Motorsåg och handhållet

självtryck i oljetanken 346XPG

34 inlägg 13774 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

FREIJAN  
#165473
knaggen skrev:
FREIJAN skrev:
NomagS skrev:jag kan med säkerhet säga att det kommer ur smörjningsmynningen ;) rätt irriterande iallafall :)


okej, kan ju va tankluftningen som de har smyge in någe smutts i så de blir övertryck i tanken av, du kanske skulle meka av kopplingen+plåten innanför och kolla?? kan ju bli rätt mycket smutts bakom plåten så de är ju inte fel å göra rent där ibland :wink: de är inte så mycket jobb, träligt när saker står å otjynes läcker olja...

Kan det inte vara samma som bensintanken att olje locket är en del i avluftningen.


varken bränslelock eller oljetanklocket på 346,353,357... mfl har något med luftning att göra, det sitter separata luftningar på respektive tankar på sågarna, men på röjsågarna är de en luftning på tanklocket.... och detta är ja 110% (eller mer %) säker på :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165497
FREIJAN skrev:
knaggen skrev:
FREIJAN skrev:
Kan det inte vara samma som bensintanken att olje locket är en del i avluftningen.


varken bränslelock eller oljetanklocket på 346,353,357... mfl har något med luftning att göra, det sitter separata luftningar på respektive tankar på sågarna, men på röjsågarna är de en luftning på tanklocket.... och detta är ja 110% (eller mer %) säker på :wink:

Intressant men om man tryck sätter tanken så kan man höra att det pyser ur tanklocket när man kollar undertrycket så är det genom vyuon pluggarna
prova med att blåsa i bränsleslangen obs tom tank så hör man det .

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

NomagS  
#165546
obantteg skrev:Min har lite motsatt problem, när man öppnar oljelocket för tankning pyser det till, antar att det sugs in lite luft.
Har inte märkt något problem med att det smörjer för dåligt.



Mjo har märkt detta med att de blir nån slags vakuum i oljetanken. locet kan juh sitta som fy skam! :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

totte  
#165579 Ja, då är det luftningen det hela beror på troligtvis. När du kör och den tar olja blir det vakuum. Är sågen kall när du ställer den och är det i ett uppvärmt utrymme? Alternativt, du tankar kall olja i en varm, nyss körd såg. I båda fallen värms oljan upp, det blir ett övertryck i tanken och den pressas ut.

Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

FREIJAN  
#165591 Intressant men om man tryck sätter tanken så kan man höra att det pyser ur tanklocket när man kollar undertrycket så är det genom vyuon pluggarna
prova med att blåsa i bränsleslangen obs tom tank så hör man det .[/quote]



om du kollar noga på tanklocket så är de helt i plast, ja har inte hittat någon luftning på de ialf.... kan tänka mej att de fiser imellan oringen och tanken och locket om man har den äldre typen av tanklock, nånstans måste de ju ge sig, den nya typen av tankluftning som hva kör med skulle ja kunna tänka mig innehåller en backventil till och med. dom gamla i vyon kunde ju bli täppta så sågen stanna efter en stunds gasande, med vacum i tanken som följd

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165675
FREIJAN skrev:Intressant men om man tryck sätter tanken så kan man höra att det pyser ur tanklocket när man kollar undertrycket så är det genom vyuon pluggarna
prova med att blåsa i bränsleslangen obs tom tank så hör man det .




om du kollar noga på tanklocket så är de helt i plast, ja har inte hittat någon luftning på de ialf.... kan tänka mej att de fiser imellan oringen och tanken och locket om man har den äldre typen av tanklock, nånstans måste de ju ge sig, den nya typen av tankluftning som hva kör med skulle ja kunna tänka mig innehåller en backventil till och med. dom gamla i vyon kunde ju bli täppta så sågen stanna efter en stunds gasande, med vacum i tanken som följd[/quote]
Ta och testa om du inte tror mig men håll för där vyon packningarna sitter och varför skulle en återförsäljare för Huskvarna ljuga och när man pratar med andra så har dom också hört samma sak som jag.
och vad skulle hända om det kommer dus och bark damm på vyuon pluggarna

Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165707 Luftning är placerad högst upp i tank och pluggarna/filtren blir ibland igensatta.
Det är ingen luftning i locken på de jag har och har bytt genom åren på 346.

Att testa om tanklockstätning, ventilation och tank är hel görs med både tryck och vakum.

Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165708 http://www.viscotech.com.au/attachments ... _Flyer.pdf

Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

FREIJAN  
#165867 Kollade lite djupare idag på en hva 346 NE, den tankluftningen va riktigt finurlig! satt en slang under luftfiltret till förgasarn som va sammankopplad med tankluftningen... så där kommer de inte in någon smutts om man inte glömmer luftfiltret till förgasarn :wink:

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165981
FREIJAN skrev:Kollade lite djupare idag på en hva 346 NE, den tankluftningen va riktigt finurlig! satt en slang under luftfiltret till förgasarn som va sammankopplad med tankluftningen... så där kommer de inte in någon smutts om man inte glömmer luftfiltret till förgasarn :wink:

Hur skulle annars pumpen fungera .
Har i dag skällt ut den lokala husqvarna återförsäljaren för felaktiga uppgifter så mig som kund kan han glömma.

Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165983 Aja, alla kan ha fel. Inget o få hjärtattack för.
Nu blev han klokare på flera sätt och vet att du inte är tappad bak vagnen o sväljer allt blint utan att tänka själv först.

Det kanske inte är så ofta han kollar upp det? Det varierar mellan modeller o märken i olika åldrar.

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165985
Mange skrev:Aja, alla kan ha fel. Inget o få hjärtattack för.
Nu blev han klokare på flera sätt och vet att du inte är tappad bak vagnen o sväljer allt blint utan att tänka själv först.

Det kanske inte är så ofta han kollar upp det? Det varierar mellan modeller o märken i olika åldrar.

När man kommer med felaktiga uppgifter och man kommer som kund då blir jag heligt förbannad.

Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165987 Bäst är o lyssna, sen kolla upp att det stämmer själv. Det är inte lätt men lönar sig ofta.

Jag lyssnar o provar grejer av nyfikenhet. Det håller intresset uppe och suget o lära sig.

Avatar Fallback

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165990
Mange skrev:Bäst är o lyssna, sen kolla upp att det stämmer själv. Det är inte lätt men lönar sig ofta.

Jag lyssnar o provar grejer av nyfikenhet. Det håller intresset uppe och suget o lära sig.

Du har ingen bild på hur tankluftningen ser ut på 346ne jag har bara på den gamla modellen håller på att bygga om tankluftningen till den trimmade sågen

Användarvisningsbild

Re: självtryck i oljetanken 346XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165992 Jo, det har jag nog..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).