Sida 1 av 4

BigBore

Postat: lör 18 feb 2012, 19:15
av knaggen
Är det någon som vet något om dom här BigBore kiten i från Hongkong
http://www.ebay.com/itm/BIG-BORE-HUSQVA ... 1e6862374b

För det ser onekligen ganska intressant ut.

Re: BigBore

Postat: lör 18 feb 2012, 19:57
av viktor meck
köpte en vanlig cylinder till min 346XPG för 53 dollar och den går som en dröm :mrgreen:

Re: BigBore

Postat: sön 19 feb 2012, 15:27
av knaggen
viktor meck skrev:köpte en vanlig cylinder till min 346XPG för 53 dollar och den går som en dröm :mrgreen:

Var då .
Har du jämfört hur högt kanalerna ligger i mot en original cylinder.
Har du mät något på hur squis bandet är i mellan dom.
För det är sådana saker som jag är intresserad av då jag kan nog få ut en halv häst till ur min orginal 353 cylinder en öppnad 346ne med ändrad tändning och öppen dämp har inget att hämta mot min 353.
Och det är därför som jag är intressead av och se hur mycket som går att göra när man går fullt ut på en cylinder så målet är ca 4.8 häst ur den.

Re: BigBore

Postat: sön 19 feb 2012, 20:35
av viktor meck
Gardenhiresprats tror jag det hette. sök på google. mätte ingen ting. men den såg lite annorlunda ut i gämfört till orginalet. ska passa 350 och några till med

Re: BigBore

Postat: ons 22 feb 2012, 20:18
av knaggen
viktor meck skrev:Gardenhiresprats tror jag det hette. sök på google. mätte ingen ting. men den såg lite annorlunda ut i gämfört till orginalet. ska passa 350 och några till med

Fick tag i en burk i usa med groteskt stora transferportar något att fortsätta på.

Re: BigBore

Postat: tor 23 feb 2012, 11:12
av FREIJAN
Intressant!! Du har ingen länk? vart de en bigbore med? eller är de bara ett fint ämne å fila på??

Det är ju synd med motorsågscylindrar att fila dom till någe vettigt, finns ju inte så mycket matrial att greja i innan de blir hål...

har klurat lite, en cylinder med lösa lock till spolkanalerna måste ju va rätt bra, lätt att höja spolkanalerna, och är man lite full i f*n så borde man ju kunna göra nya lock så spolarna får lite bättre utformning

har en flong ny hva 359 som har denna typ av cyl med lock till spolkanalerna, kanske kan bli ett framtida projekt :grin:

Re: BigBore

Postat: tor 23 feb 2012, 11:46
av FREIJAN
DSC00154.jpg


lite insperation, en go väns såg

hva 262, hemsnickrad trimpipa, påfilad... osv :grin:

Re: BigBore

Postat: tor 23 feb 2012, 18:07
av knaggen
FREIJAN skrev:Intressant!! Du har ingen länk? vart de en bigbore med? eller är de bara ett fint ämne å fila på??

Det är ju synd med motorsågscylindrar att fila dom till någe vettigt, finns ju inte så mycket matrial att greja i innan de blir hål...

har klurat lite, en cylinder med lösa lock till spolkanalerna måste ju va rätt bra, lätt att höja spolkanalerna, och är man lite full i f*n så borde man ju kunna göra nya lock så spolarna får lite bättre utformning

har en flong ny hva 359 som har denna typ av cyl med lock till spolkanalerna, kanske kan bli ett framtida projekt :grin:

det går att få fart på en sån cylinder men det är mycket jobb med den
http://www.jonsered.ws/HIPL.htm
http://www.ebay.com/itm/HUSQVARNA-359-3 ... 1e68ebec6a

Re: BigBore

Postat: fre 24 feb 2012, 19:29
av FREIJAN
Häftigt! tackar för länk.

Du kanske kan lägga ut litet bilder sen när du får hem cylen, och kanske lite trimtips :-bd

Re: BigBore

Postat: fre 24 feb 2012, 19:52
av knaggen
FREIJAN skrev:Häftigt! tackar för länk.

Du kanske kan lägga ut litet bilder sen när du får hem cylen, och kanske lite trimtips :-bd

Bild på hur den ser ut inuti.
Har kollat upp squis måtten på lite olika Husqvarna sågar och ser man på xp sågarna så ligger dom på 1mm och på en 353 så ligger den på 1.4mm.
Det som kommer att ske på den nya cylindern är att jag breddar den transferporten som går mot insuget sen åker gradskivan på så att jag kan mäta porthöjderna ordentligt .

Re: BigBore

Postat: fre 24 feb 2012, 21:02
av Mange
Det är bra med mycket plats. Då kan man få dit mer som kan expandera!

Re: BigBore

Postat: fre 24 feb 2012, 21:54
av johan eriksson
Jo, det märktes på 61:an vi laborerade med, höll jämna steg med storebror 266 sen.

Re: BigBore

Postat: fre 24 feb 2012, 22:01
av FREIJAN
häftigt!! :grin:

De här ska bli fränt, följer detta med spänning!!

hur har du tänkt? räcker det att plocka bort eller byta ut mot en tunnare cylinderfotspackning... eller svarvar du av cylinderfoten lite? de negativa är ju att portarna sjunker hur man än gör... va har du tänkt för squish?

förlåt är lite nyfiken, men de är fränt med lite trimning :-bd

Re: BigBore

Postat: lör 25 feb 2012, 01:34
av knaggen
FREIJAN skrev:häftigt!! :grin:

De här ska bli fränt, följer detta med spänning!!

hur har du tänkt? räcker det att plocka bort eller byta ut mot en tunnare cylinderfotspackning... eller svarvar du av cylinderfoten lite? de negativa är ju att portarna sjunker hur man än gör... va har du tänkt för squish?

förlåt är lite nyfiken, men de är fränt med lite trimning :-bd

Vet inte vilken tjocklek på packning som med följer.
Så som sågen är nu så är det aftonhoran som står för packningen och den håller på så sätt så fick jag ner squis bandet till 1mm men sågen går som satan 346ne som är öppnad har inget att hämta mot en 353 med trimmad orginal cylinder.

Re: BigBore

Postat: ons 29 feb 2012, 14:31
av FREIJAN
Nu har de gått en stund tänkte om du har haft tid att kolla något mera? :grin:

va lite nyfiken på med om du hade fått på gradskivan och mätt upp lite durationer. vore roligt att höra hur mycket de går att få på en sån därninga import-stor-spolkanal-cylle. vore ju lite fränt va standard cylindern har med, har du flax så är dom högre,bredare redan från början...

sen om man får önska så vore ju lite bilder under arbetets gång något som skulle roa mig och säkert en hel del mera me folk här på forat

mvh Freijan