Motorsåg och handhållet

Gammal Jonsered som inte smörjer kedjan.

8 inlägg 7797 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gammal Jonsered som inte smörjer kedjan.

Lobbe  
#165631 Har en gammal Jonsered 52 som fungerar utmärkt förutom att den har slutat smörja kedjan.
Blir int klok på hur man kommer åt oljepumpen, om det nu är den det är fel på. Hur drivs den föresten. Någon som kan ge mig lite tips. Har sprängskiss över sågen men hittar inte oljepumpen i den.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gammal Jonsered som inte smörjer kedjan.

totte  
#165650 Har du skissen digitalt eller på papper. Har du den digitalt så kan du skicka den så skall jag leta rätt på pumpen, om inte Mange kan hoppa in och berätta var den sitter. Har glömt helt hur den satt på 52:an, som jag annars körde på 70-talet.

Men prova först med att hälla i diesel i tanken och köra lite (handsmörj kedjan under tiden) ibland kan det rensa upp täppta kanaler.

Avatar Fallback

Re: Gammal Jonsered som inte smörjer kedjan.

Lobbe  
#165666 Sprängskissen på papper. Fast jag tror jag vet var pumpen sitter, kan se den i oljetanken. Undrade snarare hur jag kommer åt den, laga, (byta) om det skulle behövas. Ska testa ditt tips med Diesel. Skulle vara bra om det bara handlar om täppta kanaler. Hur drivs pumpen? Annars en väldigt kraftfull såg som inte gått mycket. Tack för ditt svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal Jonsered som inte smörjer kedjan.

totte  
#165693 Hittade IPL på nätet, pumpen drivs av en excenter på vevaxeln, på kopplingssidan. Pumpen får du ut framåt, där sitter en droppformad bricka med ett par skruvar ungefär i vevaxelhöjd på höger sida sett bakifrån.

En riktigt bra såg, hoppas det löser sig, synd om en sån gammal goding skulle gå förlorad. Från den tiden när Jonsered gjorde bland världens bästa sågar.

Avatar Fallback

Re: Gammal Jonsered som inte smörjer kedjan.

Lobbe  
#165749 Tack för ditt svar Totte. Tror nog att det nu ska lösa sig. Håller med om bedömningen av sågen.
Tung men en kanonsåg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal Jonsered som inte smörjer kedjan.

totte  
#165761 Fint, berätta hur det går!

Avatar Fallback

Re: Gammal Jonsered som inte smörjer kedjan.

karlastrid007  
#165794 Totte, dom gör väl fortfarande bland världens bästa sågar? Dom finns väl på top 5- listan iaf?

Användarvisningsbild

Re: Gammal Jonsered som inte smörjer kedjan.

totte  
#165910
karlastrid007 skrev:Totte, dom gör väl fortfarande bland världens bästa sågar? Dom finns väl på top 5- listan iaf?


Jonsered gör inga sågar alls, dom görs av Husqvarna!

Huruvida dom idag är bland världens bästa kan jag inte bedöma, den nyaste jag kört är min 84 års 520 SP. Och frågar du här på forumet om världens bästa sågar så lär du få en lång skur av svar som nämner i stort sett alla märken.

Jag vet bara att dom gamla Jonseredarna från 60-80-talet var av absolut världsklass vad gäller styrka, hållbarhet och tålighet, dvs det är förstås min åsikt om saken. Några sanningar om vad som är bäst finns inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).