Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 93871 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anderswestergren  
#167937 Mannen med lärkträdet å Youtube är faktiskt en sällsynt IDIOT! Han har uppenbarligen ingen uppfattning vilka tyngder och krafter det handlar om.

Men han har tur och kommer att fortsätta med tokigheter så länge turen håller i sig.

När den inte längre gör det en dag kommer han dessvärre att belasta sjukvården. Det måste han naturligtvis få göra. Det är bara synd att allas vår sjukvård ska behöva tejpa ihop folk som gått sönder på grund av sin egen uppblåsta dumhet.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Blivande snickare  
#167939 :lol: :lol: :lol:

Väldigt bra förklarat anders!

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167993
anderswestergren skrev:Mannen med lärkträdet å Youtube är faktiskt en sällsynt IDIOT! Han har uppenbarligen ingen uppfattning vilka tyngder och krafter det handlar om.

Men han har tur och kommer att fortsätta med tokigheter så länge turen håller i sig.

När den inte längre gör det en dag kommer han dessvärre att belasta sjukvården. Det måste han naturligtvis få göra. Det är bara synd att allas vår sjukvård ska behöva tejpa ihop folk som gått sönder på grund av sin egen uppblåsta dumhet.

Är du så säker på det.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Tosca  
#168021
knaggen skrev:Är du så säker på det.

Säker ska man ju aldrig vara, men som det sades om sannolikheten i kärnkraftsfallet så är det sannolikare om det inte hänt att det inte händer, men har det väl hänt så är det väldigt osannolikt att det kommer att hända, och iaf inte samma gubbe - för risken är väl att han blir minst invalid på kuppen - och då är det ju svårare för honom att göra om'et.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Blivande snickare  
#170463 Vet inte om jag lurade döden direkt men nåja. Fällde en liten tall idag (5-6cm i bh) som lutade.
Högg med yxan när stammen plötsligt brister och svishar förbi skallen :shock: .

Ibland har man tur...

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Torgny  
#170505
haqvor skrev:Nu måste jag ställa lite fler dumma frågor...
Kan man se i förväg vilka träd som har större risk för att spjälka? Om det är stor spänning i stammen så är det naturligtvis en högre risk men om det står upp utan att luta och ser normalt ut?
Är det inte enklare att använda sig av instick och kapa av fibrerna som riskerar att spjälka än att använda sig av ett spännband?
Vad är det för fördelar och nackdelar med de olika metoderna?


inga större problem när man ser att det ser lurt med ett träd , olyckor sker när man inte tar sej tid att titta efter
samma som med bilkörning är du beredd på att få sladd är det inga problem men när du blir överaskad så ....

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212149 Tyvärr en ny olycka :sad:
http://www.vimmerbytidning.se/article/a ... 1537/1/70/

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

strombom2  
#212213 Jo jag hörde det min kompis kände han som omkom så han vart lite nere..
På tal om att Kvista över axel höjd, vet att man inte ska det men man gör det ändå på ren automatik, Min pappas kompis för ungefär 20-25 år sen, hade precis gått klart skogsbruksskolan och var ute o högg han hade stor såg och hade dragit ner Rytterna de framför tanden till max så de inte fanns några, så kvistade han för högt och sågen slår tillbakrakt i axlen och missar halspulsådern med enstaka milimeter! Sen dess var hans karriär över.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mrtornqvist  
#212215 dom nya kastskydden är mycket bra gör ganska stor skillnad borde alla sågar ha men alla kan ju inte gå och köpa en ny såg heller

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#213488
mooos73 skrev:Är egentligen färdig med vedhuggningen men en fin dag fick mig att ta skotern och timmerdoning att fara till skogen för att ta några torrgranar.
Skulle prova säkra hörn för första gången men missbedömde sågdjupet och sågade av hörnet. Omedveten om att säkra hörnet var avsågat gick jag bakom trädet, en gran på ca 25 cm i diameter för att ta brytjärnet som stod på andra sidan trädet då trädet går baklänges och faller just bakom ryggen på mig.
Man tror ju att man är kapabel att fälla träd och "det händer ju inte mig" så dumt nog hade jag skotern 10 meter bakom granen!
Så nu har jag en skoter med krossad huv och ruta, krokigt styre och en nästan avbruten nyckel.
För ca 2 veckor sedan omkom en ytligt bekant till mig vid skogsarbete trots att han ansågs vara mkt van vid skogsarbete.
Detta får en onekligen att fundera vad fan man håller på med?
Älskar ju skogen och får väll försöka lära av detta mkt dumma misstaget och kan bara uppmana alla att vara jävligt försiktiga där ute!
EXAKT !!!! samma sak hände en deltagare på en C kurs jag nyligen gick, han vände sig om för att ta upp kilen då trädet gick baklänges. Tack vare att hans kurskamrat vrålade en varning klarade han livhanken. Torrgranar är jävligt luriga, han tyckte att veden kändes "frisk och hård", visst, det gjorde den men han hade inte erfarenhet nog att veta att hållfastheten är noll i en torrgran.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#213499
Mäki skrev:Vilket skämt :lol: men tyvärr tydligen saning :surp:
Ha,ha,ha, jag såg direkt minst fyra sätt bror duktig kunnat dött på, trösten är att det kunde gott fort med lite tur. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#213502
totte skrev:
Det finns ALDRIG skäl att hacka på någon som berättar om sina malörer!
om ni vill se ett skräckexempel på sågning så kolla denna länk!

tilläggas bör att vederbörande är mkt stolt över prestationen och har gått till mycket hårt motangrepp när vi belyst farligheter och visat på alternativ han handlar efter "noggranna beräkningar" mm mm se och ryyys!!



Han som kapade lärkträdet har nu stängt av alla kommentarer och lagt till följande:

Efter några ointelligenta kommentarer har jag nu stoppat alla kommentarer.
Ha,ha,ha,ha, bror duktig kan vara glad att ha något kvar att ha "intelligens" i :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#213562
anersimyra skrev:
Mäki skrev:Vilket skämt :lol: men tyvärr tydligen saning :surp:
Ha,ha,ha, jag såg direkt minst fyra sätt bror duktig kunnat dött på, trösten är att det kunde gott fort med lite tur. :grin:

"Bror duktig" skulle det vara jag eller vad menar du????

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#213864
mooos73 skrev:
anersimyra skrev:
Mäki skrev:Vilket skämt :lol: men tyvärr tydligen saning :surp:
Ha,ha,ha, jag såg direkt minst fyra sätt bror duktig kunnat dött på, trösten är att det kunde gott fort med lite tur. :grin:

"Bror duktig" skulle det vara jag eller vad menar du????
Ja om det är du som sågar lärken i filmen. :lol:

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#213901 Ha,ha,ha, jag såg direkt minst fyra sätt bror duktig kunnat dött på, trösten är att det kunde gott fort med lite tur. :grin:[/quote]
"Bror duktig" skulle det vara jag eller vad menar du????[/quote] Ja om det är du som sågar lärken i filmen. :lol:[/quote]
Nej, det är det inte. Det var jag som startade tråden men jag kanske missförstod dom olika inläggen!?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).