Motorsåg och handhållet

Högt fällskär

61 inlägg 25249 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163106 Därför att de har olika egenskaper i fibrerna

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#163461 Brytmåns tjocklek av8-10% av trädets dbh (diameter i brösthöjd =1,3m över mark) och i normalfallet högst 3 cm även om trädet är grövre än 37cm -Detta gäller träd med frisk ved.
Brytmåns längd: minst 80% av trädets dbh.
Nivåskillnad mellan riktskär - fällskär0-10 under.
Detta är vad man får lära sig om man går en utbildning hos en proffessionell utbildare, om man börjar med dessa grunder och därifrån utreder vad som är det egentliga felet när det går galet, fiberriktning, fiberhållfasthet då kan det finnas sågtekniska anpassningar att göra men de är olika från plats till annan och det är i princip omöjligt att helt klart säga att björk gör vi så här med och tall på detta vis, och ek den skall hanteras så här..

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

calle336  
#163642 Jag har enliten fråga.
Jag har hållit på nu och fällt ca 100 frötallar. Doch av sämre kvalitet med ganska mkt grenar i kronan och även ganska långt ner på stammen. Försökt att fälla dem i stråk så inte utnyttjat lutningen på träden osv. Om de inte lutat väldigt mkt eller blåst åt nått håll.
Har alltid lagt fällskäret i höjd eller strax över riktskäret. brytmån runt 3cm ibland något mer.
Och på i stort set samtliga träd har brytmånen gått av innan trädet nått backen.
Fäller med kilar och säkra hörnet, Mest för att öva och tycker inte de tar mkt längre tid än utan.
Har efter läsning i denna tråden även prövat att lägga fällskäret 1dm över riktskär. Men tycker brytmånen går av tidigt ändå. Dock kanske jag haft lite för klen brytmån på dessa träd.
Då jag räknat brytmånen från riktskäret man kanske ska räkna brytmånen från underskäret i riktskäret?

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

Kjell S  
#163644 Ska nog mycket till för att gångjärnet inte ska gå av....

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163645 När undre riktskäret är gjort o fället är klart ser du fiber och lite vad du har för kvalité lättare än bara genom att se spånen.
Att få dem o hålla är inte alltid lätt. Fibers egenskaper, tjocklek, vikter, hur vikterna ändras när det faller... Det är inte lätt att säga att det blir bäst si eller så funkar inte om man inte känner till trädets egenskaper.

I Alm som jag har strul med verkar höjden vara lika viktig som tjocklek på gångjärnet.
Med just dessa är det oftast inget alternativ att ha brytmån i höjd med eller under eftersom klacken behövs. Inget kul när de skjuter bakåt.

Med hörnet så kan du pilla o pyssla tills du är säker på att det ät rätt o sen släppa.
Bra grej tycker jag som vill ha koll på läget.

Det lilla björk och asp jag huggit verkade vara enkelt att få dem o hålla, likaså al och lönn.

Alm, Bok är värre, likaså Ek och Ask efter det lilla jag erfarit...

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

totte  
#163654 Tall är inte lika segt som t ex gran, sällan som gångjärnet håller ihop ända ner, enligt vad jag minns. Brukar dock vanligen hålla så länge som behövs för att få det i rätt riktning i normala fall. Men att tänka på när man fäller knepiga grejor med sidlut eller sidvis kronöverhäng t ex.

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

Kjell S  
#163658 Vid sidlut el dyl. brukar jag ha kilformad brytmån med ca dubbel bredd på mothållssidan.
Sågar bara så att det börjar komma... och inget "säkra hörnet".
Där vill man utnyttja virkets seghet maximalt.

@Mange skrev - Alm, Bok är värre, likaså Ek och Ask efter det lilla jag erfarit...

Hårda trädslag och träslag med hög spjälkningsrisk har väldigt svårt att hålla ihop i brytmånen.
Där är det viktigt med att ha säkra hörnet, man vill ha färdigsågat innan man släpper trädet.
Då sågar jag inte bara bakåt då spjälkningen kan komma tidigt. Bättre isf att hörnet ger sig..

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#163743
calle336 skrev:Jag har enliten fråga.
Jag har hållit på nu och fällt ca 100 frötallar. Doch av sämre kvalitet med ganska mkt grenar i kronan och även ganska långt ner på stammen. Försökt att fälla dem i stråk så inte utnyttjat lutningen på träden osv. Om de inte lutat väldigt mkt eller blåst åt nått håll.
Har alltid lagt fällskäret i höjd eller strax över riktskäret. brytmån runt 3cm ibland något mer.
Och på i stort set samtliga träd har brytmånen gått av innan trädet nått backen.
Fäller med kilar och säkra hörnet, Mest för att öva och tycker inte de tar mkt längre tid än utan.
Har efter läsning i denna tråden även prövat att lägga fällskäret 1dm över riktskär. Men tycker brytmånen går av tidigt ändå. Dock kanske jag haft lite för klen brytmån på dessa träd.
Då jag räknat brytmånen från riktskäret man kanske ska räkna brytmånen från underskäret i riktskäret?
vad får du för resultat om du har sneda fibrer med typ 15grader vid en nivåskillnad på 1dm och brytmånstjocklek på 3 cm? Det kan bli onödigt riskabelt som jag ser det..
välj ngra neutrala träd och vindstilla, prova att fälla med brytmån 5-8mm -Hållkvar vid säkra hörnettekniken den är riktigt bra säkerhetsmässigt och tänk på att jobba på säkra sidan när du avslutar sågningen. det kan visa sig att du får brytmåner som håller längre... om du vill ge ännu bättre förutsättningar så skapa en liten 10-20mm lodrät (längs fibrerna)planyta mellan övre o undre riktskär läns hela bredden samt lägg fällskäret i nivå mitt för den lilla ytan. detta ger i alla fall fibrerna möjlighet att mer fritt böja sig.

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#163750
Kjell S skrev:Vid sidlut el dyl. brukar jag ha kilformad brytmån med ca dubbel bredd på mothållssidan.
Sågar bara så att det börjar komma... och inget "säkra hörnet".
Där vill man utnyttja virkets seghet maximalt.

@Mange skrev - Alm, Bok är värre, likaså Ek och Ask efter det lilla jag erfarit...

Hårda trädslag och träslag med hög spjälkningsrisk har väldigt svårt att hålla ihop i brytmånen.
Där är det viktigt med att ha säkra hörnet, man vill ha färdigsågat innan man släpper trädet.
Då sågar jag inte bara bakåt då spjälkningen kan komma tidigt. Bättre isf att hörnet ger sig..
ang kilformad brytmån... testa tvärt om, =mest kvar på trycksidan och du riskerar inte att bm "säckar" på den sidan vilket isf förvärrar viktförskjutningen. vitsen är att den smala delen skall kunna böja sig bättre -kräver dock viss seghet i fibrerna. Testa som sagt på segträ först typ björk och kanske sälg... 8) (dom brukar vara sega här iaf)

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

calle336  
#163818 [/quote] vad får du för resultat om du har sneda fibrer med typ 15grader vid en nivåskillnad på 1dm och brytmånstjocklek på 3 cm? Det kan bli onödigt riskabelt som jag ser det..
välj ngra neutrala träd och vindstilla, prova att fälla med brytmån 5-8mm -Hållkvar vid säkra hörnettekniken den är riktigt bra säkerhetsmässigt och tänk på att jobba på säkra sidan när du avslutar sågningen. det kan visa sig att du får brytmåner som håller längre... om du vill ge ännu bättre förutsättningar så skapa en liten 10-20mm lodrät (längs fibrerna)planyta mellan övre o undre riktskär läns hela bredden samt lägg fällskäret i nivå mitt för den lilla ytan. detta ger i alla fall fibrerna möjlighet att mer fritt böja sig.[/quote]

Ja det är just som test jag håller på och laborerar med dessa frötallar. Det gör ju inget om de går lite åt fel håll osv. Och det gör ju inget om brytmånen går av heller. Men tänkte att den gången man måste fälla med presition och brytmånen gåt av så fort som de gjort nu så kan de ju gå illa. Fällde stora granar (bhd 60cm) inne på en tomt här i vinter och då höll brytmånen så fint å trädet gick precis dit jag ville.

Det med högt fällskär tycker jag också känns riskabelt men kan manske skla lämna en mkt större brytmån då?

Att dona till riktskären så att du inte får en skarp anvisning får bli nästa försök. I em kanske :)

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163823 Större är inte alltid bättre, då håller fiber ihop och går av istället för att böja sig.
Att skära ner övre riktskär under undre ger viss flex lika så att ha ett par cm lodrätt inne i >.

Att säga nån regel att si eller så ska man är inte lätt. Inte för mig i alla fall.
Jag får inte vissa att hålla hur jag än provat o det retar mig.

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#163825
calle336 skrev:
vad får du för resultat om du har sneda fibrer med typ 15grader vid en nivåskillnad på 1dm och brytmånstjocklek på 3 cm? Det kan bli onödigt riskabelt som jag ser det..
välj ngra neutrala träd och vindstilla, prova att fälla med brytmån 5-8mm -Hållkvar vid säkra hörnettekniken den är riktigt bra säkerhetsmässigt och tänk på att jobba på säkra sidan när du avslutar sågningen. det kan visa sig att du får brytmåner som håller längre... om du vill ge ännu bättre förutsättningar så skapa en liten 10-20mm lodrät (längs fibrerna)planyta mellan övre o undre riktskär läns hela bredden samt lägg fällskäret i nivå mitt för den lilla ytan. detta ger i alla fall fibrerna möjlighet att mer fritt böja sig.[/quote]

Ja det är just som test jag håller på och laborerar med dessa frötallar. Det gör ju inget om de går lite åt fel håll osv. Och det gör ju inget om brytmånen går av heller. Men tänkte att den gången man måste fälla med presition och brytmånen gåt av så fort som de gjort nu så kan de ju gå illa. Fällde stora granar (bhd 60cm) inne på en tomt här i vinter och då höll brytmånen så fint å trädet gick precis dit jag ville.

Det med högt fällskär tycker jag också känns riskabelt men kan manske skla lämna en mkt större brytmån då?

Att dona till riktskären så att du inte får en skarp anvisning får bli nästa försök. I em kanske :)[/quote] Ang större brytmån: Ta en telefonkatalog (tjock) nyp ihop den och försök böja den över en bordskant .. typ så funkar träfibrerna; tryck och drag.. om du tar 5 sidor i stället så böjer det sig bättre runt hörnet.. För att få bästa sidstyrning med brytmånen behöver längden maximeras =ligga närmare mitt i stammen men tänk på att du tappar effekt av kilar /brytjärn Du får en helt annan dynamik i en brytmån 1,3x30cm än i t.ex 2x20cm kraftåtgång att böja, fibrernas böjförutsättningar mm, mm I princip enda tillfället att använda tjockare brytmån än 3cm är vid rötskadade (eller andra med extremt "kort" fiberstruktur) träd som dras ned med hög hastighet där levande kraften tar med sig riktningen som angavs av riktskäret. Skall bli kul att höra resultatet av dina försök!

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#163827
Mange skrev:Större är inte alltid bättre, då håller fiber ihop och går av istället för att böja sig.
Att skära ner övre riktskär under undre ger viss flex lika så att ha ett par cm lodrätt inne i >.

Att säga nån regel att si eller så ska man är inte lätt. Inte för mig i alla fall.
Jag får inte vissa att hålla hur jag än provat o det retar mig.


Skära ner övre riktskär? menar du omlottsågning ?

lodräta ytan (paralellt fibrerna) är jag helt inne på, det kan man skapa i fällskäret också med att göra två fällskär med samma höjdskillnad och mitt för lodräta ytan i riktskäret.

man kan ju inte få allt att hålla så är det, -man kan ju bara försöka :)

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163933
Mange skrev:I Alm som jag har strul med verkar höjden vara lika viktig som tjocklek på gångjärnet.
Med just dessa är det oftast inget alternativ att ha brytmån i höjd med eller under eftersom klacken behövs. Inget kul när de skjuter bakåt.

har huggit ner ca 1200 kubik alm ingen har strulat och det är bara i från nyår och har kört med normalt gångjärn förutom dom gånger som kärnan har varit rutten då har man ändrat till en grövre brytmån.

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Botvig  
#164991 Har läst denna tråd och sett att det finns nästan lika många åsikter som inlägg.
Vad som inte nämts är vinklen på övre riktskäret.
Vill man att brytmånen skall gå av innan trädet nått marken gör man en mindre vinkel på riktskäret, ju större vinkel man har ju längre håller "gångjärnet".

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).