Motorsåg och handhållet

BigBore

54 inlägg 23120 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: BigBore

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164635 Höjer man avgasporten blir tiden längre innan kolven stänger samt att den öppnar tidigare.

Jag ser ingen vinst i att sänka porten under kolv, vilket den ofta är från start. Ibland nästan ner till ringen på vissa såg.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: BigBore

FREIJAN  
#164730
Mange skrev:Höjer man avgasporten blir tiden längre innan kolven stänger samt att den öppnar tidigare.

Jag ser ingen vinst i att sänka porten under kolv, vilket den ofta är från start. Ibland nästan ner till ringen på vissa såg.


Helt riktigt!! det jobbiga blir att varvtalet stegar upp när man ger sig på porten uppåt... är ju med säkerheten, kedjor som kan gå av osv... men dom som kör hotsaw verkar ju klara kedjorna rätt bra, värre är ju med sågarbyxerna

Avatar Fallback

Re: BigBore

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164857
Mange skrev:Höjer man avgasporten blir tiden längre innan kolven stänger samt att den öppnar tidigare.

Jag ser ingen vinst i att sänka porten under kolv, vilket den ofta är från start. Ibland nästan ner till ringen på vissa såg.

Jha då har Graham Bell fel och Walter Kaaden

   TS
Användarvisningsbild

Re: BigBore

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164917 Skulle vara roligt o se den såg Graham Bell trimmade.....
Du kanske har bild på den?

Förklara vilken vinst du har av det i stället. Jag har testat flera gånger och får ingen vinst av att sänka port under kolvkant mer än den är original.
Testade sist du envisades med detta och fick inget resultat då heller som gav förbättring.
Ingen förklaring då heller...

Att ändra form, bredda, höja ger resultat.

Användarvisningsbild

Re: BigBore

FREIJAN  
#164926 Följer detta med stort intresse!! :wink: trimning av saker är alltid kul :grin:

Knaggen kanske har komme på något som vi andra har missat, eller oxå så är de ett missförstånd... kan ju bli lite dumt när man ska förklara med ord.

Ja googla lite på Graham Bell... han uppfann telefonen väl?? :grin:

Men ja hitta A.Graham Bell, någon trimbok va ja kunde förstå?!

jag är inte någon hävert på trimning på 2takt men lite har man ju filat saker, med olika resultat...

just nu, är ja lite justerad p.g.a av en ryggopperation, men kan erkänna att ja har ett litet projekt med en hva 380 på gång.... ska se om ja kan slänga upp lite bilder om intresse finnes :grin:

Användarvisningsbild

Re: BigBore

viktor meck  
#164994 bilder vill vi gärna se :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: BigBore

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165025 [quote="Mange"]Skulle vara roligt o se den såg Graham Bell trimmade.....
Du kanske har bild på den?

Förklara vilken vinst du har av det i stället. Jag har testat flera gånger och får ingen vinst av att sänka port under kolvkant mer än den är original.
Testade sist du envisades med detta och fick inget resultat då heller som gav förbättring.
Ingen förklaring då heller...

Att ändra form, bredda, höja ger resultat.[/quote
om du letar efter den publikationen som bell har skrivit så får du ett bra svar den finns i bok form och Walter Kaaden var en rusktitbra 2takts trimmare på MZ i gamla Östtyskland .
Sen kan du tänka till lite för det har med varvtalet att göra och btc

   TS
Användarvisningsbild

Re: BigBore

FREIJAN  
#165044
viktor meck skrev:bilder vill vi gärna se :mrgreen:



rotade i luren efter kort... va lite glest :oops:

aja en bild på en trimpipa kunde ja skaka fram ialf, den är uträknad i ett program, handknackad, vet ej om den kommer att ge mej de ja är ute efter, men den som trimmar får se :mrgreen:

ska fixa några bilder på cylindern oxå

Användarvisningsbild

Re: BigBore

FREIJAN  
#165045
knaggen skrev:
Mange skrev:Skulle vara roligt o se den såg Graham Bell trimmade.....
Du kanske har bild på den?

Förklara vilken vinst du har av det i stället. Jag har testat flera gånger och får ingen vinst av att sänka port under kolvkant mer än den är original.
Testade sist du envisades med detta och fick inget resultat då heller som gav förbättring.
Ingen förklaring då heller...

Att ändra form, bredda, höja ger resultat.[/quote
om du letar efter den publikationen som bell har skrivit så får du ett bra svar den finns i bok form och Walter Kaaden var en rusktitbra 2takts trimmare på MZ i gamla Östtyskland .
Sen kan du tänka till lite för det har med varvtalet att göra och btc



okej de va en annan femma om du har filat kolven vid utblåset som bilden beskriver, då kan de ge något... men man får va lite försiktig vid den typen av urfilning, de är varmast vid utblåset... kan bli fult på kolven just där de blir ju tunnare, risk för smältning.

men de som blir lite dumt med den typen av filning (säger inte att de är fel) men är ju att de inte blir så bra med squishen heller, går ju att modda kolvtoppen även vid spolkanalerna med... ja tror personligen att man ska lämna kolven orörd, men de är min privata åsikt

Användarvisningsbild

Re: BigBore

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165079 Nu var det port det var tal om och inte kolv.
Jag ser inget i det dokument du la upp som på visar att det blir effekt ökning av att sänka utblås port under kolv mer än det är original. Däremot stod det ju lite om höjning.
Motorcykel trimmare finns det massor med publikationer av. Men såvida du inte har hjul på din såg är det bara motortyp som är lika.

Finns mycket man kan göra med en kolv. Icke plana kolvar är inget nytt direkt.
Att fräsa ner en bit går ju, men då ökar även volym vid Ö.D om inte cylinder formas motsvarande.

Avatar Fallback

Re: BigBore

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165084
Mange skrev:Nu var det port det var tal om och inte kolv.
Jag ser inget i det dokument du la upp som på visar att det blir effekt ökning av att sänka utblås port under kolv mer än det är original. Däremot stod det ju lite om höjning.
Motorcykel trimmare finns det massor med publikationer av. Men såvida du inte har hjul på din såg är det bara motortyp som är lika.

Finns mycket man kan göra med en kolv. Icke plana kolvar är inget nytt direkt.
Att fräsa ner en bit går ju, men då ökar även volym vid Ö.D om inte cylinder formas motsvarande.

Det finns mera som är gjort .
men varför lägger du inte upp lite trim som verkar vara så insatt i allt.

   TS
Avatar Fallback

Re: BigBore

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165085
FREIJAN skrev:
knaggen skrev:
Mange skrev:Skulle vara roligt o se den såg Graham Bell trimmade.....
Du kanske har bild på den?

Förklara vilken vinst du har av det i stället. Jag har testat flera gånger och får ingen vinst av att sänka port under kolvkant mer än den är original.
Testade sist du envisades med detta och fick inget resultat då heller som gav förbättring.
Ingen förklaring då heller...

Att ändra form, bredda, höja ger resultat.[/quote
om du letar efter den publikationen som bell har skrivit så får du ett bra svar den finns i bok form och Walter Kaaden var en rusktitbra 2takts trimmare på MZ i gamla Östtyskland .
Sen kan du tänka till lite för det har med varvtalet att göra och btc



okej de va en annan femma om du har filat kolven vid utblåset som bilden beskriver, då kan de ge något... men man får va lite försiktig vid den typen av urfilning, de är varmast vid utblåset... kan bli fult på kolven just där de blir ju tunnare, risk för smältning.

men de som blir lite dumt med den typen av filning (säger inte att de är fel) men är ju att de inte blir så bra med squishen heller, går ju att modda kolvtoppen även vid spolkanalerna med... ja tror personligen att man ska lämna kolven orörd, men de är min privata åsikt

Finns andra saker man kan göra för att öka smörjningen runt utblåset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: BigBore

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165152 Knaggen. Jag fuskar bara med det, påstår inte på något vis jag är kunnig i ämnet och vill inte trimma till andra! Därför lägger jag inte upp mycket om det. Jag försöker lära o frågar då jag inte förstår vitsen.

Nyfikenhet, viljan o testa o lära gör att jag provar det jag läser och därigenom får man erfarenhet. Ringa visserligen, men dock någon och praktisk erfarenhet så jag kan säga att det har eller inte önskad effekt!
Att se någon föreslå något som jag vet inte har effekt gör mig nyfiken och vill veta mer.
Där av frågan du undviker svara på.

Att lägga upp en bild ur ett dokument som inte namges, styrker eller rent av motsäger det jag argumenterar för ser jag, i motsats till dig, ingen vits i.
När man läser det dokument du la upp bild på så säger texten tydligt följande:
"This type of tuning is back to front of the way I like to do things."
"You will never get the best possible power out of the motor by shifting the exhaust port around to work within the limitations of expansion chamber".
"With piston in BDC (N.D) the bottom of the port should be in level with, or lower than, the piston crown. Otherwise high speed gas flow will be disrupted."

Med andra ord, sedan porten är under kolv i N.D, är det ingen vits i att ha den lägre eftersom kolven då stör flödet. Sänka kolvens kant under port gör att porten stör flödet.
Att höja porten gör att avgaserna får chans att gå ur fortare, när kolven kommer neråt är det mindre tryck snabbare vilket gör det möjligt att få upp större mängd färsk bränsle/luft blandning som kan komprimeras. I själva expanderingen görs kraft. Ju mer som kan expandera, ju mer kraft kan man få.
Hastigheter, tryck, flöden och tidpunkt då portar öppnar och stänger är det som diskuteras.
Detta är ändå bara en del av det hela.

Avatar Fallback

Re: BigBore

viggenblåaero  
#165173 Knaggen har du testat den mot din 346a ännu ?

Avatar Fallback

Re: BigBore

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165230
Mange skrev:Knaggen. Jag fuskar bara med det, påstår inte på något vis jag är kunnig i ämnet och vill inte trimma till andra! Därför lägger jag inte upp mycket om det. Jag försöker lära o frågar då jag inte förstår vitsen.

Nyfikenhet, viljan o testa o lära gör att jag provar det jag läser och därigenom får man erfarenhet. Ringa visserligen, men dock någon och praktisk erfarenhet så jag kan säga att det har eller inte önskad effekt!
Att se någon föreslå något som jag vet inte har effekt gör mig nyfiken och vill veta mer.
Där av frågan du undviker svara på.

Att lägga upp en bild ur ett dokument som inte namges, styrker eller rent av motsäger det jag argumenterar för ser jag, i motsats till dig, ingen vits i.
När man läser det dokument du la upp bild på så säger texten tydligt följande:
"This type of tuning is back to front of the way I like to do things."
"You will never get the best possible power out of the motor by shifting the exhaust port around to work within the limitations of expansion chamber".
"With piston in BDC (N.D) the bottom of the port should be in level with, or lower than, the piston crown. Otherwise high speed gas flow will be disrupted."

Med andra ord, sedan porten är under kolv i N.D, är det ingen vits i att ha den lägre eftersom kolven då stör flödet. Sänka kolvens kant under port gör att porten stör flödet.
Att höja porten gör att avgaserna får chans att gå ur fortare, när kolven kommer neråt är det mindre tryck snabbare vilket gör det möjligt att få upp större mängd färsk bränsle/luft blandning som kan komprimeras. I själva expanderingen görs kraft. Ju mer som kan expandera, ju mer kraft kan man få.
Hastigheter, tryck, flöden och tidpunkt då portar öppnar och stänger är det som diskuteras.
Detta är ändå bara en del av det hela.

det finns mera att läsa men som du skriver om komprimeringen så finns det ett bra avsnitt i boken om det och man kan räkna ut gasernas

the port should be in level with, or lower than, the piston crown. Otherwise high speed gas flow will be disrupted.=porten ska vara i nivå med eller lägre än kolvtoppen. Annars kommer hög hastighets flödet att störas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).