Motorsåg och handhållet

Jonsered CS 2152

12 inlägg 12059 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered CS 2152

Lindianerna  
#161027 Hej!
jag har en Jonsered CS 2152. tycker att kedjeoljan läcker ut vid plåten bakom kedjebromshjulet. är det fler som haft det problemet? Kan det ha släppt en slang?? kommer iaf ut lite olja som smörjer kedjan!
Har också lyckats dra av 2 st kedjor nu på relativt kort tid!! Kedjan är inte hårt sträckt och har inte misshandlats på annat sätt! några ideér på vad det kan vara?

om man nu ska ha bort kedjebromshjulet och byta drivhjul - hur får jag lös det??

MVH /AL



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS 2152

totte  
#161035 Du har inte kedjan för löst spänd i stället? Då nöter det kvickt ner drivkransen och ger skador på drivlänkarna.

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152

Lindianerna  
#161039 drar jag i kedjan så ser jag ju inte "botten" på kedja... Borde vara ngt annat!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS 2152

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161040 Så här ser den nog ut...

Hade nog kollat så gummit är helt som leder oljan upp från pumpen.

Har du fast eller löst drev? Kondition på det?

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152

Lindianerna  
#161339 Mange: jag har löst drev. får försöka få bort det så jag kan se hur oljeslangen ser ut!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152

Lindianerna  
#161353 har varit nere vid motorsåget igen - blir dock inte klok på hur jag får bort kedjebromshjulet?!?! någon som vet å kan instruera??

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152

Phantom  
#161359 Du måste skruva loss kopplingen först, sen får du bort bromstrumman/kopplingstrumman.
Kopplingen är gängad med "felgäng" och brukar vara märkt med åt vilket håll den lossas.
Antingen så behöver du låsa kolven med någonting, exempelvis ett snöre i tändstiftshålet för att sen kunna lossa kopplingen.
Eller så har du bra komp i sågen och en bra snärt när du ska lossa så brukar det släppa ändå.
På vissa kopplingar så finns det små jack där man kan sätta en dorn eller liknande och sen slå till ett snärtigt slag med hammaren så lossnar det. Eller så krävs en avdragare och har du tur så är det en sexkantsskalle på kopplingen och enklare att få av med verktyg som finns i lådan hemma.
Hoppas du förstår resonemanget. Vet inte exakt hur din koppling ser ut, så därför blev det lite olika varianter...

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS 2152

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161391 Jag brukar knacka dessa utan kolvstopp eller låsning på nåt sätt.
De sitter sällan hårdare... Det brukar finnas jack i vikten på kopplingen för just detta.

Tar en eller två minuter o riva ner o sätta ihop med nytt drev, olja lager och kolla oljeledare etc....

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS 2152

wiktor  
#161575 min 2152a har sölat olja sen den var ny !

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152

Lindianerna  
#161621 Mangan - Phantom: Tack för hjälpen! fick loss grejjerna o tror jag löst problemet!
Va iaf en jäkla massa skit som troligen ställt till med problem!
Till helgen får vi se vad detta gjort för nytta!
Wiktor: jo den sölar olja - men detta va mer än vanligt!!
MVH /AL

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152

Phantom  
#161626 Då hoppas vi att du hittat problemet och löst det :)

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152

m.grubb  
#161780 Jag uppmärksammade precis samma sak med min 2159 sist jag var ute, perfekt timing för detta inlägget!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).