Motorsåg och handhållet

Husqvarna 555- Stihl FS490

17 inlägg 13545 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 555- Stihl FS490

Johanm  
#162150 Hej!

Jag skall köpa ny röjsåg och har varit helt inställd på att köpa Husqvarna 555 men har nu börjat vackla lite. Är inkörd med Husqvarnas modeller med tumgas osv. Men Stihls X- fit sele (med väska och slang) tycker jag är ett starkt argument för att gå över till Stihl, iofs kan man ju köpa den till en Hqv men det känns lite surt att köpa en såg för 11.000:- och sedan köpa en extra sele för nästan 1.500:-...
Har någon kört både 555 och 490 och kan ge en liten jämförelse? Även åsikter om fördelar och nackdelar med respektive såg mottages tacksamt!

Hälsningar

/Joham



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

viktor meck  
#162176 Har bara monterat, startat, justerat förgasarna och kört dom i luften. tycker båda var väldigt bra. men tyckte stihlen hade skönare handtag och hängde bättre i selen. och jag själv gillar x-fitselen bäst. så om jag var du så skulle jag valt stihlen. men det är vad jag tycker. stihlen var lättare att dra igång med. inte lika mycket motstånd i snöret än på husqvarnan. båda maskinerna startade lika lätt. lycka till med köpet

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

Homo abies  
#162466 Har du behov av att kunna köra med 250klinga testafs490! klarar du dig med 225 eller 200 testa fs460 jag har gått från hva (dock äldre) till stihl och är helnöjd framför allt kvalitets och driftssäkerhetsmässigt!! Provkör !! (obs mer än en tank) lycka till skriv och berätta dina upplevelser!!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

peter399  
#162793 Generellt brukar HVAs selar anses vara bättre än Stihl . Vi köpte en Stihl 480 men han som rådde oss till köpet sa att vad du än gör så se till att få med en HVA sele. Balance XT rekommenderas. Dryckesbehållaren på X-fit behöver du nog inte sätta så stort värde på. Hur fräsch blir den efter ett tag (eller snarare slangen kanske) och hur varmt blir inte vattnet på ryggen? Då skulle jag hellre köra med 0,5l PET flaskor. Sista rådet: Glöm allt vad konventionella röjsågar heter och köp en 535 FBx.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

Homo abies  
#162890
peter399 skrev:Generellt brukar HVAs selar anses vara bättre än Stihl . Vi köpte en Stihl 480 men han som rådde oss till köpet sa att vad du än gör så se till att få med en HVA sele. Balance XT rekommenderas. Dryckesbehållaren på X-fit behöver du nog inte sätta så stort värde på. Hur fräsch blir den efter ett tag (eller snarare slangen kanske) och hur varmt blir inte vattnet på ryggen? Då skulle jag hellre köra med 0,5l PET flaskor. Sista rådet: Glöm allt vad konventionella röjsågar heter och köp en 535 FBx.
Ursäkta min ouppdaterade status -är det en kedjeröjare? isf, hur funkar det vid förröjning för avverkning, får du inte en massa snedkapade stubbar med punkterringsrisk på maskin? =springafortsomfan..typ.

hva selen -är bra! men man skall inte underskatta camelback för dricka det är effektivt! kroppen tar upp ljummet vatten fortast! det ärvätska man behöver inte kyla..slangen håller sig frisk länge om man bara använder vattan eller sportdryck, skölja ibland typ!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162899
peter399 skrev:Generellt brukar HVAs selar anses vara bättre än Stihl . Vi köpte en Stihl 480 men han som rådde oss till köpet sa att vad du än gör så se till att få med en HVA sele. Balance XT rekommenderas. Dryckesbehållaren på X-fit behöver du nog inte sätta så stort värde på. Hur fräsch blir den efter ett tag (eller snarare slangen kanske) och hur varmt blir inte vattnet på ryggen? Då skulle jag hellre köra med 0,5l PET flaskor. Sista rådet: Glöm allt vad konventionella röjsågar heter och köp en 535 FBx.

fungera inte till det han har tänkt han förröjer troligen till skördare och med den hårdheten som virket tydligen har på Ön så är en stor Huskvarna att rekomendera Stihl blir för klen

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162936
knaggen skrev:
peter399 skrev:Generellt brukar HVAs selar anses vara bättre än Stihl . Vi köpte en Stihl 480 men han som rådde oss till köpet sa att vad du än gör så se till att få med en HVA sele. Balance XT rekommenderas. Dryckesbehållaren på X-fit behöver du nog inte sätta så stort värde på. Hur fräsch blir den efter ett tag (eller snarare slangen kanske) och hur varmt blir inte vattnet på ryggen? Då skulle jag hellre köra med 0,5l PET flaskor. Sista rådet: Glöm allt vad konventionella röjsågar heter och köp en 535 FBx.

fungera inte till det han har tänkt han förröjer troligen till skördare och med den hårdheten som virket tydligen har på Ön så är en stor Huskvarna att rekomendera Stihl blir för klen


Ok! så en STOR Husqvarna är att rekomendera men inte en STOR stihl då? :roll:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162940
Huggarn skrev:
knaggen skrev:
peter399 skrev:Generellt brukar HVAs selar anses vara bättre än Stihl . Vi köpte en Stihl 480 men han som rådde oss till köpet sa att vad du än gör så se till att få med en HVA sele. Balance XT rekommenderas. Dryckesbehållaren på X-fit behöver du nog inte sätta så stort värde på. Hur fräsch blir den efter ett tag (eller snarare slangen kanske) och hur varmt blir inte vattnet på ryggen? Då skulle jag hellre köra med 0,5l PET flaskor. Sista rådet: Glöm allt vad konventionella röjsågar heter och köp en 535 FBx.

fungera inte till det han har tänkt han förröjer troligen till skördare och med den hårdheten som virket tydligen har på Ön så är en stor Huskvarna att rekomendera Stihl blir för klen


Ok! så en STOR Husqvarna är att rekomendera men inte en STOR stihl då? :roll:

Jo vill man andvända sthils skitsele så är det väl okej men med husqvarnan så får man balance xt selen till

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162974 Jo vill man andvända sthils skitsele så är det väl okej men med husqvarnan så får man balance xt selen till[/quote][/quote]



ja, så kan man ju tycka! men det var ju inte det jag undrade!!! du skrev: "fungera inte till det han har tänkt han förröjer troligen till skördare och med den hårdheten som virket tydligen har på Ön så är en stor Huskvarna att rekomendera Stihl blir för klen" ! vilken såg menar du inte skulle fungera o bli för klen till det? tråden handlar ju om fs490 vs hva 555!

För övrigt går det utmärkt att köra stihl med xt-selen! förutom att man får byta "skitkroken" på xt-selen ett par tre ggr i veckan! :wink: (eller bygga om kroken som jag gjort).

Röjsågspriser och vilka selar som ska ingå eller inte är nästan alltid förhandlingsbara! hade jag varit trådskaparen så hade JAG förhandlat ner priset på en fs490 utan sele, sedan köpt en Xt-sele! eller om du nu vill ha 555 göra tvärt om!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

Homo abies  
#163021
knaggen skrev:
peter399 skrev:Generellt brukar HVAs selar anses vara bättre än Stihl . Vi köpte en Stihl 480 men han som rådde oss till köpet sa att vad du än gör så se till att få med en HVA sele. Balance XT rekommenderas. Dryckesbehållaren på X-fit behöver du nog inte sätta så stort värde på. Hur fräsch blir den efter ett tag (eller snarare slangen kanske) och hur varmt blir inte vattnet på ryggen? Då skulle jag hellre köra med 0,5l PET flaskor. Sista rådet: Glöm allt vad konventionella röjsågar heter och köp en 535 FBx.

fungera inte till det han har tänkt han förröjer troligen till skördare och med den hårdheten som virket tydligen har på Ön så är en stor Huskvarna att rekomendera Stihl blir för klen
Ok Stihl 550 för klen? -tror jag inte

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163043
Homo abies skrev:
knaggen skrev:
peter399 skrev:Generellt brukar HVAs selar anses vara bättre än Stihl . Vi köpte en Stihl 480 men han som rådde oss till köpet sa att vad du än gör så se till att få med en HVA sele. Balance XT rekommenderas. Dryckesbehållaren på X-fit behöver du nog inte sätta så stort värde på. Hur fräsch blir den efter ett tag (eller snarare slangen kanske) och hur varmt blir inte vattnet på ryggen? Då skulle jag hellre köra med 0,5l PET flaskor. Sista rådet: Glöm allt vad konventionella röjsågar heter och köp en 535 FBx.

fungera inte till det han har tänkt han förröjer troligen till skördare och med den hårdheten som virket tydligen har på Ön så är en stor Huskvarna att rekomendera Stihl blir för klen
Ok Stihl 550 för klen? -tror jag inte

Det va f vad den lilla fs 490 växte fort till en 550 men 550 är inget att jubla över heller den jag hade var ganska trött om man jämförde med en lika dan i husqvarna klassen men det var något år sedan .

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163058 Husqvarna har så vitt jag vet aldrig haft nån röjsåg i "550 klassen"! däremot större och mindre! du tänker nog på 165/265 då som är större än 550 antar jag! skitstark!..... men man kunde lika gärna ha satt en klinga på en beijer tändkulemotor!! :lol: dragningen av gaswiren från handtag till motor måste dom ha klurat ut på nån firmafest! fs550 är absolut ingen komfortkärra, men jämfört med fx265 är den som en ljum sommarvind!!

ja ja...det var ju då det.......tillbaka till ämnet! :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

Johanm  
#163527 Hej igen!

Nu har jag slagit till och det blev vanans makt som fick styra, det blev en 555FXT. Kanske lite tråkigt att inte våga prova nytt märke, men jag får ändå hoppas att jag inte blir besviken, har inte kört någon av det nya sågarna i 500 serien.. Har bara startat och och "varvat" den lite idag, den känns rätt rapp och go. Det blir ut och testköra i "skarpt" läge imorgon. Hoppas vädret blir bättre än rapporterna lovat!

Hade!

/Johanm

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

Homo abies  
#163814
Johanm skrev:Hej igen!

Nu har jag slagit till och det blev vanans makt som fick styra, det blev en 555FXT. Kanske lite tråkigt att inte våga prova nytt märke, men jag får ändå hoppas att jag inte blir besviken, har inte kört någon av det nya sågarna i 500 serien.. Har bara startat och och "varvat" den lite idag, den känns rätt rapp och go. Det blir ut och testköra i "skarpt" läge imorgon. Hoppas vädret blir bättre än rapporterna lovat!

Hade!

/Johanm
Nu vill vi gärna höra hur det fungerar! // H

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555- Stihl FS490

Johanm  
#163932 Hej!

Nu har jag varit ute två dagar och kört.
Igår gick det riktigt bra. Sånär som på att vädret var uselt med snöblandat regn och blåst (skönt med handtagsvärme). Förutom det var det bra tryck i sågen och selen riktigt komfortabel!
Idag däremot började dagen med att korken till selen gick sönder när jag skulle dra igång sågen. Jag vet inte om det beror på att det blir någon konstig vinkel när man startar sågen "mellan benen" hängande i selen, det har hänt att kroken har gått sönder förut vi samma manöver. Men det var inget större problem, det var bara att ta kroken från gamla selen.. När jag väl hämtat nya kroken och gjorde ett nytt startförsök startade sågen på ett par drag men jag hann bara såga ett träd och släppa ner den på tomgång så stannade den och sen var det lögn att få liv i den igen. Mixtrade ett tag men den var precis dö. Det enda sättet att få liv i den var att starta med full gas men så fort jag släppte gasen så stannade den (kanske den blivit rejält sur). Då jag inte hade tid eller lust att stå och mixtra alltför länge hämtade jag reservsågen och körde med den någon timme. När jag sedan provade att starta 555:an på nytt puttrade den igång och gick sedan fint resten av dagen, den startade hur fint som helst när jag stannat, så det känns som ett litet mysterium att den betedde sig så konstigt på morgonen. Kanske det kan ha att göra med att den inte är riktigt inkörd än?? Någon som haft samma problem? I eftermiddags när jag var inne hos ÅF för att hämta ny krok berättade jag om mitt startbroblem, och de sa att de inte hade haft något liknande problem tidigare. Ska ge sågen morgondagen också, om den beter sig dumt då också får jag lämna in den så får de gå igenom den ordentligt. Men den gick som sagt klockrent hela dagen igår och nästan hela dagen idag så vi får väll se...

Hör av mig när jag kör lite mer, känns som jag behöver ge den någon dag till för att kunna ge den ett riktigt omdöme!

Hälsningar

/johanm

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).