Motorsåg och handhållet

hej allesammans

7 inlägg 2763 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hej allesammans

karlastrid007  
#165409 bor i centrala stockholm, och jag undrar om någon vet något om en kurs i hur man meckar med motorsågar och röjsågar? Liksom ganska avancerad, som att plocka isär motorn och kolla cylinder och kolv etc.

Jag kan givetvis ta mig utanför tullarna också.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: hej allesammans

bmbamse  
#165450 Det behövs inte så mycket till kurs hävdar jag! Jag tog i ett svagt ögonblick på mig att titta på min brors skurna (visste jag inte då) Hva 240, konstaterade felet och lyckades få tag på en bättre beg kolv och på den vägen är det... Har flera sågar som jag satt ihop från flera andra sen dess...

Den stora tröskeln att komma över tror jag är att bara våga!

Jag skruvar förvisso kontorsmaskiner till vardags, från 1000-kronors bläckstråleskrivare till 1000000-kronors repromaskiner på 8-10 meter, så jag är ju lite miljöskadad så... ger mig (om så behövs) in i det mesta, inklusive tvättmaskiner å diskmaskiner privat...

En gott tips är att dokumentera medan man demonterar om man är osäker. -Ta fram mobilkameran å knäpp massa foton! Skriv ner på ett papper var slangar å ledningar ska sitta. Rita skisser om det behövs. Om inte annat kommer det att underlätta om du inte kan montera ihop samma dag du rev isär...

Sprängskisser brukar inte vara så svårt att få tag i heller!

Bara att köra igång!

/Marcus

Avatar Fallback

Re: hej allesammans

karlastrid007  
#165453 hehe! Jag vågar inte! Skulle behöva en mange eller totte som övervakar vad jag gör:) Men det var helt klart bra tips med dokumentationen under processen. Min moppe slutade nyligen att starta. Från att starta, sen hände inget, sen helt plötsligt bara slutade den tända när jag körde, sen startar den inte. Vad tror du att det är? Från det här forumet har jag förstått att det vanligtvis är problem med bensintillförseln. Tändstiftet är relativt nytt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hej allesammans

bmbamse  
#165458 Av all felsökning så är intermittenta fel de allra svåraste att ge sig på! När felen kommer och går kan man få bokstavligen stånga pannan blodig... Brukar i min värld kräva en väldigt god kunskap om hur det fungerar!

Jag skulle nog börja med ett nytt tändstift igen, sen kolla gnista, efter det kolla om den får bensin (kickar man nog länge på en heldöd moped så borde till slut tändstiftet bli fuktigt om den får bensin), dvs kolla de enklare felkällorna först. Mer än så kan jag nog inte hjälpa dig... Finns nog andra här som kan bättre...

Slutligen är det ingen skam att lämna iväg till en fackman heller! Åtminstone så länga man inte kommer bärande med prylen nedplockad i molekyler i en banankartong! (Jodå, jag har haft sådana kunder.... :lol: )

Användarvisningsbild

Re: hej allesammans

viktor meck  
#165468 hej. det här med moppar är jag ganska händig. vill helst inte länka till andra forum men passar nog bättre där. regga dig på scooterdoctors.egetforum.se och skriv där. jag är moderator där. men kan säkert hjälpa dig här. vad är det för märke och modell?

Avatar Fallback

Re: hej allesammans

karlastrid007  
#165493 skickar pm, tack hurni.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hej allesammans

viktor meck  
#165507 har skickat tillbaka :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).