Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 94116 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166757
haqvor skrev:Nu måste jag ställa lite fler dumma frågor...
Kan man se i förväg vilka träd som har större risk för att spjälka? Om det är stor spänning i stammen så är det naturligtvis en högre risk men om det står upp utan att luta och ser normalt ut?
Är det inte enklare att använda sig av instick och kapa av fibrerna som riskerar att spjälka än att använda sig av ett spännband?
Vad är det för fördelar och nackdelar med de olika metoderna?

Man bör ju alltid använda sig av instick för att minska spjälkningsrisken. Sedan kan man också som extra säkerhetsåtgärd ta till spännband för problemträd, t.ex. topptunga träd med stor lutning eller träd med röta där det är svårt att avgöra vad som håller och vad som kan brista.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Matte_J  
#166771
D Brown skrev:Denna vecka har jag huggit varje dag, och varje dag har jag närmat mig granar med massa låga grenar som jag på enklaste sätt kvistat bort "på fel sätt" båd´högt och lågt med stammen ståendes.
Varje gång vet jag att jag egentligen gör fel och tittar så ingen från Skogsforum ser mig :oops:
Man har hört än det ena än det andra om att man kan få svärdet rätt i ansiktet, men jag har aldrig känt några speciella tendenser till att få kast.

Är detta något som verkligen händer, eller är det bara något som kan hända?

Delar någon med sig av en blodig historia så kanske jag och fler med mig slutar göra på detta vis...


En kollegas granne hittades i skogen med söndersågat ansikte för några år sedan, så visst händer det! Tyvärr... :sad:

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

husqvarna_med_sthil  
#166792 Sedan mitten av veckan har jag varit på skogen för att ta reda på både torrgran(stående) samt vindfällen. Nu befinner jag mig i en kraftigt lutande backe och jag kommer inte upp där med traktorn så jag beslutar att fälla mot traktorn(naturligtvis med traktorn på lämpligt avstånd). Det är totalt fyra torrgranar i en klunga och jag fäller dem med bra precision utöver slänten tills den sista 4;e ska tas. Trädet dia ca 30 cm och när jag kommit genom halva ställer det sig över svärdet och månen smäller rätt av. Trädet vrider sig och vinklar av bakåt mot mig. Jag hoppar utöver nedförslutet, granen dammar i backen åt andra hållet.. inget skadat, ren tur men man blir rädd.
Kan bara hålla med föregående genom tråden.. aktsam,aktsam, speciellt med döda träd.

En annan sak som har gjort ganska ont är att dra stockar med saxen stående grensle över stocken och saxen släpper, man får vara glad ingen ser en.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166943
th skrev:Om man vet vad man gör så är väl manuell fällning inget större problem. Spjälkning fixas ju enkelt med spännband runt stammen och döda träd låter man ju helt enkelt enkelt vara tills de trillar ner av egen kraft.


Alltså, när jag fäller döda träd så är det ofta just för att mark/villa-ägaren vill ha bort dom för att de inte ska trilla ner i skallen på lekande barn och likande. Så att vänta tills dom tills dom trillar ner av sig själv är ofta inget alternativ för min del.

Angående spjälkning så är Al det mest lättspjälkade trädslaget jag hittat hittills.
Minns till exempel när jag skulle fälla en lite grövre al, kanske 40cm eller så, som hade en ganska stor krona hängande ut över en å. Flera träd hade visat tendenser att spjälka sig tidigare, men det hade gått bra att få ner dom ändå med skördaren.
En halv sekund efter att jag tryckt på kap-knappen small det till och maskinen ruskade om ordentligt.
Trädet hade spjälkat sig i två lika stora halvor ungefär 3-4 meter upp innan stammen knäcktes. Kraften var så stor att kvistknivarna inte klarade hålla ihop trädhalvorna utan slet loss aggregatet från den stående delen av stammen. Om jag minns rätt så tappade jag även den lösa delen av stammen. Minns att jag var lite skakig en stund efteråt, hade man stått där med motorsåg kunde det varit det sista man gjorde.
Så se upp för att fälla al som lutar!
Bonden som jag högg för undrade för övrigt hur jag lyckats klyva trädet med skördaren :o (han såg bara stockarna i virkeshögen)

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mäki  
#166959 Jag gallrar ett Al bestånd för tillfället och somliga är torra och andra friska men det är som att köra i ett meteoritregn haglar delar över skördaren hela tiden så där skulle jag absolut inte vilja vara med motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167017 http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5022521
Tyvärr olycka igen

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

viktor meck  
#167041 skulle precis posta det. tragiskt när sånt händer :sad:

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

totte  
#167505
Det finns ALDRIG skäl att hacka på någon som berättar om sina malörer!
om ni vill se ett skräckexempel på sågning så kolla denna länk!

tilläggas bör att vederbörande är mkt stolt över prestationen och har gått till mycket hårt motangrepp när vi belyst farligheter och visat på alternativ han handlar efter "noggranna beräkningar" mm mm se och ryyys!!



Han som kapade lärkträdet har nu stängt av alla kommentarer och lagt till följande:

Efter några ointelligenta kommentarer har jag nu stoppat alla kommentarer.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Kjell S  
#167522 Hoppas han oxå stoppar alla försök att lura folk till sådana tilltag!

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

totte  
#167541 Lär han knappast göra eftersom kommentarerna från proffsen avfärdas som "ointelligenta".

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Blivande snickare  
#167548 "Det går inte att lära en gammal hund sitta". Lika svårt som att få en stassare att inse att han gjorde fel. Alltså omöjligt.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Storken  
#167630 Gamla hundar kan man lära att sitta, det är betydligt värre med gamla envisa gubbar...
Eller som en bekant till mig sa: "Man ska aldrig förlänga samtalet med en idiot"...

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Torgny  
#167637 jaha nu var messersmittarna igång igen o förstörde tråden

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Blivande snickare  
#167646
Torgny skrev:jaha nu var messersmittarna igång igen o förstörde tråden

Jaha, vi får väl be om ursäkt då :?:

Jag tyckte inte tråden blev "förstörd", den bara tog lite fart :)

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Kjell S  
#167648 Fick skälla ut o mana på en gammal kärring igår på Ljusterö...
Står o bankar i kilar i en gran när ja får se en 70+ med hunn gå rätt framför fällriktningen.
Avbryter och vrålar till - Gå härifrån! Hon fortsätter i äldretakt så jag springer fram berdvid henne och tittar hela tiden upp emot gran, samtidigt som jag vrålar till
- Men, så rör på påkarna då för faen!
Då sprang hon, säkert för första gången på 30 år...
Fick slå till kilarna ett par gånger till, men det berodde mest på att det blev vindstilla....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).