Motorsåg och handhållet

första gången med motorsåg, minns ni?

62 inlägg 27488 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

zeetorg  
#170743 Min första gång med såg i skogen var nog i början av tonåren skulle jag tro.
Jag och farfar skulle ta bort några smågranar efter en stig bredvid järnvägen.
Det gick jättebra, men det jag minns bäst är nog när jag stod helt still med sågen i näven (eller om jag möjligen tog ett litet steg) och det plötsligt bara small till i ryggen. Jodå, nu hade man åkt på sitt första ryggskott minsann.

Jag kommer i håg att jag fick skjuts hem av några banarbetare som gjorde något jobb på järnvägen. Dom hade nämligen någon typ av högre buss som det gick lättare att ta sig in och ut ur.
Efter att ha legat och vilat några timmar på en träbänk så vart jag skjutsad till en kiropraktor av något slag. Han kände och klämde men hittade ingen fel vad jag kan minnas. Om jag kommer ihåg rätt så var jag nog ändå ganska bra igen på kvällen.

Det lustiga var att jag hade bara fällt 2-3 smågranar när det hände. Jag hade inte kvistat eller dragit i något träd eller så, utan det bara kom helt utan förvarning. Jag tror heller aldrig att jag har haft lika ont i ryggen efter denna gång. Fast den som led mest var nog ändå farfar, eftersom han nog kände sig lite skyldig till det hela skulle jag tro.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

machonisti  
#170759 Mitt skogsintresse startde under -70 med tillsammans med min farfar. När farsan tog över under -80 lutade inresset över på tjuvrökning o dyl. Tvingades till skogen varannan helg minst å led pest. Men så vaknade intresset för motosågen, försökte starta den när pappa körde traktor. Fick igång den vid kanske 12 - 13 minns inte riktigt. Jättespännande. Högg me pappa när ja va 14. Smög till skogs ve 15 ensam, mamma ogillade detta och köpte skyddskläder till mig å sen dess har intresset legat på nu är jag 40me egna 45 ha skog.

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Nolltax AB  
#170768 Var runt tio vorden. Begagnad var den redan då. Tung som bly.
Strandtomt med en massa sly. Kämpade ett par gånger med eländet men gick tillbaka till yxa å röjkniv.
Farsan min var stor å stark men han kroknade oxå av blyklumpen. Ilsk blev han.
Spikade upp stag uppå vedbocken å hängde upp eländet i ett par cykelslangar.
Sen gasade vi ved hejvilt.....

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

totte  
#170773 Minns du vad det var för en blyklump Nolltax?

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Nolltax AB  
#170774 En tung sådan....

Herregud, jag var tio bast. Vem spanade in namn? Spjärn med båda fötterna å slit hejvilt i startsnöret...

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Nolltax AB  
#170776 Fast stolt som en tupp var man givetvis när man lyckats rycka igång den å fällt några trän.

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Skogshuggarn  
#170781 Tja?,,,vad kan man ha varit i för ålder när man körde såg första gången???,11-12 någonting.
Det var iaf farfars "Companion" på vedbacken,,,, det minns jag tydligt
Yxa/handsåg fick man däremot lära sig att använda tidigare - och kniv, men det var lixom mera naturligt förr.

Nu, så skulle man väl bli "anmäld" om man släppte en motorsåg i händerna på en 11 åring. :surp:

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170795 Fick börja och följa med far till skogen med att bära bössan på jakten var kanske 6-7 år och inte så intresserad.
Sen gick det några år tills man fick man följa med nån helg och ta vara på ett antal vindfällen och bära yxan/motor sågen och kvista och vara hjälplastare med lyftkrok. Men köra motorsågen fick jag inte det var strängt förbjudet av mor.
Fick inte använda kniv eller yxa heller för morsan, men det fick jag av farsan.
Men kommer ihåg att det kändes som bestraffning först gångerna man plumsade i halvmeter hög snö blev genomblöt och frös, fick back jobb på okvistade undersidor, och slet hårt när man skulle brossla och handlasta timmer på traktorn eller skoterdoningen. Kafferasten var höjdpunkten och när man vände hemmåt var det skönt speciellt i duschen efteråt kände man sig trött men trots allt stolt, att man hadde gjort något i skogen kändes som manndomsprovet.
Sedan när man var runt tonåren fick man prova den där Jonsereden med förmaning om att inte köra kedjan slö i sten, ner i backen eller i benet, sen var det bara att börja.
Motorsågen skulle bara användes till att fälla och kapa, kvistningen skulle ske med yxa. Detta var nu i början av sjuttitalet. Började samtidigt min yrkeskarriär som elektriker. Detta blev väl oxå startskottet för mitt intresse av skogen, visst jobbigt och slitigt men man började se lite resultat i skogsarbetet av det man gjorde och en liten inkomst var det trots allt för en fattig tonåring. Frisk luft och motion fick man inpå, kännde att det nog var tungt ibland men man byggde ju upp kroppen lite också. Sen var det trevligt att jobba helt i egen takt åt sig själv i egen skog utan besvärliga kunder man styr ju helt själv det som skall göras i den egna skogen.

Att få sitta på en stubbe med en termos kaffe från ryggsäcken i morgonljuset och ta igen sig efter slitet med stockarna har löst många världsliga frågor.

Får se om de egna pojkarna får intresse för skogen de hjälpte mig att plantera när jag hadde brutit armen för något år sedan , och hjälp till som hjälplastare handlastar fortfarande det mesta och använder fortfarande yxan mycket vid kvistning tycker det är skönt att ta av hjälmen och höra fåglar eller skogens brus medans man kvistar, men är det grov kvist eller mycke typ gran dä kvistar jag med sågen.
Tänker inte tvinga mina grabbar i skogen men ser att de börjar bli lite mer nyfikna nu fast de har så mycket annat att tänka på som utbildning, brudar, jobb, kompisar, mm, framtida osäkerheter mm mm..



:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

machonisti  
#171243 Håller med sweden-viking det var väl nog motivationshöjande tillsammans med farsan att lite få testa det lite förbjudna. Han ansåg väl att lillgrabben skall bli karl nån gång.
Nu har jag tre pojkar få se hur det går. De är för unga för brudar ännu men dataspel är roligare för dem än att dra ihop.Har nog sett i ögovrån startförsök på stihl ms 200 men ännu är knycken för långsam.

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

machonisti  
#171245 Ojdå ser att nån minns märket: pappas motorsåg var en partner P 48. Min farfar svor i en wasp. är det nån därute som känner till åbäket det finns en sån hemma ännu, men den har nog inte varit igång på evigheter.

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

totte  
#171250 Wasp? Var det int möjligen en Hornet? En sån här:

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

eller:

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

machonisti  
#171253 Nä den e gul skall ta bild på den nån gång. Den ser modernare ut än sajten. Lyckas bara få hårdrock när jag sökt. Tack Tack Totte

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

totte  
#171281 OK, väntar med spänning på bild!

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

machonisti  
#171506 Totte sök på tråden Gammal motorsåg WASP

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Blivande snickare  
#173320 Första gången var idag :grin: :ympeace:
Var inte planerat men en liten vindpust ställde till det när vi fällde en björk. Kilen skulle fram man den var ju inte där den skulle vara :roll:
så farsan knuffade på stammen och jag sågade. Stammen föll precis där det var planerat och alla var nöjda med resultatet. (Jag var nog stoltast ;) )

Efter som det kom lite som en nödsituation så hade jag ju inga skyddskläder... :???: blir att skaffa nu :mrgreen:

Var en Husqvarna 340:a för ni som undrar 8) .
Senast redigerad av Blivande snickare sön 29 apr 2012, 18:21, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).