Motorsåg och handhållet

jonsered 525

6 inlägg 3744 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

jonsered 525

hobby  
#159219 hej hej, har en jonsered 525 från slutet av 90-talet, den startar inte, utan det är skrapljud från cylindern (antagligen skuren) är det nåt att laga, eller är det bara att kasta den?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: jonsered 525

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159238 Är det en 525 är det inte en såg från slutet av '90. De kom '85-'86 om jag minns rätt.
Kasta ska man inte, det är ingen mening o man lär sig inget.
Bättre o ge bort eller sälja om så skulle vara fallet.
Av med ljuddämparen o tändstift o titta hur det ser ut.
Brukat inte vara svårt o hitta nån som behöver delar. eller annan såg o ha denna till delar.

Slänga är ett fult ord. Lite som att svära i kyrkan.

Användarvisningsbild

Re: jonsered 525

totte  
#159271
Slänga är ett fult ord. Lite som att svära i kyrkan.


Sa motorsågssamlaren :lol: Nå men gör som Mange säger kolla framför allt genom att ta av ljuddämparn hur kolven och cylinderväggen ser ut innanför. Är det långa kraftiga repor så är kolv och cylinder körda och det som återstår är att hitta en donatorsåg med friska grejor på.

525 är ingen dålig såg, värd att fixa.

Avatar Fallback

Re: jonsered 525

hobby  
#159367 ja förlåt, jag menade 80-talet inte 90-tal :) ja, jo jag ska dela den och titta på det, har läääänge funderat på att laga den, men viste inte om det var värt att göra det.... men kanske :) bara jag hittar delar så.

   TS
Avatar Fallback

Re: jonsered 525

Phantom  
#159412 Leta delar är ju en del av reparationsprocessen, och man känner sig riktigt nöjd när man lyckas hitta det som kan vara svårt att få tag på :)

Avatar Fallback

Re: jonsered 525

hobby  
#159454 ja tusan, nu är jag sugen på att renovera :) ska strax ner i källaren och börja plocka med den.
har ändå ingen ro att vara i huset, då det är 15 grader inne, trots full eldning, och ved och pellets tar slut nån gång i natt, brrrrrrrrrr

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).