Motorsåg och handhållet

Få reda på tillverkningsår

7 inlägg 11832 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Få reda på tillverkningsår

Dane  
#159369 Hej.
Är det någon som vet hur man kan utläsa tillverkningsår med hjälp av sågens serie Nr.

Har hört att man går efter första siffran, alltså skulle siffran 1 betyda 2001.
Men hur vet man om det är 2001 eller 1991.
Det gäller Husqvarnasågar.

//mvh.Dane



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Få reda på tillverkningsår

Nonkan  
#159405 Innan 2000 så användes 1 årssiffra, Om t.ex. serienumret börjar på 9 så kunde det vara -99 eller -89, men modellerna lever sällan längre än 10 år så det går att lista ut vilket som är aktuellt.

Efter 2000 användes 2 siffror, t.ex. -01 är 2001.

Nu används oftast 4 siffror för året, i alla fall för de europamonterade maskinerna som har samma nummerserietyp.

Serienumren är datum och löpnummerbaserade och eftersom det inte finns någon koppling mellan fabrikerna i europa så kan flera maskiner ha samma serienummer men vara olika modeller, exempelvis så kan serienumret 201150000345 (345:e maskinen tillverkad vecka 50 år 2011 på den linan) vara både en motorsåg och en röjsåg beroende på fabrik.

På USA-tillverkat används oftast 6 siffror för datum enligt amerikansk modell ddmmyy, bokstav för anläggning/lina och 6 siffror för löpnummer, t.ex. kan en traktor ha serienummer 200811D005467 vilket innebär att det är den 5467:e traktorn tillverkad på lina D 20:e augusti 2011.

Tredje typen som används, bl.a. på handhållet tillverkat i USA och även en del av det Kinatillverkade är år, dag, lina, löpnummer t.ex. 11223A000453, det är alltså maskin nr 453 tillverkad på lina A den 223:e dagen 2011.


Hmm. Blev lite väl nördigt, och fråga mig inte varför jag kan sånt här :p

Användarvisningsbild

Re: Få reda på tillverkningsår

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159409 De nummer som fanns innan 2000 kan åxå ge fingervisning om tillverknings år.
De som har årtal är rätt säkra, de som inte har det brukar man kunna lista ut med sprängskisser och annan litteratur.
Kruxet är systemen i sig själv, de ändrades och ibland ignorerades en del.
Från -85-99 är de skapligt tillförlitliga. Innan dess, mindre...

Tror de började med första versionen och hela tillverknings år i serienummer '77, men är inte riktigt säker. Det fanns en annan kod innan med som var fyrsiffrig o berättade en hel del. Typ numret.

Avatar Fallback

Re: Få reda på tillverkningsår

Dane  
#159450 Tack för utförliga svar.

Då skall det enl. "nonkans" svar betyda att Nr. 1040116 (Hqv 254 XPG) är tillverkad År 1991.
Har jag tolkat det rätt?

PS. Ditt svar var inte alls för "nördigt" nonkan, jag suger i mej all kunskap. DS. :smile:

//Dane
Senast redigerad av Dane lör 04 feb 2012, 15:48, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få reda på tillverkningsår

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159468 Det låter rimligt.
Tror inte det monterades några 2001 eller 1981.

Avatar Fallback

Re: Få reda på tillverkningsår

Dane  
#159496 Tack för svar Mange.
Menar du att 254:an inte tillverkades längre 2001?

Det här frågan aktualiserades för mej när jag tittade i reservdelslistan och såg att det var olika utföranden på kopplingstrumman och oljepumpsdrivn. före 1993 och efter 1994.

Då jag köpt sågen beg. visste jag inte tillverkningsåret.
Som en kuriosa kan jag berätta att det fanns ingen dekomp.ventil på cyl när jag köpte den, men Å.F. hade en beg cyl.med dekomp. som jag köpte och bytte då ut den gamla.
Han påstod att det inte fanns dekomp. på de första årsmodellerna, så 1991 kan nog stämma.

F.ö. går sågen mycket bra och jag använder den på vedbacken till grovstammar, just nu 50-60 cm björk.

//Dane

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få reda på tillverkningsår

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159507 1999-2000 var nog sista året.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).