Sida 2 av 4
Re: BigBore
Postat: ons 29 feb 2012, 20:58
av knaggen
FREIJAN skrev:Nu har de gått en stund tänkte om du har haft tid att kolla något mera?
va lite nyfiken på med om du hade fått på gradskivan och mätt upp lite durationer. vore roligt att höra hur mycket de går att få på en sån därninga import-stor-spolkanal-cylle. vore ju lite fränt va standard cylindern har med, har du flax så är dom högre,bredare redan från början...
sen om man får önska så vore ju lite bilder under arbetets gång något som skulle roa mig och säkert en hel del mera me folk här på forat
mvh Freijan
Cylindern har i dag släppts av kungliga tullverket och vem som skickar den vidare det vet jag inte har jag tur så kommer den på fredag.
Lite uppdate
Re: BigBore
Postat: lör 03 mar 2012, 21:21
av knaggen
Så här ser det ut efter några timmar med slipmaskinen jag kom på i efterhand att en grad skiva är värdelöst i detta fall då jag inte kan mäta uppifrån toppen .
Re: BigBore
Postat: lör 03 mar 2012, 21:59
av FREIJAN
Härligt arbete... några timmar brukar ju lätt gå åt för att få någon fason på grejerna, impad av arbetet, ser ut som nicasilet har flisat sig lite vid spolkanalerna, bara att hoppas att inte kolvringarna får tag på de, en liten avgradning är nog inte så tokigt kanske? fast ja är inge proffs på de här.... frågan är vad din 353 underdel kommer att tycka om denna
kanske blir så de spottar ut lite grejer nånstans
du måste ju kunna kolla avgasdurationen och insugsdurationen ialf, går ju å lysa med lampa å se när de öppnar å stänger, men du kanske inte har höjt avgasporten någe?
impad av att du har skickat ut lite kort, de kanske inspererar flera till lite trimning sånt är alltid kul... de finns inga färdigprodukter
Re: BigBore
Postat: lör 03 mar 2012, 22:13
av viggenblåaero
Imponerad Knaggen!
Kul att du lagt upp bilder!
Vore kul med nån film sen:)
Har öppnat upp ljuddämparen lite på min 346a och satt på 357ans luftfilter så nu tycker jag den har blivit riktigt trevlig
Big Bore cylindern som du köpt är den en kopia på 346ans cylinder?
Mvh JK
Re: BigBore
Postat: lör 03 mar 2012, 22:21
av knaggen
FREIJAN skrev:Härligt arbete... några timmar brukar ju lätt gå åt för att få någon fason på grejerna, impad av arbetet, ser ut som nicasilet har flisat sig lite vid spolkanalerna, bara att hoppas att inte kolvringarna får tag på de, en liten avgradning är nog inte så tokigt kanske? fast ja är inge proffs på de här.... frågan är vad din 353 underdel kommer att tycka om denna
kanske blir så de spottar ut lite grejer nånstans
du måste ju kunna kolla avgasdurationen och insugsdurationen ialf, går ju å lysa med lampa å se när de öppnar å stänger, men du kanske inte har höjt avgasporten någe?
impad av att du har skickat ut lite kort, de kanske inspererar flera till lite trimning sånt är alltid kul... de finns inga färdigprodukter
Under delen har samma res nummer som 346 så där håller det nog det är bara cylindern som skiljer.
kina cylindern har ett kromat lopp jag hade inga passande slipstift hemma att avrunda kanten med men det kommer.
Avgasporten är orörd vill inte ha mera varv ur den utan jag sänkte porten i stället så som jag har gjort på 353 cylindern för att få mera ur botten och mellan registret.
Re: BigBore
Postat: lör 03 mar 2012, 22:23
av knaggen
viggenblåaero skrev:Imponerad Knaggen!
Kul att du lagt upp bilder!
Vore kul med nån film sen:)
Har öppnat upp ljuddämparen lite på min 346a och satt på 357ans luftfilter så nu tycker jag den har blivit riktigt trevlig
Big Bore cylindern som du köpt är den en kopia på 346ans cylinder?
Mvh JK
Sätter du på en wallbro på den och den svarta tändmodulen så blir den ännu trevligare.
Det blev ingen big bore utan en kopia på 346cylindern i stället.
Re: BigBore
Postat: lör 03 mar 2012, 22:35
av viktor meck
är det samma cylindern som jag köpte eller? vad tyckte du om kvaliteten? jag har wallborförgasare, svart tändspole och öppnad dämpare. den går bra som den är nu
Re: BigBore
Postat: lör 03 mar 2012, 23:25
av knaggen
viktor meck skrev:är det samma cylindern som jag köpte eller? vad tyckte du om kvaliteten? jag har wallborförgasare, svart tändspole och öppnad dämpare. den går bra som den är nu
Såg din likadan ut i kanalerna har för mig att kolven utgör dom stängda kanalerna i den cylindern.
Mina sågar har 8 kuggars kedjedrev och dom orkar utan problem runt 11000 i kap med square ground filning.
Re: BigBore
Postat: lör 03 mar 2012, 23:36
av viktor meck
ja. exakt så ser den ut
Re: BigBore
Postat: sön 04 mar 2012, 14:55
av knaggen
Re: BigBore
Postat: sön 04 mar 2012, 16:19
av FREIJAN
knaggen skrev:FREIJAN skrev:Härligt arbete... några timmar brukar ju lätt gå åt för att få någon fason på grejerna, impad av arbetet, ser ut som nicasilet har flisat sig lite vid spolkanalerna, bara att hoppas att inte kolvringarna får tag på de, en liten avgradning är nog inte så tokigt kanske? fast ja är inge proffs på de här.... frågan är vad din 353 underdel kommer att tycka om denna
kanske blir så de spottar ut lite grejer nånstans
du måste ju kunna kolla avgasdurationen och insugsdurationen ialf, går ju å lysa med lampa å se när de öppnar å stänger, men du kanske inte har höjt avgasporten någe?
impad av att du har skickat ut lite kort, de kanske inspererar flera till lite trimning sånt är alltid kul... de finns inga färdigprodukter
Under delen har samma res nummer som 346 så där håller det nog det är bara cylindern som skiljer.
kina cylindern har ett kromat lopp jag hade inga passande slipstift hemma att avrunda kanten med men det kommer.
Avgasporten är orörd vill inte ha mera varv ur den utan jag sänkte porten i stället så som jag har gjort på 353 cylindern för att få mera ur botten och mellan registret.
tänkte mest att 353underdelen är ju lite inkörd antar ja, kan ju bli lite mera effekt med en ny påfilad cyle, å då kan de spota lite delar omkring sig
bara inte kromet är vasst så kolvringarna kan nappa tag i de så funkar de fint...
har du inte ens breddat avgasporten lite?? de höjer väl inte varvtalet? de är klart höjer man avgasporten så varvar de ju mera, finns förmodligen inte ett par skyddsbyxer i världshistorien som stoppar sågen... säkerheten först, gillar tänket
Re: BigBore
Postat: sön 04 mar 2012, 17:58
av knaggen
FREIJAN skrev:knaggen skrev:FREIJAN skrev:Härligt arbete... några timmar brukar ju lätt gå åt för att få någon fason på grejerna, impad av arbetet, ser ut som nicasilet har flisat sig lite vid spolkanalerna, bara att hoppas att inte kolvringarna får tag på de, en liten avgradning är nog inte så tokigt kanske? fast ja är inge proffs på de här.... frågan är vad din 353 underdel kommer att tycka om denna
kanske blir så de spottar ut lite grejer nånstans
du måste ju kunna kolla avgasdurationen och insugsdurationen ialf, går ju å lysa med lampa å se när de öppnar å stänger, men du kanske inte har höjt avgasporten någe?
impad av att du har skickat ut lite kort, de kanske inspererar flera till lite trimning sånt är alltid kul... de finns inga färdigprodukter
Under delen har samma res nummer som 346 så där håller det nog det är bara cylindern som skiljer.
kina cylindern har ett kromat lopp jag hade inga passande slipstift hemma att avrunda kanten med men det kommer.
Avgasporten är orörd vill inte ha mera varv ur den utan jag sänkte porten i stället så som jag har gjort på 353 cylindern för att få mera ur botten och mellan registret.
tänkte mest att 353underdelen är ju lite inkörd antar ja, kan ju bli lite mera effekt med en ny påfilad cyle, å då kan de spota lite delar omkring sig
bara inte kromet är vasst så kolvringarna kan nappa tag i de så funkar de fint...
har du inte ens breddat avgasporten lite?? de höjer väl inte varvtalet? de är klart höjer man avgasporten så varvar de ju mera, finns förmodligen inte ett par skyddsbyxer i världshistorien som stoppar sågen... säkerheten först, gillar tänket
Hittade lite vatten slippapper så jag slipade av kanterna med det
Jag har sänkt avgasporten 1.5mm i stället för att höja den börjar man att bråka för mycket med att höja porten så tappar man i dom andra registren så som jag vill ha sågen är ett bra mellan register där den rappar på ordentligt upp i mot toppvarv men som sagt en större förgasare och lite svarvning på cyl foten nu när jag vet hur mycket den skall av för att bli bra sen får man väl justera tändningen lite grann för där finn lite effekt att hämta.
Re: BigBore
Postat: sön 04 mar 2012, 18:44
av FREIJAN
okej...
bara en liten fundering, hur lyckades du att sänka avgasporten 1,5mm va de konstigt gjutet i nya cylindern? så de gick att fila bort så pass? tar man bort packingen bara så brukar ju kolvtoppen va presis i underkant på avgasporten... eller har du filat av kolvtoppen med? är inte riktigt med hur du menar... om kolven stänger för avgasporten, när kolven är längst ner, så gör de ju ingen nytta me att fila bort i underkant?
Re: BigBore
Postat: sön 04 mar 2012, 19:46
av knaggen
FREIJAN skrev:okej...
bara en liten fundering, hur lyckades du att sänka avgasporten 1,5mm va de konstigt gjutet i nya cylindern? så de gick att fila bort så pass? tar man bort packingen bara så brukar ju kolvtoppen va presis i underkant på avgasporten... eller har du filat av kolvtoppen med? är inte riktigt med hur du menar... om kolven stänger för avgasporten, när kolven är längst ner, så gör de ju ingen nytta me att fila bort i underkant?
Avgasporten är öppen längre under kolvens tillbakagång och då får den med sig lite mera avgaser som den kan förbränna 1 gång till .
Re: BigBore
Postat: sön 04 mar 2012, 20:57
av dkwquattro
Hur tänkte du de här? När kolven är i botten så ska ju avgasporten va helt öppen, tar du bort matrial neråt i avgasporten och kolven inte kommer längre ner så stoppar ju kolven för avgasporten=går inte att putta tillbaka mera för det, frågan är om en motorsågsljudämpare kan putta tillbaka så mycket? Eller va "golvet" i avgasporten högre än på orginal cylindern så du kunde fila neråt för som FREIJAN säger brukar det räcka att man tar bort packningen så är det i nivå med kolvtoppen!