Motorsåg och handhållet

första gången med motorsåg, minns ni?

62 inlägg 27494 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

johan eriksson  
#173330 Grattis

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Blivande snickare  
#173332 Tack :)

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Mowi850  
#419616 Lyfter den här gammla tråden igen. Jag minns första gången jag använde ett motorsåg eller det var ett elmotorsåg den gången. Detta var 8 januari 2005 väldigt lätt att komma ihåg i och med att gudrun var då. Men ialla fall så hade pappa lovat mig att få ta ner ett träd hemma bakom huset och det var ju hur kul som helst. Men jag var bara 11 år och ingen skyddsutrustning men det kommer jag aldrig glömma. Sen fick jag hjälpa till med ved kapningen några år innan premiären i skogen skede vid 14 års ålder med ett 200 som jag ärve utav morfar. Och sen fortsate det med skogsbrukskola med många roliga timmar i skolan. Och håller fortfarande på i skogen. På tur står kusinen som blir 11 nästa år som jag håller på och lär upp.

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

JensSkoog  
#419626 Trevlig tråd det här :-BD

Minns att bästefar sa till mig: "Ta sågen och kapa ner ved bredvid beteslandet". :surp:

Sågen var en Jobu Junior som min onkel hade köpt, men själv var han ute till sjöss. Därför fick jag
som var mellan tolv och tretton år köra, eftersom bästefar hade skadat sig somran innan
genom att falla ner från taket.

Jobu'n var tung, och svårstartad, men jag fick ner några träd innan jag gav upp och grep bågsågen :wink:
Men, jag slepade sedan med mig skiten i skogen många gångar, och när jag fick start gjorde den jobbet med fällning och kapning.

Senn fick jag köra en liten, lätt Homelite i jobb som "trädgårdsmästereassistent", men då
var året 1968, och sågen var ju en dröm så lätt och smidig var den :lol:
"Chefen" var gammal, och han vågade inte röra sågen, så det blev jag som förde den.

Skyddsutrustning eller filning visste vi inte något om. :mrgreen:
Gubben köpte nya kedjor när det behövdes.

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

MartinH  
#421489 Intressant tråd. Jag började med att jobba efter pappa, han fällde och kapade och jag och min syrra också drog ihop riset. Där fick vi börja tidigt säker under 10 år första gångerna. Uppväxt på landet så det var bara att hjälpa till.

När jag närmade mig tonåren så fick jag väl prova motorsågen. Pappa hade först en Jonsered, vet inte modellen Sedan skaffade han en Partner 5000H, den lärde jag mig att såga med.

Kommer ihåg när jag gick i nian och för första gången fick röja ett lövträdsbestånd helt själv. Det kändes bra för självkänslan kan jag lova. Detta var i början av 80-talet. Hade då bara en verkstadsoverall och hörselskydd, eventuellt en hjälm också. Sågade mig i foten med Partnern under denna period (hade bara gympadojor och shorts på vedbacken :smile: ). Då blev det till att införskaffa ett par skyddsbyxkor, Jonsereds gröna, med jacka och stövlar. Hjälm köptes väl också då.

Det var för väl det för ett tag efter detta, då hade pappa köpt en Stihl 026, så sågade jag mig i benet. Men skyddsbyxorna fungerade och sågen stannade.

Senare i tonåren hämtade jag hem vindfällen med en sådan flottarvinsch som man sätter på trepunktslyften på traktorn. Ensamarbete bland bröten av vindfällen var det, inte det säkraste men så var det.

En lite grej förgasaren från Jonseredssågen hamnade sedan som förgasare på min Zundapp KS 50 och en "Sjuas" 50 kubiks cylinder. Det gick det med.

Nu har jag tagit upp detta igen genom att skaffa motorsågskörkort A + B samt startat egen firma www.mphtradfallning.se.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

husqvarna_med_sthil  
#421611
JensSkoog skrev:Trevlig tråd det här :-BD

Minns att bästefar sa till mig: "Ta sågen och kapa ner ved bredvid beteslandet". :surp:

Sågen var en Jobu Junior som min onkel hade köpt, men själv var han ute till sjöss. Därför fick jag
som var mellan tolv och tretton år köra, eftersom bästefar hade skadat sig somran innan
genom att falla ner från taket.

Jobu'n var tung, och svårstartad, men jag fick ner några träd innan jag gav upp och grep bågsågen :wink:
Men, jag slepade sedan med mig skiten i skogen många gångar, och när jag fick start gjorde den jobbet med fällning och kapning.

Senn fick jag köra en liten, lätt Homelite i jobb som "trädgårdsmästereassistent", men då
var året 1968, och sågen var ju en dröm så lätt och smidig var den :lol:
"Chefen" var gammal, och han vågade inte röra sågen, så det blev jag som förde den.

Skyddsutrustning eller filning visste vi inte något om. :mrgreen:
Gubben köpte nya kedjor när det behövdes.


Homelite var den första sågen för mig, tillsammans med min morfar och jag var nog 13-14. Innan dess hade jag fått kvista timmergranarna med yxan och jag tänkte på det igår när jag gick med sågen längs stammen, hur kunde jag tycka det var roligt med yxa egentligen ?

Homeliten var tung och gammal redan på den tiden, väsnades något oerhört men för mig var den rena raketen i jämförelse med yxan. Morfar var noggrann med säkerheten men han ansåg att säkert var en kvist i taget, vila ofta och se till att hålla undan ris och annat som gick att snubbla i (jag fick inte fälla). Han skickade mig på en kurs ss senare som hette säker avverkning men då hade jag hunnit fylla 18 redan.

Kommer fortfarande ihåg glädjen när jag såg sågen på morgonen med sin "cirkel", den hade någon form av en cirkel på ena sidan kommer jag allt ihåg och jag blir riktigt varm även idag när jag tänker på den. Det var riktigt roligt.

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

JensSkoog  
#421618 Du och jag hade nog tur i val av morfar, @husqvarna_med_sthil :lol:

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

machonisti  
#421860 När jag åkte till skogs med min morfar fick jag inte använda sågen utan endast kvista med yxan. Inte undra på att jag följde med honom bara en enda gång för därhemma högg jag självständigt från 14 år med en dolmar 115. Helt ensam från 15 men det rekommenderar jag inte!!!

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

jannee  
#421867 Jag var nog endast 11 eller 12 år när jag höll i en motorsåg (McCulloch) första gången. Vi var nybörjare både min morfar ( 60 +) och jag men med ålderns rätt nyttjade morfar sågen och endast till att fälla och aptera med, och jag gjorde självklart också försök att aptera men sågen både skakade och högg enormt = fiasko.
Var även ett fiasko för min morfar ty mestadels var sågf*n på verkstadsbesök.
Något år senare köpte morfar en Jonsered, i skogen hade jag samma uppgift som Machonisti men jag var påstridig och tog inte länge förrann det var jag som hade hand om motorsågen.
Gick så långt att morfar köpte en såg till när han insåg att även han kunde kvista med en motorsåg, vilket enligt återförsäljaren skulle vara omöjligt.

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

machonisti  
#421876 Tror det är en halv generation mellan Jannee och Mach men blir förundrad över likheten i vår uppväxt. Verkar som tiden stått stilla i Fin.

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

MartinH  
#421902 När jag växte upp var jag inte ensam om att behöva hjälpa till. Generellt så hjälpte vi som bodde på landet till mer hemma. Sedan var det nog så att jag fick hjälpa till mer än mina kompisar också, i alla fall mer än dom flesta.

Men man lärde sig att arbeta och ta it. Fick respekt för maskiner och annat. Det var inte så roligt att för tredje eller fjärde gången tjonga släggan på insida av knäskålen.

Har då haft nytta och glädje av att fått lära mig arbeta och ta ansvar.

Det var väl också därför man klarade sig, man lärde sig eftersom och pappa vågade släppa ut en på vissa arbeten, svårare och svårare med tiden förstås.

Tyckte väl inte alltid det var så roligt men i efterhand har då jag haft nytta av det :grin: .

Med vänlig hälsning!

MartinH

Användarvisningsbild

första gången med motorsåg, minns ni?

TrioBrake  
#421908 Mycket rolig tråd!
Jag kommer mycket väl ihåg första gången jag använde en motorsåg det var för ungefär 3-4 år sedan jag å farsan hade varit till Jula för att införskaffa huggarbyxor och huggarstövlar och en hjälm. Farsan sa
"Vi köper bara det absolut nödvändigast för vem vet du kanske inte ens kommer vilja hålla på med skogsbruk och motorsågar"


När vi kom hem så var det fort som fan till att byta om, kommer ihåg att jag var extremt nervös men ändå väldigt nyfiken, ut gick vi till vedbacken för att bara lixom starta och sedan bara kapa lite, känna helt enkelt :)

Och ja... Jag blev såld påt! Efter det så var det dags för att fälla först visade farsan hur man gör, och sedan så gick vi igenom säkerhetssnacket som tur så har farsan jobbat hela livet inom både jord och skog så man fick väl en hyfsad "utbildning" eller vad man nu ska säga [emoji23] och efter det så fick jag min första motorsåg en Husqvarna 346 Xpg Triobrake.

Nu tre-fyra år senare så har jag fyra sågar och mitt intresse för skog är större än någonsin och jag funderar starkt på att starta eget med just trädfällning... Självklart så har Oregon blivit utbytt mot Husqvarna


IMG_1480973154.411362.jpg


IMG_1480973172.219885.jpg

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

MartinH  
#421918 Ska du starta eget så går det ganska enkelt att göra via verksamt.se. Du behöver då BankId eller mobilt BankId. Sedan är det bara att läsa sig till och köra på. Skatteverket har bra utbildningar, informationsträffar som är gratis att gå på. Kolla där du bor på sketteverket.se => företag => informationsträffar.

Men gör en budget innan, det är en del att köpa in.
Ska du starta firma och fälla åt andra så ska du också ha motorsågskörkort, men det kanske du redan har.
Lycka till A!

Med vänlig hälsning!

MartinH

Användarvisningsbild

första gången med motorsåg, minns ni?

TrioBrake  
#421920
MartinH skrev:Ska du starta eget så går det ganska enkelt att göra via verksamt.se. Du behöver då BankId eller mobilt BankId. Sedan är det bara att läsa sig till och köra på. Skatteverket har bra utbildningar, informationsträffar som är gratis att gå på. Kolla där du bor på sketteverket.se => företag => informationsträffar.

Men gör en budget innan, det är en del att köpa in.
Ska du starta firma och fälla åt andra så ska du också ha motorsågskörkort, men det kanske du redan har.
Lycka till A!

Med vänlig hälsning!

MartinH


Tack! kurser och sådant är på g! Vad för typ av utrustning bör/skall man ha som egenföretagare?

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

cato  
#421986 Jadå 32år sedan en julgran plantering som vart misslyckad skulle bort så jag fick en förfrågan om jag kunde köra motorsåg.det tror jag säkert svarade jag å på den vägen vart det.bonden i fråga lever inte idag men minnen finns kvar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).