Motorsåg och handhållet

Fråga om Stihl MS 260

89 inlägg 40705 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fråga om Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161092
ralleville skrev:
Tycker nog ändå att Stihl gjort några missar med denna maskin, varför har man den där springan mellan tändstiftskåpan och luftrenarkåpan ?
Det kommer ju snö och skräp in där.

Där kommer även in luft vilket behövs.
På 026 fanns en kåpa med en bit läder som täckte sida och överdel vilket hindrade mycket skit. Men lämnar ändå lite att önska.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fråga om Stihl MS 260

ralleville  
#161521 Fortsättning på följetongen. :x

Nu jäklas den igen trots att vi bara har minus tre grader.

Hålls inte igång som kall och storknar om man snabbt drar på gasen.
Går om man sakta accelerar upp varven .

Och att skruva in LA skruven hjälper knappt alls att höja varvtalet , likadant med L skruven.

Fastän man skruvar in L skruven helt i botten så hålls den igång ändå.Skulle tyda på smuts inne i förgasaren igen.

Har beställt nytt luftfilter som kanske kommer nästa vecka.

Det där vinterpaketet hade försäljaren ingen aning om så därav blir intet.

Börjar nu bli lite ledsen på detta och undrar om det skulle vara bäst byta till en annan maskin.Medan man kanske får ngt i utbyte.

Vad sägs om en MS261, där lär vara bättre luftrening ?

Eller ngt annat märke i samma storleksklass , vad rekommenderar ni ?


Hur skulle ni göra ?


Krav: vill ha en maskin som hålls igång, lätt att rengöra filtret ( läs : helst inte behöva göras så ofta )
,lätt borde den vara att handskas med också, trots ca 50 kubik, mest vedjobb och lite rensning i skog :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga om Stihl MS 260

Phantom  
#161528 Har ni kollat upp tankavluftningen?
Hade ett liknande problem på en MS250 easy-start där det fanns lite problem med gången. Den gick inte på tomgång riktigt, svårstartad som varm samt att den "storknade" vid gaspådrag. Spelade ingen roll om det var sommar eller vinter.
I den sågen var vevaxeltätningarna(byttes till nya) helt slut, membranen torra(membran, packningar byttes samt rengöring) och problem med tankavluftningen(rengöring/byte).
Efter dessa åtgärder tillsammans med ny bränsleslang, filter och riktig förgasarjustering så gick sågen som den skulle.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161531 Är nog inne på samma linje som Phantom...

Det låter inte som den får för mycket o ska skruvas in, låter mer som den får för lite o borde ut.

Avatar Fallback

Re: Fråga om Stihl MS 260

axwell  
#161537
Mange skrev:Det låter inte som den får för mycket o ska skruvas in, låter mer som den får för lite o borde ut.

Tror att han menar att den inte stannar fastän L-skruven dras i botten, får fortfarande bensin pga dålig tätning i sätet !?

Avatar Fallback

Re: Fråga om Stihl MS 260

Dane  
#161542 Beklagar strulet ralleville.

""Börjar nu bli lite ledsen på detta och undrar om det skulle vara bäst byta till en annan maskin.Medan man kanske får ngt i utbyte.

Vad sägs om en MS261, där lär vara bättre luftrening ?

Eller ngt annat märke i samma storleksklass , vad rekommenderar ni ?
""

Det är ju en individuell plånboksfråga vilken såg man ska välja, men i ditt ställe skulle jag nog, för att få ut mest av pengarna, skaffa en Husqvarna 55.
Det är en gammal beprövad såg (likställs ibland med Volvo 240) :roll: som ännu finns kvar hos Skog o trädgård i begränsat antal men den marknadsförs inte längre i Sverige.
Priset ligger runt 4500:- och den tillhör Hqv sk. farmarsågsklass.
En alldeles utmärkt slitvarg på vedbacken med bra bottendrag.

Då kanske du också blir tvungen att byta Å.F. vilket jag tycker verkar vara stor fördel.

Men det är väl risk att du inte får ut så mycket pengar för den gamla sågen spec. om den inte går bra, så den kan du kanske behålla och försöka att hitta felet på när du har lediga stunder och känner för det.

Detta är väl vad jag skulle gjort i samma situation.

Om din närmaste Skog o trädgård inte skulle ha kvar 55:an så kan dom nog skaffa fram en.
Hos min Å.F. finns den i alla fall.

Håll oss underrättade om hur det går.

//Dane

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161555
axwell skrev:
Mange skrev:Det låter inte som den får för mycket o ska skruvas in, låter mer som den får för lite o borde ut.

Tror att han menar att den inte stannar fastän L-skruven dras i botten, får fortfarande bensin pga dålig tätning i sätet !?


Beroende på vilken förgasare den har är nog inte omöjligt att den går ändå om L är stängd (den går då inte rätt alls ändå). Dock inte om H är stängd den brukar stänga tillräckligt för att den inte ska orka tända sedan rester är förbrukat.

Tätt i sätet på L är det inte säkert det kan bli eftersom det inte har den uppgiften primärt utan att begränsa flöde mer eller mindre.

Avatar Fallback

Re: Fråga om Stihl MS 260

ralleville  
#161570 Har inte checkat luftningsventilen,hur gör man det enklast ?


Och den beter sig ungefär som före jag hade den till försäljaren, blir bättre vartefter den blir varmare .
Förra gången jag körde den så gick den bra , ca två tankar bensin gick igenom då.

Är det möjligt att det kan bli is i bränslet som stockar till det ?
Förvarar bensinen ute under ett bord i blå hallen.


Tycker inte heller om att nån reparatör tar upp den så som försäljaren gjorde, han blåste inte av nånting före förgasaren togs bort, petade endast med en skruvmejsel åt sidan de värsta partiklarna.Men såg in i insuget för att kolla hur kolven var.Och ställde kolven framför insuget.

Tycker att den beter sig som om där är smuts i nån kanal i förgasaren.

Till saken hör att jag fick den till min bemärkelsedag när jag fyllde jämnt och frugan och ungarna hade samlat pengar.Kollade i gamla kvitton och den var inte billig ( 550 euro ).

Jo, jag har inte berättat tidigare men jag bor inte i Sverige, utan i Finland.Så det finns inte samma utbud av sågar här.( alltså Husqvarnas, Jonsereds alla modeller )

Kollade Husqvarna 55 , finns inte på Husqvarna.fi hemsidan i alla fall.


Tror jag plockar isär förgasaren och gör rent den ordentligt, lär finnas nån typ av förgasarrengöring som är bra.

Motorn är grovt räknat medkörd max 30 timmar totalt nu så det kan inte vara nåt stefafel tycker man.

Dane , bra det där med Volvo 240, har alltid gillat liknande .Man kan reparera dem själv :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga om Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161598 Det finns fel i 240 man inte kan hitta själv så lätt....

Även om du har en Elfving Raket Stihl ska det funka.

Har du skit inne i den kommer det dit med bränslet, inte utifrån.
Det kan så vara eftersom det hörs som den får för lite som du förklarar.

Avatar Fallback

Re: Fråga om Stihl MS 260

Dane  
#161640 Ja, då har du ju ett affektionsvärde också i Stihlen, så att börja med rengöring av förgasaren är nog rätt.

Tror nog inte du behöver något speciellt förgasarrengöringsmedel utan det är tryckluft som gäller.

Var mycket noga med hur packningar och membran ska sitta, anteckna när du tar isär.
Ta bort nålventilen men var försiktig så att fjädern ej sprätter iväg speciellt vid återmonteringen.
Skruva ur både H och L skruvarna och anteckna hur dom är plaserade för dom är ej lika.
När du demonterat allt blås då i alla kanaler med tryckluft skölj i ren bensin eller T.-sprit och blås rent igen.
Var mycket renlig och noggrann så kommer det säkert att gå bra.
Kontrollera att nålventilens spets är oskadad och att ventilsätet är rent och blås kanalen med tryckluft.
När du återmonterar förgasaren se till att hålet från förgasarflänsen till vevhuset är öppen (blås med kolven i översta läget).
Se också till att packningen mellan förgasaren och cylindern kommer rätt så att hålet från vevhuset har fri förbindelse med görgasaren.
Det är genom det hålets tryckväxlingar som förgasaren kan pumpa bränslet.

Skriver så här detaljerat då jag inte vet hur stor erfarenhet du har av detta jobb.

//Dane

Avatar Fallback

Re: Fråga om Stihl MS 260

ralleville  
#161653 Tack för den mycket utförliga beskrivningen Dane.


Återkommer med hur det gick.

ps , vi har en sönderrostad 142 på backen, årsmodell 1970 ( skratta bara, gråt ej ! )

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga om Stihl MS 260

ralleville  
#161721 Hej alla

Fick det nya filtret idag, och tänkte att nu måste det åtgärdas detta med den oroliga gången.
Gjorde som Dane sade och tog upp förgasaren.
Inte speciellt svårt då jag såg på tidigare när försäljaren tog bort den.

Kollade också luftningsventilen, det gick bra att suga i slangen med korken på .

Men när jag tog loss locket där bränslet kommer in, ( ni vet där locket är fastsatt med endast en grov skruv ) så var där väldigt många droppar som låg som pärlor på godset.Antar det var vattendroppar detta och putsade och blåste nogrannt .

När man skruvar ihop locket igen så märkte jag att detta lock inte är så bra spärrat i sidled , det går att vrida det en aning i sidled .Och detta påverkar hur LA skruven tar i axeln.
Så det är bara att ta en tång och bända en liten aning på plåten som påverkas av skruven så är det problem löst ( tomgångsjusteringen alltså )

Sedan skruvades den ihop, med det nya filtret och nu accelererar den riktigt bra, hålls igång också.

Men peppar peppar, ta i trä, talade med grannasbonden som har en exakt likadan och han har haft liknande problem.Endast förvaring invid pannrummet löser hans problem.

Glömt att berätta att försäljaren sade att de har en tendens att isa fast vid inloppet på förgasaren, bakom luftrenaren.

Vad anser ni om detta, händer det er också eller har jag trots allt fått snö i bränslet vid tankningen ?

Eller är sågmodellen en varg som inte tål köld ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga om Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161725 Det går en hel del 026/260 i skogarna vintertid.
Har svårt att tänka mig alla har problem o stannar hemma...

Avatar Fallback

Re: Fråga om Stihl MS 260

Storken  
#161728 Om du förvarar sågen i kallförråd kan det vara bra att ha den fulltankad för att minska risken för kondens i tanken...

Avatar Fallback

Re: Fråga om Stihl MS 260

ralleville  
#161734 Bra med era råd, är tacksam för att ni ork svara.

Har alltid full tank efter dagens jobb, brukar blåsa av den färdigt, vässa kedjan också så allt borde vara färdigt för användning.

Det slog mig nyss att kärlet som jag tankat ifrån är ett 5 liters plastkärl.

Och det börjar ta slut på soppan i den .Måntro det kunde bildas så mycket kondens där att det är det som är felet ?

Skulle vara bra om det är så enkelt för gillar nog sågen när den går som den skall gå.
I synnerhet nu när där är superduperluftfilter a la nylonstrumpa !

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).