Motorsåg och handhållet

543 xp

30 inlägg 12672 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 543 xp

Månskensbonnen  
#162200 Jo blöt blir man ju, men de e mest svett från en otränad månskenshuggare :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 543 xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162202 Det måste vara kokospalmerna :grin: Jag har tyvärr inga här västerut utan bara kvistiga granar som samlar mycket blöt snö.

Avatar Fallback

Re: 543 xp

SawTroll  
#162524
Nonkan skrev:Det är väl en Komatsu-såg har jag för mig, ett japanskt märke som Husqvarna köpte för några år sedan.


HVA kjøpte så vidt jeg vet Zenoah, som tidligere var eiet av Komatsu - de kjøpte ikke Komatsu. Sagmerket Zenoah kalles Redmax i USA.

Användarvisningsbild

Re: 543 xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162587 http://www.komatsu.com/CompanyInfo/pres ... 12023.html

http://www.zenoah.net/node7292.aspx

Komatsu Köpte Zenoah, blev Komatsu Zenoah. Valde att distrubuera sågarna i NordAmerika som RedMax.
Sålde Zenoah/Redmax delen och blev Komatsu igen.
Husqvarna blev dock inte HVA Zenoah, konstigt nog utan fortsatte vara HVA för enkelhetens skull...
Annars hade det blivit ett riktigt långt namn med ett stort antal märken i sig.

Avatar Fallback

Re: 543 xp

blixten  
#164047 Jag har beslutångest, 550xp eller vänta på 543xp...?

Har idag 346 o 242 men börjar bli dags för pension för den sistnämnde. 543 passar egentligen mina behov bättre, ägnar mig framförallt åt gallring men visst hugger man lite större ibland. 543 har en klar viktfördel som jag värdesätter men o andra sidan kanske man får en bättre såg med 550? Hur viktigt är det med AutoTune och RevBoost som 543 saknar? Köper man en ny såg så känns det på något sätt som man vill ha den nya tekniken oxå :grin:

Sedan har vi ju det här som diskuterats tidigare, om det är en japanare eller ej och fördelar nackdelar med det...

Användarvisningsbild

Re: 543 xp

Kjell S  
#164050 Såga mer i skogen eller på backen?
Själv har jag nu de större sågarna, så en mindre "gran"såg med lite morr
som dessutom orkar dra 13" ordentligt är väl givet.
Skulle dock inte ge upp G:et i XPG....

Avatar Fallback

Re: 543 xp

superdave  
#164055
blixten skrev:Jag har beslutångest, 550xp eller vänta på 543xp...?

Har idag 346 o 242 men börjar bli dags för pension för den sistnämnde. 543 passar egentligen mina behov bättre, ägnar mig framförallt åt gallring men visst hugger man lite större ibland. 543 har en klar viktfördel som jag värdesätter men o andra sidan kanske man får en bättre såg med 550? Hur viktigt är det med AutoTune och RevBoost som 543 saknar? Köper man en ny såg så känns det på något sätt som man vill ha den nya tekniken oxå :grin:

Sedan har vi ju det här som diskuterats tidigare, om det är en japanare eller ej och fördelar nackdelar med det...


jag har exakt samma beslutsångest, jag har 346 också och den är alldeles utmärkt för mina behov, vindfällen gallring och en del fällning av träd upp till 50cm/dm. 42:an skar ihop för 3 veckor sedan så en såg med låg vikt, så farsan kan hjälpa till (66 bast), är nåt jag är ute efter. att det är en japanare är inga större problem då priset är bra förutsatt att man kan få tag på RESERVDELAR snabbt.

jag vill ha bakre kastskydd så möjligen är det där 543 tappar försprånget mot 550(plus att den ser jävligt snabb ut:smile:), annars tror jag nog att jag kan vänta till hösten om det skulle vara så, även om man vill ha den NUUU!

Avatar Fallback

Re: 543 xp

SawTroll  
#164153
blixten skrev:Jag har beslutångest, 550xp eller vänta på 543xp...?

Har idag 346 o 242 men börjar bli dags för pension för den sistnämnde. 543 passar egentligen mina behov bättre, ägnar mig framförallt åt gallring men visst hugger man lite större ibland. 543 har en klar viktfördel som jag värdesätter men o andra sidan kanske man får en bättre såg med 550? Hur viktigt är det med AutoTune och RevBoost som 543 saknar? Köper man en ny såg så känns det på något sätt som man vill ha den nya tekniken oxå :grin:

Sedan har vi ju det här som diskuterats tidigare, om det är en japanare eller ej och fördelar nackdelar med det...


Selv er jeg ikke særlig interessert i 543. Jeg ser ut som at forsjellen i vekt vil være av mindre betydning enn forskjellen i ytelse etc, og den ser ikke ut som en "ekte" HVA..... :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: 543 xp

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166046 Är Husqvarna 543-xp-g i grunden en Shindaiwa 452s eller Komatsu G4200 ???


543-xp-g-7508c261.png


Shindaiwa 452s.jpg


Komatsu G4200 Chain Saw.jpg


Likheter verkar finnas

:D :D :D
Senast redigerad av Sweden-viking lör 17 mar 2012, 10:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 543 xp

Storken  
#166641 Det behöver nog inte va nån nackdel...
Bygga motorer kan dom i alla fall, Japanerna!

Avatar Fallback

Re: 543 xp

blixten  
#166663 Tror som dig Storken, det behöver nog inte vara till nån klar nackdel om det skulle vara en japanare. Det står ju även husqvarna på sågarna så de står nog under ganska hårda kvalité krav.

Förövrigt kan man ju fundera på om det inte är ett säkrar kort med traditionell förgasare jämfört med AutoTune. Känns som det ev. kan dyka upp del barnsjukdomar på 550!?

Avatar Fallback

Re: 543 xp

Storken  
#166701 Just,det! Man ska aldrig va den förste som köper en ny maskin...
Bättre att vänta ut ev. barnsjukdomar.

Användarvisningsbild

Re: 543 xp

totte  
#166707 Det finns inga som gjort så många bra småmotorer som japanerna, dom är världsledande på det. Och de har byggt sågar av mycket hög kvalitet i många år. Så det är nog inte att det står Husqvarna på som är den bästa kvalitetsgarantin, utan att det är just japanskt.

Användarvisningsbild

Re: 543 xp

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166729 Men hur är det vem äger Shindaiwa??
Har Husqvarna ägande i Shindaiwa eller tvärtom?

Eller är det Komatsu spåret som gäller för 543...??

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: 543 xp

Nonkan  
#166759
Sweden-viking skrev:Men hur är det vem äger Shindaiwa??
Har Husqvarna ägande i Shindaiwa eller tvärtom?

Eller är det Komatsu spåret som gäller för 543...??

:D :D :D


Hitachis sågar är också ganska lika, så det är nog mer en "japansk" grunddesign.

Det Husqvarna främst kan bidra med är nog ergonomi, där ligger man väldigt långt fram.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).