Motorsåg och handhållet

Handskar

23 inlägg 12255 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12332 Jag sköter inte om mina alls, visste inte ens att man skulle göra det ^^

Köper billiga på jula som funkar till de mesta, för 19kr o då tycker ja inte de är värt o smörja in o vara rädd om dom ^^

däremot mina handskar med vibb dämpning är ja lite mer rädd om, har dom bara när ja kör åkgräsklippare, gräsklippare röjsåg, trimmer

jo det är lätt o köpa 10pack och bekvämt
har aldrig ens hört att man ska smörja/impregnera handskarna? :(

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12333 köer du billiga handskar är det ingen ide+ köper du däremot dyrare handskar i äkta läder eller så kallat PL material så skall de sköts på samma sätt som ett par kängor eller annan typ av läder.

M a o fettas in, smörjas anpassas, borsta rena med tvål-lösning och behandla med lite fett igen.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12335
gossebear skrev:köer du billiga handskar är det ingen ide+ köper du däremot dyrare handskar i äkta läder eller så kallat PL material så skall de sköts på samma sätt som ett par kängor eller annan typ av läder.

M a o fettas in, smörjas anpassas, borsta rena med tvål-lösning och behandla med lite fett igen.


vad är "PL" för material och vart köper man äkta skinn handskar?
hur ofta fettas dom in o smörjs osv?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#12339 Finn det överhuvudtaget några handskar där man klarar sig från att bli blöt "utfrån och in eller "infrån ut" under vinterhalvåret, och som räcker ett helt 8 timmars arbetspass?.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12342 Mina jag hade som var vattentäta, blev inte blöt direkt men fuktig av svett

så jag antar att tunna/lätt fodrade vattentäta vore optimalt

kan tillägga att vi kanske inte jobbar exakt 8timmar, utan det är kanske från 9-11 och sen 12-14

det är svårt, billiga handskar med thinsulate foder kunde funka, beror på hur snabbt dom blir blöta

Ska kolla upp stihls finetex handskar också
och husqvarnas fodrade

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#12344
Skogshuggarn skrev:Finn det överhuvudtaget några handskar där man klarar sig från att bli blöt "utfrån och in eller "infrån ut" under vinterhalvåret, och som räcker ett helt 8 timmars arbetspass?.


inga som jag hittat ,,, jag kör med flera par vilket jag antar att du med gör :D

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12345 Har idag provat dessa. Ngn form av stretch-latex.För varma i +5,så här är kanske en trevlig vinterhandske. Sköna och bra grepp.

http://www.towagloves.com/pdf/powergrab_thermo.pdf

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#12370
swe#kipp skrev:
Skogshuggarn skrev:Finn det överhuvudtaget några handskar där man klarar sig från att bli blöt "utfrån och in eller "infrån ut" under vinterhalvåret, och som räcker ett helt 8 timmars arbetspass?.


inga som jag hittat ,,, jag kör med flera par vilket jag antar att du med gör :D


Absolut!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).