggande. Kontrollera avstånd till spole.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#796617 Nu var det ett tag sedan då jag glömt skriva här, tror att jag fick till det med den gamla tändspole och nytt stift. Går riktigt bra nu, varit i skogen med den o den gör ett bra jobb.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#796619 jo undrar om jag inte fick justera avståndet till spolen o magnet också..

   TS
Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

lars11  
#818847 Har också en 254(sg). Renoverat och den går rätt bra men lite mer svårstartad sista året.
Ska byta membran men funderar på vevaxeltätningarna…
Kan man byta dom utan att klyva vevhuset?

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Hepo  
#819021
lars11 skrev:Har också en 254(sg). Renoverat och den går rätt bra men lite mer svårstartad sista året.
Ska byta membran men funderar på vevaxeltätningarna…
Kan man byta dom utan att klyva vevhuset?

Hej det kan man göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).