fre 09 mar 2012, 21:30#165354Tokigt nog köpte jag en kinesisk motorsåg av märket Professional av en kringresande irländare. Behövde en såg med långt svärd. Men, startproceduren är ju helt främmande för mig. Om man drar i snöret dras motorn inte runt. Man känner inget motstånd alls när man drar. Efter 4-5 ryck kommer en reaktion i form av en liten puff som får kolven att röra sig en liten smula. Det verkar vara så, att man komprimerar luft i någon tank och efter att trycket höjts utlöses kraften. Jag har lyckats starta sågen ett par gånger efter minst 10 minuters kamp varje gång. Detta är ju en helidiotisk metod. Då det inte följde med någon manual kan jag inte kolla om jag gjort rätt.
Jag har läst här på forumet att någon till och med berömt denna såg.
Hoppas jag gjort något fel bara, annars åker sågen till tippen. Har redan köpt en HVA.
Mh
Erik J
Motorsåg och handhållet
Hur starta en kinesisk Professional?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

fre 09 mar 2012, 21:49#165361Långt svärd kan du sätta på en riktig såg också 
Kan vara så att passformen på delarna inte är som de ska och att startmekanismen strular, eller att kolvringen inte löper lätt och gör sitt jobb.
Prova att droppa lite olja i tändstiftshålet innan du gör nästa startförsök. Då tätar du direkt om kolvringen inte gör sitt jobb och du bör ha bra komp i sågen omgående vilket underlättar starten.
Annars får du se över om startmekanismen kärvar och inte "hugger tag" och därav går motorn inte runt.
Men eftersom dessa sågar oftast har en bristfällig konstruktion med farliga säkerhetsdetaljer så låter tippen som en bra idé

Kan vara så att passformen på delarna inte är som de ska och att startmekanismen strular, eller att kolvringen inte löper lätt och gör sitt jobb.
Prova att droppa lite olja i tändstiftshålet innan du gör nästa startförsök. Då tätar du direkt om kolvringen inte gör sitt jobb och du bör ha bra komp i sågen omgående vilket underlättar starten.
Annars får du se över om startmekanismen kärvar och inte "hugger tag" och därav går motorn inte runt.
Men eftersom dessa sågar oftast har en bristfällig konstruktion med farliga säkerhetsdetaljer så låter tippen som en bra idé
fre 09 mar 2012, 22:11#165366Kan det vara som tex på Stihl MS 291 C-BEQ. "Mormorstarten"
"STIHL Easy2Start (E):
En spiralfjäder mellan linhjulet och vevaxeln lagrar energin och kompenserar krafttopparna från startdraget. Resultat: du behöver bara hälften så mycket kraft för att dra igång maskinen och hastigheten i själva startrycket kan minskas med hela två tredjedelar."
Hälsar
Janne L
"STIHL Easy2Start (E):
En spiralfjäder mellan linhjulet och vevaxeln lagrar energin och kompenserar krafttopparna från startdraget. Resultat: du behöver bara hälften så mycket kraft för att dra igång maskinen och hastigheten i själva startrycket kan minskas med hela två tredjedelar."
Hälsar
Janne L
fre 09 mar 2012, 23:47#165381Det är en kass version av fjäder start. Har sett några här.
Det är tänkt att du laddar energi i fjädern när du drar. När fjädern laddats tillräckligt så drar den runt motorn.
Det är tänkt att du laddar energi i fjädern när du drar. När fjädern laddats tillräckligt så drar den runt motorn.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
lör 10 mar 2012, 01:02#165385Du har inte gjort nåt annat fel än att köpa eländet gissar jag. Den är troligtvis såpass kass. Förmodligen orkar den ändå inte dra ett långt svärd. Tippen nästa tippar jag.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
lör 10 mar 2012, 08:25#165397De jag haft här med fjäder start var så dåliga i konstruktion att fjädern inte orkade dra runt riktigt.
Prova att spänna linhjulet ett varv till i starten. Har du tur går det bättre, har du samma ur som jag så går fjädern eftersom de inte tål spänning särskilt bra.
Prova att spänna linhjulet ett varv till i starten. Har du tur går det bättre, har du samma ur som jag så går fjädern eftersom de inte tål spänning särskilt bra.
lör 10 mar 2012, 08:29#165399
Det var olycklycligt att se. Tror inte många som har erfarenhet skulle råda till ett köp av dessa.... INTE jag i alla fall. Det finns betydligt fler inlägg som avråder än just det du lyckats se.
erik.j skrev:Jag har läst här på forumet att någon till och med berömt denna såg.
Hoppas jag gjort något fel bara, annars åker sågen till tippen. Har redan köpt en HVA.
Mh
Erik J
Det var olycklycligt att se. Tror inte många som har erfarenhet skulle råda till ett köp av dessa.... INTE jag i alla fall. Det finns betydligt fler inlägg som avråder än just det du lyckats se.
lör 10 mar 2012, 12:49#165426Gjorde en sökning och jo, det var faktiskt en person som hade köpt en Professional såg av kringresande irländare och:
viewtopic.php?f=12&t=8178#p96215
Du lyckades missa att hela den övriga tråden handlade om kinesiska fusksågar och heter "lurendrejeriet fortsätter".
Naturligtvis funkar en hel del av dessa sågar, så tillvida att de faktiskt går att starta och såga med. Men mycket mer är det inte, och i ditt fall än sämre. Skulle nog vilja ha lite mer referenser inför ett sågköp än en okänd persons åsikt om ett exemplar. Å andra sidan så har du väl inte gett mycket för den så det är ju inte nån jätteförlust.
Sågen startar lätt och fungerar OK. Det står inte Stihl på den och färgen stämmer med Husqvarnas. Den har ett 18" svärd som passar bra för att kapa en del grov ved som jag har hemma.
Du lyckades missa att hela den övriga tråden handlade om kinesiska fusksågar och heter "lurendrejeriet fortsätter".
Naturligtvis funkar en hel del av dessa sågar, så tillvida att de faktiskt går att starta och såga med. Men mycket mer är det inte, och i ditt fall än sämre. Skulle nog vilja ha lite mer referenser inför ett sågköp än en okänd persons åsikt om ett exemplar. Å andra sidan så har du väl inte gett mycket för den så det är ju inte nån jätteförlust.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
lör 10 mar 2012, 14:17#165434Nej, 1500 kr kan jag väl stå ut med i förlust, men det retar mig att jag var så godtrogen.
Lärdom av detta: aldrig köpa något av kringresande nasare eller telefonförsäljare.
Tack för åsikterna.
Mh
Erik
Lärdom av detta: aldrig köpa något av kringresande nasare eller telefonförsäljare.
Tack för åsikterna.
Mh
Erik
TS
Re: Hur starta en kinesisk Professional?
lör 10 mar 2012, 16:49#165444Intressant med dessa irländare, blev "attackerad" två gånger under samma vecka av irländare, en gång i Fredriksberg och andra gången i Filipstad. Båda körde de med nya fina land rovers.. De sålde generatorer.
"Logging Is My Business... and Business Is Good"
lör 10 mar 2012, 17:20#165448
Hehe en god vän till mej böt till sig ett sånt därnt elverk, de funka kanoners i en kvart.... sen pumpa de ut all olja igenom luftfiltret/vevhusventilations-slangen och stanna!!!! efter en stunds felsökande och muttrande om sneögda filurer hitta ja problemet, i toppen hade dom "glömt" att borra dräneringshålet som gör att oljan ska rinna ner till tråget igen
det va en liten antydning i gjutningen att de skulle va ett hål imellan stötstängerna, skulle kunna tänka mej att de går ganska snabbt att banka ihop dessa kvalitets pjäser
Valmet6400 skrev:Intressant med dessa irländare, blev "attackerad" två gånger under samma vecka av irländare, en gång i Fredriksberg och andra gången i Filipstad. Båda körde de med nya fina land rovers.. De sålde generatorer.
Hehe en god vän till mej böt till sig ett sånt därnt elverk, de funka kanoners i en kvart.... sen pumpa de ut all olja igenom luftfiltret/vevhusventilations-slangen och stanna!!!! efter en stunds felsökande och muttrande om sneögda filurer hitta ja problemet, i toppen hade dom "glömt" att borra dräneringshålet som gör att oljan ska rinna ner till tråget igen
det va en liten antydning i gjutningen att de skulle va ett hål imellan stötstängerna, skulle kunna tänka mej att de går ganska snabbt att banka ihop dessa kvalitets pjäser
Vill du ha en Partner med Stihl köp dej en HUSQVARNA!
hva 40, 55, 154sg, 162sg, 242g, 262tac.xpg, 262xpg, 263, 339xp, 357xpg, 359, 380, 576xp med hög toppkåpa, 576xpg-AT, jobu junior
hva 40, 55, 154sg, 162sg, 242g, 262tac.xpg, 262xpg, 263, 339xp, 357xpg, 359, 380, 576xp med hög toppkåpa, 576xpg-AT, jobu junior
lör 10 mar 2012, 17:49#165451Risk att bli lurad vid billig affär.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.3121859-ri ... llig-affar
lör 10 mar 2012, 20:15#165475
Får man köpa de för max 2k så kan det nog kanske va värt pengarna, har sett pajsare på blocket som försöker kränga om dessa för hutlösa summor!!! om ja inte minns helt fel va de någon uppåt i landet som prova lyckan att kränga om dom för över 14k!!!! och samma lirare hade även dessa beryktade skrotsågar för över 4k!!!!
tittade just om ja kunde hitta annonsen, men den va borta!!!
hoppas att inget gick på de bara
fridens skrev:Risk att bli lurad vid billig affär.
Får man köpa de för max 2k så kan det nog kanske va värt pengarna, har sett pajsare på blocket som försöker kränga om dessa för hutlösa summor!!! om ja inte minns helt fel va de någon uppåt i landet som prova lyckan att kränga om dom för över 14k!!!! och samma lirare hade även dessa beryktade skrotsågar för över 4k!!!!
tittade just om ja kunde hitta annonsen, men den va borta!!!
hoppas att inget gick på de bara
Vill du ha en Partner med Stihl köp dej en HUSQVARNA!
sön 11 mar 2012, 00:47#165520hehe jo, på irland kallas dessa människor för tinkers eller travellers
när jag var på irländska landsbygden häromåret körde dom runt och köpte gamla hästar som dom sen forslade runt i öppna vagnar, antar att dom slaktar och säljer till restauranger mm.
dom har också varit med i uppdrag granskning när dom erbjöd sig att asfaltera folks uppfarter till billigt pris och med tvivelaktigt resultat
när jag var på irländska landsbygden häromåret körde dom runt och köpte gamla hästar som dom sen forslade runt i öppna vagnar, antar att dom slaktar och säljer till restauranger mm.
dom har också varit med i uppdrag granskning när dom erbjöd sig att asfaltera folks uppfarter till billigt pris och med tvivelaktigt resultat

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar