Motorsåg och handhållet

start av 372xp

20 inlägg 6198 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

start av 372xp

treveslin  
#164726 köpte i fjol en 372xp såg skulle starta den idag men glömde hur man gjorde. är det rätt startgas i och med choken är ut?, hur man gjorde exakt har jag glömt. slet som ett djur idag den tände inte ens



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: start av 372xp

FREIJAN  
#164732 Du kan ju ha dragit sågen sur om du har stoppknappen i fel läge?

blandar du soppa själv (mack bensin+ olja)? isåfall kan du ju testa att byta bränsle. mack soppa brukar inte bli så bra av att stå...

verkar skumt om den inte ens tänder till på startgas :???:

tror mest att den är skapligt sur faktiskt

Mvh freijan

Avatar Fallback

Re: start av 372xp

treveslin  
#164753 jag kanske formulerade mej otydligt jag menar räcker det att ha choken ute men gasreglaget opåverkad, på min äldre såg har man gasen på halvt och choken ute för att få sågen att tända alltså startgas har jag inte använt ännu, har kört på Aspen ca 2år nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: start av 372xp

dkwquattro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164758 Japp det räcker med choken ut, gasen behöver du inte röra! Skruva bort tändstiftet och titta om det är surt och om du har gnista!

Användarvisningsbild

Re: start av 372xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164760 Glöm inte att ha det bra jordat! Annars går spolen till elektronik återvinning.

Avatar Fallback

Re: start av 372xp

treveslin  
#164762 Tack för svaret skall byta tändstift i morron Mvh Treveslin

   TS
Användarvisningsbild

Re: start av 372xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164764 Lite tekniskt.
När du drar ut choken spärras gasen i ett något öppet läge.
När du sen för in choken stannar den i öppet läge tills du rör gasen.
Då klickar det till och spjället stängs.

Äldre såg brukar spärras med knapp eller annat.

Användarvisningsbild

Re: start av 372xp

finskpinne  
#164766 Det är väl lättast att först dra ut choken och knycka i snöret tills sågen "lovar" en gång. Då trycker man in choken men rör inte gasen, och då drar man i snöret igen och sågen borde starta. Om man inte rör gasen efter att man tryckt in choken så lämnar ju gasen på lagom för att sågen ska starta, på det viset behöver man inte gasa själv eller spärra upp gasen som man gjorde på gamla sågar.

Användarvisningsbild

Re: start av 372xp

totte  
#164790 Den har inte möjligen stått sen i fjol med vanlig mackbensin i? I så fall töm och skölj ur och tanka nytt.

Avatar Fallback

Re: start av 372xp

treveslin  
#164878 jo där var en skvätt gammal bensin i sågen tömde ut denna, tankade ny bensin den startade på tredje draget och gick perfekt, hann kapa 3kubik bokved. Mvh Treveslin

   TS
Användarvisningsbild

Re: start av 372xp

totte  
#164959 Se där ja! Kul att den går igen. Tror det var Nonkan som skrev nån gång att den vanligaste orsaken till att sågar inte startar är gammal bensin, och jag kan bara hålla med.

Användarvisningsbild

Re: start av 372xp

viktor meck  
#164993
totte skrev:Se där ja! Kul att den går igen. Tror det var Nonkan som skrev nån gång att den vanligaste orsaken till att sågar inte startar är gammal bensin, och jag kan bara hålla med.


mycket vanligt. vi får in en massa gräsklippare på vårkanten som vi byter bensin på. och sen går dom :mrgreen: det är la ca 50st med det felet :lol:

Användarvisningsbild

Re: start av 372xp

paavo25  
#795817 Kines 372xp helt hoplös att få igång halv varm. Har prövat med choke ut- in igen, choke ut, knycka två g, sedan choken helt av, helt utan med gasen fullt, Bara den legat till räkligt, sedan startar den. Inge fel på bensin, samma dunk fungerar shindaiwan bra

Användarvisningsbild

Re: start av 372xp

Rotvältaren  
#795830 Det finns gnista? Defekt tändspole kan ge symptomet svårstartad varm.

Användarvisningsbild

Re: start av 372xp

paavo25  
#795831 Jo den gav gnista

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar