Motorsåg och handhållet

Handskar

23 inlägg 12240 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Handskar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12243 Jag har alltid undrat, vad kör ni med för handskar vid röjnigx/yxning/sågning mm?

Började med sådan hör skinnhandskar flör 10:-/paret, men de häöl ju inte länge. De blev dessutom väldgt hala när man skall hålla yxan. Prövade också de där handskarna med rött gummi (billiga). De höll inte länge.

Nu har jag köpt ett par Tegera Pro 9112, som är isolerade. Grymt grepp på yxan, verkar väldigt slitstarka och är (för) varma. Har haft de under sommaren vid timring och lite motorsågsarbete/röjning. Skall bli gott att pröva nu till vintern. Kostade bara 250:-/par... 8)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#12247 Använder "Björnkläders" handskar.

"Pro", på vår/sommar/höst som har insida av polyuretan (gött grepp), och polyester/lycra på ovanhanden,,,,

(Artikelnummer: 52539 på www.bjornklader.se)

och på vintern är det deras fodrade tyg/skinnhandskar som gäller.
Har även provat "Tegera´s" vinterhandskar, och de är väl varken bättre eller sämre än "Björnkläders" enl min uppf.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12252 Jag har använt lite olika
Hade först Husqvarnas ofodrade med sågskydd, på hösten/vintern blev dom dyngsura om de var blött/snö direkt, handtagsvärme hjälper inte, de bara värmer lite men inte tillräckligt för att torka handskarna så man håller sig varm om händerna

Funderar på att köpa deras Fodrade handskar men dom har dessvärre ingen mudd ( det är dock fruktansvärt bra med mudden, slipper få in spån m.m i handsken)

Har kört med Julas billigare i nån form av skinn för 20kr som hållt rätt bra
men dom är för kalla nu på hösten och blir blöta ganska fort om de regnar


Har kört med några från Projob för runt 180:- tunna men slitstarka gjorda för att köra markvibb egentligen (har någon form av vibrationsdämpande kuddar i handsken)
dom har ja kört gräsklippare, röjsåg, motorsåg m.m i och dom funkar bra

Sen på förra vintern köpte jag ett par vanliga "bygghandskar" med foder och vattentäta (det är nått membran lr så i handskarna)

Men dom är skitsvåra att ta på sig igen om man har varit svettig+ det kommer in o fastnar spån i fodret = rekommendera inte i skogen

Så nu inför hösten/vintern ska ja köpa nya handskar igen

Vad rekommenderar ni?

Vattentäta,vinterfodrade och slitstarka men endå smidiga så man kan röra på fingrarna

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#12256 Jag är tyvärr "storförbrukare", av arbetshandskar , så det får inte ju inte var några "special-special", med inbyggda stötdämpare/elvärme/tv och radio i dom för 1500:- sekr paret.

Därför kör jag med Björnkläders.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12258
Skogshuggarn skrev:Jag är tyvärr "storförbrukare", av arbetshandskar , så det får inte ju inte var några "special-special", med inbyggda stötdämpare/elvärme/tv och radio i dom för 1500:- sekr paret.

Därför kör jag med Björnkläders.


vilken modell av Björnkläders har du använt och tycker bra om vid motorsågskörning?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12263 Fodrad murar handske eller de bästa som jag haft fodrade neopren handskar med knivskydd kostade ca 500 kr men ack så sköna och så hållbara..

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12266
gossebear skrev:Fodrad murar handske eller de bästa som jag haft fodrade neopren handskar med knivskydd kostade ca 500 kr men ack så sköna och så hållbara..


okej =) har du bild på dom?
hur är greppet på dom då? (vet inte vad neopren är? men de är väll typ gummi?)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12271 har ingen bild på de, de blev konstigt nog stulna från mig eller så tappade jag de. men hade ju det när jag jobbade som dörrvakt samt att jag hade de lite överallt. Köpte de på bodyarmour.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12272 vad har du för handskar i dagsläget då?

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#12278 Hej,
Det finns lite skrivet tidigare om handskar, länkar till dessa trådar kommer här:

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=434

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=694

MvH Fredrik

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12279 Janske dejavue,men visst har ämnet varit uppe tidigare?
Jag är också storförbrukare av handskar.Vid röjning är försvarets mc-handskar med krage bra.Har även ett par dyra med kuddar i som är super.Tyvärr tappar jag bort en hel del,så oftast blir det billiga saker i storpack.Fast de billigaste montagehandskarna är riktigt usla. Tex husqvarnas höll väl ca 4-5 dagar..

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12280 Funderar på någon av Tegera pro handskarna

Någon av dessa

TEGERA 9232
En varm och slitstark handske med andasmaterial. För bygg/anläggning och hantverk där slitstyrka samt bra grepp krävs i kalla miljöer. Neoprene värmer även om handsken är blöt. (alltså ej vattentäta men vattenavvisande)


TEGERA 9045
En varm, slitstark och lite grövre handske i specialbehandlad getnarv som lämpar sig väl för arbete utomhus. Ovanhanden är av vind-/vattenavvisande och ventilerande Cordura. Vattentätt membran.
(vattentät men ej mudd däremot spännremm)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#12312
pgo_jim skrev:
Skogshuggarn skrev:Jag är tyvärr "storförbrukare", av arbetshandskar , så det får inte ju inte var några "special-special", med inbyggda stötdämpare/elvärme/tv och radio i dom för 1500:- sekr paret.

Därför kör jag med Björnkläders.


vilken modell av Björnkläders har du använt och tycker bra om vid motorsågskörning?


Scrolla uppåt.

Vinterhandskarna är vanliga "Thinsulate", och visst tusan blir de blöta på vintern, men jag går ju runt på ett antal par så det är inga större problem.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12319 Okej ja det är inget för mig
Vill helst ha 1 par med mig bara och som då skall funka hela dagen ut

Förra gången vi högg så var de för o bredda vägen inför en slutavverkning så de skulle få plats 2 timmerbilar i bredd

och då var de enklat o fälla träden över vägen eftersom att det fortfarande var många träd åt sidorna och då fick man plocka de där snöiga riset som sen smälte så man blev blöt

jag har själv aldrig direkt lyckats nöta ut några handskar

men nu när jag varit borta 2veckor saknar ja ett par just sådana med thinsulate foder som ja har när ja gör annat på vintern/hösten

så får köpa ett par till sådana nu, mycke möjligt att ja förlagt dom bara

Vad äre för handskar du kör me på sommaren?

Är stihls finetex handskar något att hänga i granen kanske?
(struntar i märket och priset bara jag håller mig varm o torr och kan jobba utan större hinder)

Användarvisningsbild

Skötsel av arbetshandskar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12328 Jag tycker att det lätt blir att man slarvar med skötseln av sina arbetshandskar. Det är ju (tyvärr) lättare att köpa ett 10 pack med nya handskar än att impegnera och smörja in dem. Men det kanske ändå är en dum policy?

Hur gör ni med arbetshanskskötsel?

/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).