Motorsåg och handhållet

Trött hva 575?

24 inlägg 8862 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Trött hva 575?

TrädkronanStrömstad  
#159205Köpte mig en "bättre beg" hva 575 för ett tag sedan. Har förut (och har fortfarande) bara haft Stihl på "stor-sågarna". Har nu för för-kapning, av kraftigt övergrov asp, lagt på ett 28"-svärd. Hva´n får slita så svetten yr, medan Stihl 441´an tar det med lite mer sanns.
Nu till frågan; Ni som använder dessa sågar, skall 575/576 orka 28"?, Eller är min sliten?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trött hva 575?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159209Min gör inte det i hårda träslag, men Asp borde den klara...

Går den varm?

TrädkronanStrömstad  
#159221Nej, de tycker jag inte. Har försökt "skruva till" den när jag sågat, och den får fint med bränsle o luft. Fyrtaktar lagom fint på toppvarv obelastad, men tycker den saknar vrid "when the going gets tough".

TS

Phantom  
#159234Är kedjan rätt filad?
Så den skär lagom mycket och även får undan spånen?

Användarvisningsbild

#159237Går den ner för långt i varv så har de inte mycket vrid i sig.
De blir lätt varma då med...
Att den taktar på full varv kan nog vara varvtals regleringen. Lätt o bli lurad o tro att det är taktning, när den slår ifrån.
Den ska inte tappa mer än 1/5 av varvet när den går rent under belastning.
Går den ner under det presterar den inte rätt.

Sån't här är skitsvårt att läsa sig till... Internet diagnostik är inte lätt eller träffsäkert för man saknar mycket i det som behövs.

Användarvisningsbild

Kjell S  
#159241Har en 575 xpg själv o tycker den känns lite "lågvarvig", dock jobbar den hela vägen.
Kan tyckas lite slöare om jag har en aggressivare kedja på,
men samtidigt är det bara att hålla i då den tuggar sig igenom själv...
Tycker kanske inte det är vridet mer än varvet som gör att den tycks segare...
Svårt att jämföra då man jobbar mest med 346:an o 357:an annars...

Användarvisningsbild

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159251Hej!
Jag körde 28" på min 372 och det gick tungt. Svärdet är ett husqvarna utan topptrissa så det var det första jag ifrågasatte hos handlaren som dock försäkrade att det är den konfigureringen det ska vara. Jag släppte lite på kedjespänningen och ställde på kedjeoljan ,sen fungerade det lika bra som 20" svärdet som sitter på annars. :grin:

Användarvisningsbild

Kjell S  
#159257Skulle vilja ha en... har bara provkört. 372:an är mer högvarvad än 575:an.
Kedjespänning kan ställa till det ofta - hellre för lös än för spänd!

TrädkronanStrömstad  
#159261Många bra svar, tack! Kedjorna är som jag kallar "luftiga" o fina, bra spåntransport och bra vinklar o höjder både "bak o fram" på både ryttare o tand. Varmgång? Får nästan mäta arb.temp på´n - de e ju kallt som f-n i övrigt nu så de kyler fort. Svårt med taktning eller varv.reglering, kräver nog bättre motor-öra än mina knäcklurar :) Däremot vad gällande varv-tapp så stämmer de ju fint, tycker den går ner för mycket.
Kanske bara att inse att 28" är för mycket, de e ju inte en ny såg. MEN de finns ju handlare som lever på att sälja sågar, och då en större. :?: 390? Någon som kört?

TS
Användarvisningsbild

wiktor  
#159270sthil ms880 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

#159274Jag har en jag längtar o få ihop, det är ju efterföljare på kanonsågen 385...

Att höra skillnad är inte lätt, men det går.
Bättre är att justera efter prestation. Går den rätt o så bra som möjligt brukar det inte bli bättre, eller hur?

Har inte haft någon 575 här som presterat bättre än 372 bortsett från ett högre arbetsvarv.

Användarvisningsbild

totte  
#159275Från vad som hörts av ryktena i buskarna så är nog tyvärr 575:an inte bättre än så. Har inte egen erfarenhet av den, men det förefaller som det inte varit Hq:s största hit. Slutsats: Skall du köra 28" så är det nog dags att inverstera i nåt lite större och dragvilligare.

Användarvisningsbild

Kjell S  
#159287Stämmer nog, Totte!
Skulle jag köpa något som ersätter 575:an så hoppar jag nog isf över det
här övre mellansteget och tar en 3120 direkt.
Det lilla man kubbar grovt orkar man nog göra med den oxå o
då har man ju en riktig såg för större fällningar.

Jag är faktiskt inte missnöjd med 575:an, men så här i efterhand kanske
jag skulle letat reda på någon ny 372:a istället.

Så... innan kalendern tar slut - köper jag nog upp mig på en 3120 eller en redig trimsåg...

TrädkronanStrömstad  
#159295Vid en snabb koll på Hva´s tyska hemsida, så finner man 390´n, men inget pris. Får/kan svenska handlare sälja sågar som inte är med på hva.se? Är 390 en faceliftad 385?

TS
Användarvisningsbild

#159311Det går nog om man frågar snällt.

Ja, faceliftad eller namn ändrad....
Det skiljer inte mycket vad jag kan se.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).