Motorsåg och handhållet

första gången med motorsåg, minns ni?

62 inlägg 27490 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452621
åberg skrev:
th skrev:Efter några minuters kapande av skivor i en stor stock så kollade jag med kollegan, som låg strax bakom mig med multimetern i högsta hugg, hur det gick. Han var helt täckt med spån men hade på något sätt lyckats få till en bra tabell över hur temperaturen i handtag och båge hade utvecklats över tiden :-BD


Gissar att det satt en termistor fastlimmad nånstans i sågen? :geek:

Kan föreställa mig hur kollegans händer gick som lärkvingar över multimeter och anteckningsblock för att borsta bort spån från multimeter och anteckningsblock för att läsa av och anteckna. =))

Japp, en tempsensor fasttejpad mitt på bågen och en på handtaget (och då borde det vara två multimetrar, de var inte så avancerade på den tiden :oops: )

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

steppdeck  
#453960 Jeg husker ikke helt om det var med den gamles Jobu R7 ryddsag eller ei lita Jonseredsag han hadde. Jeg ble satt til å rydde kratt en sommerferie da jeg var 12 år husker det var et h... å få liv i jobu'n og et mareritt å få livet av, for fikk strøm i meg hver gang jeg rørte ledninga for å jorde tenninga med. Ellers ble den gamles sager tatt mere i bruk etter hvert som behovet for sag meldte seg, og det gikk på Jonsered og Tanaka. Etter forsvaret så jobbet jeg for kommunen en sommer med å rydde vei for elgen...og der gikk det på Jonsered og Stihl ryddesager og ei lita men god jonsered 450. Etterpå har jeg samla på meg litt av hvert av sager oppigjennom åra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).