Motorsåg och handhållet

Nya sågar

87 inlägg 33077 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Nya sågar

Bengt olsson  
#12316Var och handlade två nya sågar i veckan. :D
En jonsered cs 2152 med 15 tums svärd.
Och en stihl ms 200 med 12 tums svärd.
Testade bägge två igår när jag sågade ner ett par träd för en kompis,och det verkade vara bra kräm i bägge,stihlen var perfekt vid kvistning.Skall enligt säljaren köra upp ca 20l bensin,innan han finsjusterar dom.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12318Grattis till inköpen =)
vi vill gärna se bilder på dom =D

Bengt olsson  
#12483Körde ner ett 20 tal medel grova björkar i dag,stihlen är verkligen kanon vid kvistning,ångrar att jag inte köpt en tidigare,kan verkligen rekommenderas. :lol:

TS
Användarvisningsbild
#12485Okej =) blir det ved?

använde du Stihlen till fällning/aptering också?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12491det är nog säkrare att kvista med ett sånt litet såg i och med den lätta vikten och längden på svärdet. Blir väl inte lika mycket rekyl vid ev kast.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12496Jag upplevernog att kast med lättare såg känns mer. Min teori är att det är mindre vikt o sätta fart på vid samma kraft i kedja o kast.

Användarvisningsbild
#12504Jag har också tänkt lite på det

men fördelen med att kvista med lättare såg är väll att den är lättare o hantera och sliter ännu mindre på kroppen?
eller bli risken då att man pga den lägre vikten slarvar med ergonomin?

Bengt olsson  
#12520Jag fäller med Jonsereden och kvistar med Sthilen,som jag skrev tidigare så är den väldikt smidig ock väldigt lätt,björkarna blir till ved troligen 40L-säck.

TS
Användarvisningsbild
#12522Okej :)

har du några bilder?

Hur trivs du med Jonsereden?
På dom är väll den främre bågen rak?

Bengt olsson  
#12527Det har inte blitt några bilder än!
Vad menar du med bågen? :roll:

TS
Bengt olsson  
#12528Glömde jonsereden,inte 100 procent kräm ännu får köra lite till innan jag lämmnar in den,vill inte skruva själv.
Den är väldigt lätt startat pga ventilen och pumpen,plus att kåpan har snabb fäste.
Upplever ni att nya sågar är lite slöa?

TS
Användarvisningsbild
#12530jag har hört att handtaget i fram på jonsered är rakt medans Husqvarna är vinklat

jag vet inte om den är slö eller så, tycker min hva 353 går fint men den har inte gått så mycket så ska nog köra lite till innan ja lämnar in den

ja om du inte är säker på din sak så är de värt o lämna in den

jag kommer nog lämna in den medans den är ny, sen kanske man får försöka få tag i nån kunnig som gör det vid *host* sidan om

hoppas på bilder =)

Bengt olsson  
#12537Var ute och kollade och hantaget var rakt!Har faktiskt inte tängt på det.
Jag skall lämna in båda sågarna till han som jag köpte dom av,efter ca 20l soppa,så skall han justera dom,har kört på 3 procentig bensin.
Varför jag valde Jonsered var att jag har två sen tidigare som jag är väldigt nöjda med,men det var dax att byta innan dom tar helt slut.
Ang Stihlen så känner jag en gubbe som är inne på sin tredje ms 200,han byter såg varje år pga att han kör så mycket och det var han som rekomenderade dena modell.

TS
Användarvisningsbild
#12538Ja varför byta när man har saker man är nöjd med?
och är du van vid rakbåge kanske det är bättre?

jo om man pratar med folk som använder grejjerna mycket och är mer eller mindre "proffs" så kan man nog göra ett bra köp

Nästa såg jag köper blir nog en XPG mer eftersom att jag är nöjd med 353an men nya 346xpg är ju mycket trevligare =)

jo låter rimligt, kör du med aspen då?

Bengt olsson  
#12547Hej jag kör med vanlig bensin,tycker att miljö soppan luktar pyton!!!!!!!!

TS
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).