Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 93985 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Kjell S  
#165967 Man inser hur viktigt det är att påminnas då och då om sin dödlighet och att tänka sig för..
Denna tråd gör det ordentligt.
Märker själv hur man "lever" sig in i situationen och reflekterar över hur det kunde hända
samt hur man ska undvika liknande...

Här borde det stå någonting var el. varannan vecka...

Känns väldigt viktigt!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165982 Att ni ens vågar gå utanför dörren.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165986 Det är viktigt o lyfta fram att det inte är riskfritt.
Dela med sig av erfarenheter och lära sig nytt.

Det gör du med Knaggen, det är jag säker på. Att tänka först o skära sen är viktigt.

Fel blir det om man gör nåt, mer eller mindre nån gång...

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165988
Mange skrev:Det är viktigt o lyfta fram att det inte är riskfritt.
Dela med sig av erfarenheter och lära sig nytt.

Det gör du med Knaggen, det är jag säker på. Att tänka först o skära sen är viktigt.

Fel blir det om man gör nåt, mer eller mindre nån gång...

Yrkes Erfarenhet det är något man samlar på sig .
Att se hur ett träd ser ut och det viktigaste hur ser omgivningen ut var kan jag fälla utan större problem.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Kjell S  
#165989 Har också varit ung och odödlig en gång.
Pekat finger åt Döden å bett han fara o flyga.
.. men med åren och ansvar kommer en smula insikt
att han till slut tar en...

Precis som i kopojkefilmerna - det kommer alltid nån som är snabbare till slut.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

haqvor  
#165993 Statistiken över antal skadade och dödade i förhållande till antal som jobbar i skogen talar sitt tydliga språk, skogsarbete är bland det mest riskfyllda man kan ge sig in i.

Ett viktigt sätt för att öka medvetenheten kring olika risker är att dela med sig av sina erfarenheter och misstag. Helst med diskussioner om hur man kunde gjort istället och hur man upptäcker farliga situationer.

Det är många som är självverksamma och kanske inte har någon att utväxla erfarenheter med. Säkerligen finns det många som jag som bara hugger bara ved till husbehov. Vilket betyder att man alltid är lite ovan och det tar lång tid att skaffa sig erfarenhet. Det gör att det är lättare att göra felbedömningar och rena klantigheter för att man inte vet bättre.
Andra jobbar i skogen dagligen, har massor med erfarenhet och har sett allt som finns att se mer än en gång. Jag kan tänka mig att det kan vara lätt att hamna i lite slentrian och att ta genvägar som kan öka riskerna i onödan.

Alla har definitivt nytta av erfarenhetsutbyte, de halvvana kanske för att lära sig mera och de andra för att inte släppa ner garden för mycket eller bara för att prata om sina erfarenheter.

Jag är helt övertygad om att en av de absolut viktigaste sakerna man kan göra för att minska riskerna är att dela med sig av sina erfarenheter. Det ökar kunskapen och medvetenhet och minskar därför olycksriskerna.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#166019 Ja, fortsätt att dela med er av erfarenheter och MISSTAG så kan vi alla lära oss. Kunskap är en lätt börda att bära!

En annan sak som drabbade mig efter mitt misstag var att jag kände en viss olust för skogen. Vad ska jag göra om jag inte kan fara till skogen, det är ju mitt största intresse.
Lusten börjar så smått komma tillbaka men pga 1 meters snödjup har jag dock inte provat starta sågen än men det kommer väll!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166512 Hej!

Jag sprang runt mycket med motorsåg i skogen när jag var yngre och det har varit nära att man fått ett träd i skallen ett par gånger.
Minns till exempel en gång när vi vinschade ner en stor gran med traktorn och missbedömde fallriktning och längd. Tur att man var snabb i benen för toppen av granen träffade med full kraft precis där jag stått och manövrerat vinschen. Hade jag inte hunnit undan så hade jag knappast skrivit detta.

Numera skall det mycket till för att jag ska fälla träd manuellt. Jag bränner hellre några minuter extra och en slurk diesel på att hämta skördaren då. Det känns helt enkelt på tok för farligt att hantera stående träd manuellt om det inte är nödvändigt.

Särskilt lutande och döda träd skulle jag aldrig ge mig på med motorsåg om det inte är absolut nödvändigt. Det är mer än en gång döda träd formligen bryts ner i smådelar så fort man nuddar dom med aggregatet. Då hjälper inte en skogshjälm så värst mycket.
Sedan har vi fullt friska lutande träd som spjälkas och knäcks en bit upp innan man hunnit kapa igenom dom. Egentligen är det vansinne att överhuvudtaget överväga att kapa sådana med motorsåg när det finns skördare.
Risken att kassera en kedja eller böja ett svärd på skördaren känns som ett lågt pris att betala för att slippa hantera detta manuellt.

Nä, manuellfällning bara när det är absolut nödvändigt tycker jag. När träden ligger på backen är det en annan sak, då kan man jobba relativt säkert bara man ser till att hålla sågen borta från kroppsdelar.

Det som skrevs om risker med skogsmaskiner är för övrigt värt att notera. Trädfällningen själv utgör ingen direkt risk för skördarföraren (men se för guds skull till att hålla folk borta från maskinens arbetsområde).
Att klättra runt på maskiner, hoppa ner från däck, osv. är farligare än man tror. Jag har lyckligtvis inte råkat ur för något än, men jag ser till att ta det lugnt och tänka efter före när jag exempelvis klättrar runt uppe på kranen. Det är att rekommendera att inte ta några risker och att ha någon annan i närheten om man behöver klättra runt på maskinen.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166526 Det gäller också att inte lämna hängande träd som kan utgöra fara för allmänheten. Djur kan ju också skadas förstås. Om man har ett träd som hänger och riskerar att falla vid första bästa blåst så bör man märka ut det. Det här trädet hade hängt över vägen ett par veckor sen jag såg senast körde förbi.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#166555
lfq skrev:Det gäller också att inte lämna hängande träd som kan utgöra fara för allmänheten. Djur kan ju också skadas förstås. Om man har ett träd som hänger och riskerar att falla vid första bästa blåst så bör man märka ut det. Det här trädet hade hängt över vägen ett par veckor sen jag såg senast körde förbi.

Om man påbörjat sågning i trädet så SKALL man helsnitsla riskområdet om man behöver lämna platsen sedan skall det tas ner snarast möjligt. träd som blåst fast i ett annat händer det egentligen inget med om det inte blåser ny storm, Rotryckta träd som står lösa och eller lutar är riktigt luriga! Vindfällor som ligger är också ganska ofarliga, det är Jorden och framför allt stenarna på baksidan av vältan som är det farligaste!

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

pertan  
#166650 kan ju dela med mig av min nära döden upplevelse.

var med en kompis och högg lite ved som vi vinchade, jag kapa ner träden och häcktade vajern runt trädet å dirigerade om trädet höll på fastna nånstans.
Sista trädet vi skulle ta så drog ja runt vajern och såg att det inte skulle finnas någon direkt chans att stocken skulle fastna i nån stubbe, så ja vinkar att han kan börja dra och ja går kanske 20m åt sidan och börjar gå mot traktorn och stannar när ja gått halvvägs för å kolla hur det går med stocken,
då ser ja hur den precis fastnar mellan 2 stubbar och ja ropar åt kompisen att släppa efter men han reagerar för sent så vajern går av och ja hinner bara höra att det knäpper till och vänder på huvudet för att se att vajern kommer i en rasande fart mot mitt huvve, och ja kan nästan svära på att ja kände vinddraget av vajern när den svicha förbi huvudet på mig.

Hade den träffat hade ja ju bleve halshuggen :shock: , totalt livsfarligt. kompisen hann iaf ducka bakom själva vinchen å vajern for in i traktordäcket. som tur är vart ingen skada skedd. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166675
Anders Olsson skrev:Särskilt lutande och döda träd skulle jag aldrig ge mig på med motorsåg om det inte är absolut nödvändigt. Det är mer än en gång döda träd formligen bryts ner i smådelar så fort man nuddar dom med aggregatet. Då hjälper inte en skogshjälm så värst mycket.
Sedan har vi fullt friska lutande träd som spjälkas och knäcks en bit upp innan man hunnit kapa igenom dom. Egentligen är det vansinne att överhuvudtaget överväga att kapa sådana med motorsåg när det finns skördare.

Om man vet vad man gör så är väl manuell fällning inget större problem. Spjälkning fixas ju enkelt med spännband runt stammen och döda träd låter man ju helt enkelt enkelt vara tills de trillar ner av egen kraft.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

haqvor  
#166702 Nu måste jag ställa lite fler dumma frågor...
Kan man se i förväg vilka träd som har större risk för att spjälka? Om det är stor spänning i stammen så är det naturligtvis en högre risk men om det står upp utan att luta och ser normalt ut?
Är det inte enklare att använda sig av instick och kapa av fibrerna som riskerar att spjälka än att använda sig av ett spännband?
Vad är det för fördelar och nackdelar med de olika metoderna?

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

totte  
#166708 Stor spjälkningsrisk finns alltid när något gör att trädet börjar falla innan brytmånen är rätt tillkapad, Trädet lutar eller har stor kronöverhäng och inte att glömma vinden. Behövs bara en frisk bris för att öka risken rejält. Också om man har spänt en vinschlina t ex för att dra omkull ett träd som lutar bakåt och spänner för hårt så det dras omkull innan det är ordentligt avsågat fram till brytmån.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166753 Denna vecka har jag huggit varje dag, och varje dag har jag närmat mig granar med massa låga grenar som jag på enklaste sätt kvistat bort "på fel sätt" båd´högt och lågt med stammen ståendes.
Varje gång vet jag att jag egentligen gör fel och tittar så ingen från Skogsforum ser mig :oops:
Man har hört än det ena än det andra om att man kan få svärdet rätt i ansiktet, men jag har aldrig känt några speciella tendenser till att få kast.

Är detta något som verkligen händer, eller är det bara något som kan hända?

Delar någon med sig av en blodig historia så kanske jag och fler med mig slutar göra på detta vis...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).