lör 04 feb 2012, 09:22#159400Hej
Finns det någon där ute som har en sprängskiss till en Stihl MS250 -06.
Jag har kommit över en begagnad och den läcker kedjeolja nåt fruktansvärt.
Har inte haft tid att titta på den ännu men tänkte söka efter sprängskiss för att kunna läsa på saken lite.
Har nog rengjort mellan svärd och såg men ingen betydelse.
Tackar på förhand, Niklas
Motorsåg och handhållet
Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 04 feb 2012, 09:52#159411Var läcker det?
Jag har ingen hel sprängskiss, men kan ta nån skärmdump om du vill på nåt.
Jag har ingen hel sprängskiss, men kan ta nån skärmdump om du vill på nåt.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
lör 04 feb 2012, 12:41#159460Tyvärr har jag inte haft tid att kolla var det läcker men det är alltid en oljepöl under då den stått ett tag. Jag måste nog kontrollera noggrannare var det läcker förren jag kan gå vidare.
Tänkte bara få på klart hur oljesmörjningen är gjord förrän jag börjar, så jag vet var jag skall börja kolla. . . eller har ni några tips?
Tänkte bara få på klart hur oljesmörjningen är gjord förrän jag börjar, så jag vet var jag skall börja kolla. . . eller har ni några tips?
TS
lör 04 feb 2012, 13:17#159475har själv letat service manualen men vill helst inte betala för den över nätet... återkommer om jag får tag på den.
har du den vanliga manualen?
om inte så hittar du den här http://www.stihlusa.com/stihl_ownersmanuals/ms210230250_manual.pdf
har du den vanliga manualen?
om inte så hittar du den här http://www.stihlusa.com/stihl_ownersmanuals/ms210230250_manual.pdf
An optimist is a guy that has never had much experience. /Don Marquis
Do you know the difference between education and experience?
Education is when you read the fine print; experience is what you get when you don't. /Pete Seeger
Education is when you read the fine print; experience is what you get when you don't. /Pete Seeger
lör 04 feb 2012, 13:34#159478http://www.tulleeho.org/goto.php?u=aHR0cDovL2ZpbGVzLm1vdG9waWxhLnJ1L3N0aWhsL3N0aWhsX21zLTIxMF9tcy0yMzBfbXMtMjUwLmlwbC5wZGY=
lör 04 feb 2012, 20:27#159566
Jo den har jag nog, tack ändå...
lodjuret skrev:har du den vanliga manualen?
Jo den har jag nog, tack ändå...
TS
lör 04 feb 2012, 20:28#159568
Tusen tack det var just denna jag letade efter.
lodjuret skrev:http://www.tulleeho.org/goto.php?u=aHR0cDovL2ZpbGVzLm1vdG9waWxhLnJ1L3N0aWhsL3N0aWhsX21zLTIxMF9tcy0yMzBfbXMtMjUwLmlwbC5wZGY=
Tusen tack det var just denna jag letade efter.
TS
lör 04 feb 2012, 21:26#159584ingen orsak
tis 21 feb 2012, 21:18#162571En liten uppdatering.....
Jag rengjorde sågen och startade den och varmkörde den en stund. Sen lät jag den stå, så som tidigare så var det ju en oljepöl under.
Lite svårt att lokalisera varifrån oljan kommer men åtminstone oljelockets O-ring bör bytas eftersom jag blåste med tryckluft i avluftningshålet??? (pil 1) och då kom det olja genom oljepåfyllningslocket.
Sedan lät jag sågen stå på sidan med denna sida neråt. Då hade det börjat komma olja ur hålet (pil 2) men det är väl helt normalt eller?
Sen undrar jag vad detta "rör" är för något? Kan detta ha något med saken att göra?
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Jag rengjorde sågen och startade den och varmkörde den en stund. Sen lät jag den stå, så som tidigare så var det ju en oljepöl under.
Lite svårt att lokalisera varifrån oljan kommer men åtminstone oljelockets O-ring bör bytas eftersom jag blåste med tryckluft i avluftningshålet??? (pil 1) och då kom det olja genom oljepåfyllningslocket.
Sedan lät jag sågen stå på sidan med denna sida neråt. Då hade det börjat komma olja ur hålet (pil 2) men det är väl helt normalt eller?
Sen undrar jag vad detta "rör" är för något? Kan detta ha något med saken att göra?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
tis 21 feb 2012, 22:23#162595Vid hål 2 ska det komma olja, då den oljan smörjer kedjan. Då har du iaf kedjesmörjningen fungerande.
Röret du pekar på enligt den sista bilden bör nog vara röret/slangen som går från oljetanken till oljepumpen. Inte helt säker utan att titta på sprängskissen, men det verkar vara troligast. Är det skador där så har du ett läckage som ska åtgärdas.
Röret du pekar på enligt den sista bilden bör nog vara röret/slangen som går från oljetanken till oljepumpen. Inte helt säker utan att titta på sprängskissen, men det verkar vara troligast. Är det skador där så har du ett läckage som ska åtgärdas.
ons 22 feb 2012, 19:30#162733Tack för förklaringen!
Ok har nu testat lite mera och det verkar nog som om att det inte är något annat läckage än att den normala kedjesmörjningen fungerar lite "för bra"?!?!
Jag putsade rent mellan såg och svärd och körde sågen utan belastning i ca. 1min sedan tog jag bort svärdet och där var alldeles blött??
Finns det någon justering på kedjesmörjningen?
Ok har nu testat lite mera och det verkar nog som om att det inte är något annat läckage än att den normala kedjesmörjningen fungerar lite "för bra"?!?!
Jag putsade rent mellan såg och svärd och körde sågen utan belastning i ca. 1min sedan tog jag bort svärdet och där var alldeles blött??
Finns det någon justering på kedjesmörjningen?
TS
tor 23 feb 2012, 10:23#162842Det borde nog vara rätt svärd (åtminstone står det Stihl på det
).
Måste ännu kolla så att hålen ligger mot varandra. Oljan kommer nog fram till kedjan. Om man gasar fullt mot t.ex snön så "sprutar" det olja från kedjan, så det verkar fungera.
Som det nu är så tyder det på att det kommer för mycket....?
Måste ännu kolla så att hålen ligger mot varandra. Oljan kommer nog fram till kedjan. Om man gasar fullt mot t.ex snön så "sprutar" det olja från kedjan, så det verkar fungera.
Som det nu är så tyder det på att det kommer för mycket....?
TS
tor 23 feb 2012, 13:34#162866Att det kastar olja från svärd o kedja är fullt normalt o helt rätt.
Det ska gå åt olja. Billigare o fylla på olja än byta svärd/drev o kedjor...
Det ska gå åt olja. Billigare o fylla på olja än byta svärd/drev o kedjor...
Såg samlare av grövre kaliber....
tor 23 feb 2012, 21:26#162944Ett bra mått på om den ge för mycket är om oljan tar slut före bensinen. Bör vara en skvätt kvar av oljan när bränslet tar slut.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).