Motorsåg och handhållet

första gången med motorsåg, minns ni?

62 inlägg 27496 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

första gången med motorsåg, minns ni?

jan larsson  
#158299 var iväg med yngsta grabben till skogen i eftermiddags för lite provkörning på"riktigt" för första gången.
först div. säkerhetssnack,start av såg (hva. 346xpg) o så lite trisskapning dragande,skjutande o mötande. mera teknik, säkerhetssnack. vidare till rikt, fällskär på meterhög stubbe ca 12 cm diam.uppifrån o ner blev väl ca 10-15 st nästan alla perfekta.ännu mer teknik, säkerhetssnack.nu kvistning 1-9 underkvistning, tummgasning o kapa av.
åsså iväg till första trädet lite tillrättavisning, andra trädet alldeles ok tredje likaså.
då tog jag röjsågen (hva.555fxt) o gick undan så han skulle få öva ifred dock inom syn o hörhåll.
när jag kom tillbaka hade han nästan tömt tanken o f-n det låg ved överallt bära ihop det hade han inte hunnit med.
han är ju en naturbegåvning.

när jag sågade själv första gången minns jag inte riktigt. men instruerad blev jag inte, det var till att starta sågen o prova sig fram.(kan ha varit en hva. 140) på skogsskolan som följde fick man rätta till felen som man lagt sig till med.(hva 444)


minns ni eran första gång?

tillägg.
lägg gärna till eran egen berättelse.


Senast redigerad av jan larsson fre 03 feb 2012, 12:29, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158315 Ja jag högg vindfällen för att såga brädor till en sjöbod jag rustade när jag var 15, sågen var fars gamla platta Stihl 020, enda skyddsutrustningen var hörselskydd.
Största rotvältan minns jag såg för farlig ut så den kapade jag på 5,50 och lät en bonne resa tillbaka med pallgafflar på traktor, sedan fällde jag rotstocken som ett träd.

Nästa projekt var att fälla björkar som bävrar "stämplat" längs en bäck, då gjorde jag först riktskär, sedan riggade jag ett 1-tons kedjelyftblock med ett nylonrep och förspände träden före fällning, på så sätt hamnade de på rätt sida av bäcken. Även då endast hörselskydd.

Har senare frågat morsan:
-Hur kunde ni tillåta det?
-Ja vad skulle vi göra åt det? ....svarade hon.

Minns även att man på våren var så ivrig att fiska så man med båtshake skjöt båt eller kanot över isen och över iskanten för att komma ut och fiska. Just när det plumsade över kanten var det lite otäckt. Inget jag skulle företa mig nu.
När jag var 7 cyklade jag 7 km in till stan och köpte godis, råkade möta en gammal släkting på affären som jag artigt hälsade på.
Mor hade samma svar om dessa två projekt som om motorsågningen.

Tiderna har ändrats...

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Kse  
#158317 Farsan stack en motorsåg i handen på mig och sa att det inte var nån ide att förklara hur man gör för en som aldrig kört motorsåg. Men la iaf till att jag inte skulle såga i benet eller i backen.
Så det vara bara att börja såga och lära sig lite eftersom, kanske inte den bästa metoden men det gick ju bra.
Full skyddsutrustning var det iaf som gällde och tur vardet för det var på första hygget som sågen snuddade i benet men det har inte hänt (peppar peppar) igen på snart 20 år.
Sen fick jag hänga med på ett hörn med min farbror som jobbade på skogsvårdsstyrelsen när dom körde nån utbildning för att lära sig hur man egentligen ska göra.

Ja man fasar för att släppa ut egna ungar på liknande äventyr som man själv haft under sin uppväxt, men det har ju blivit folk av oss oxå

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158321 Ja man fick lite förmaningar och en liten hobbysåg i handen, lättare körning i början åxå.
Sen lärde jag mig nåt år senare på jordbruksskolan hur man gör egentligen.
Än idag känner jag mig som en nybörjare och har stor respekt för både sågen och stora träd.
Kanske lite mer insikt om min egen klumpighet har förvärvats med åren, på det hårda sättet.

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Pensionär  
#158331 Försöker komma på första gången jag använde en motorsåg men de har jag glömt bort. Det jag minns är att det var i slutet av -50 talet och min far hade köpt en Homelite som jag använde en hel del. Jag var då 10 - 11 år gammal. Skyddutrustning kunde ingen stava till på den tiden. Utbildning fanns inte heller, och några goda råd från min far kunde man glömma. Helt enkelt av den anledningen att motorsåg var en nyhet och lika främmande för honom som den var för mig.
Det har gått bra genom åren utan större skador, säkert blandat med en del tur också.
Livsfarliga manövrar som hörde till vardagen för 40 år sen sysslar jag inte med mera. Så nåt har man lärt sig under en livstid iaf...

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

FREIJAN  
#158342 Ja ni... minns inte årtal, men de va med en hva 444a ihop med farsan. Vi högg hemved, ja åkte moppe dit och han körde volvo t24... usch va ja hatade det! det va skit-tråkigt, ville absolute inte va med där alls. men kanske de var där som sågintresset växte ut?

Har haft några 444er efter det, men fy vilken tråkig såg!! kan inte med den fast ja är väldigt hva frälst, tycker den låter som en gammal puch dakota i uppförsbacke :grin:

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158346 1957 köpte jag och min broder en McCulloch D44, 14och 16år gamla.Vi bodde på en Skogsstation som Uddeholm ägde i Råforsen i närheten av Avradsberg vi högg långslan,kolved och kastved en del huggare använde Be-Bo och McCulloch B33 vad jag kommer i håg.Vi fick lära oss hantera sågen utan hjälp men det var nog så att växte man upp på en liten bondgård och var med på det som hände där fick man rutiner att klara sig själv.Hörsel vadd började jag bruka ca1963.

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

jan larsson  
#159195
jan larsson skrev:
minns ni eran första gång?

lägg gärna till eran egen berättelse.


här finns plats för ännu fler intressanta berättelser om era första möten med motorsågen.
från ung till äldres upplevelser.

själv önskar jag att jag haft farfars berättelse om skogsarbetet han utförde inför ladugårdsbygget 1947.till hans första möte med motorsåg.

   TS
Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

j-eg63  
#159224 Följde med far till skogs år1960 hästen Fuxen timmerdoningar hösäck o gul McCulloch såg o yxa 14 år jag var gått ut snickarkursen efter sjunde klassen 4 mån snickarutbildning Sågen var tung kanske 15 kg den användes endast till fällning o aptering yxan användes till kvistning där vi hjälptes åt fick pröva med aptering inget lätt jobb i snön tror inte det var några förmaningar om säkerhet ingen hjälm eller hörselskydd fanns men fälla träden gjorde farsan Lasta på doningarna hjälptes vi åt Ja det var tider de :smile:

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Skogshuggaren83  
#159315 En höst när jag var 14-15 och en hva 42.
Vi behövde brädor till en gavel på ladan. Och hade en tid bokad hos ett bonnasåg
så lite tidspress hade vi.
Far med ryggskott visade lite och pekade sedan var det till att testa sig fram. Ett tiotal granar i 50+dbh blev det. Slant med filen och skar upp fingret men vågade inte visa upp det utan stoppade in papper i handsken och gasade på. Far satt i timmervillen och väde bitarna så slapp jag underkvista och gubben hade nog rätt god uppsikt på mig. :???:
Stolt och glad var man rätt länge över detta.
Sedan var det dax för röjsågen. Far satte på mig selen och visade hur man startar och sa att all löv skall ned men du kan lämna något i luckor sen gick han hem. På kvällen innan mjölket åkte vi upp för att kolla till mitt jobb, så sa han "Ja det här klarar du av. bra gjort". Då blev man lycklig :grin:

Mamma fick aldrig reda på sådana här strapatser fören några år senare, oj vad arj hon blev på far 😡
Men här började mitt skogliga intresse som numera är jobb hobby och fritid.

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159420 Måste vart runt 78-79. Jag var 12-13 år. Jag hade vart med i skogen flera ggr o fick hjälpa till att dra ihop. Rätt som det var en dag satte farsan Stihlen(020AVP) i händerna på mig o jag fick kvista o kapa. Lite varningar fick jag nog om svärdstoppen o så. Sen var den sågen "min" :smile: .
Fast när jag tänker på det hade jag nog sågat innan i Farsans "vedmaskin".

Han hade riggat en ställning av 3 slanor som han hängde sågen(Partner R22) i med en sån där elastisk packningsspännare. Typ tygklätt gummiband med en krok i var ände.
En brädbit spikad över 2 slanor som stöd. Morsan matade fram o jag höll i sågen o kapade.
Bitarna ramlade på en plåt på sned till farsan som körde klyven. En Törbodaklyv.
Klyven samt en hemgjord uppfodring i trä o plåt drevs via en Duettaxel med svetsad diff av traktorn kraftuttag. Alltihop stod uppställt vid en vändplan i skogen.

Började sen på skogsbruksskolan 82.
Jag har en grabb nu som är 10. Ska bli intressant o se när man själv tycker att han är mogen att prova :???:

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159677 Körde motorsåg första gången på skogsbruksskola i Osby 1998. Det jag mins är att efter första dagen fick jag kramp i vänster överarm och vick "bända" ner den... :) Jag var då 16 år och hade kanske burit sågen för mycket för min styrka.

Användarvisningsbild

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

molnia  
#159710 Jag minns inte hur gammal jag var, någon stans mellan 10 och 15 tror jag. Jag och pappa och min bror högg ved i skogen, ganska säker på att jag kan peka ut platsen exakt. Vi hittade björk som hade blivit fällt och kapat något halvår/år tidigare. Det blev en diskussion om det var värt att ta vara det. Pappa sa då att det kan vi ju kolla genom att såga av en liten stump i änden. Jag vill minnas att min 2 år äldre bror hade kört sågen tidigare, jag vill minnas att jag tolkade det som att min bror skulle såga. Men varken han eller min far tog tag i sågen som låg på backen. Så jag tog upp sågen och ryckte till i snöret och eftersom den redan var varmkörd så startade den med en gång. Jag blev förvånad av att jag lyckades få igång den på första försöket och sågade sedan en trissa av björken. Var lycklig hela dagen sen.
Men minns inte att jag senare fick någon större lektion i hur man gör av min far, var nog mer ett och annat råd. Fick nog ett och annat råd när vi hade en inhyrd skogshuggare en dag. Men jag ville kunna detta bättre så jag nappade på motorsågskörkortet och fick lära mig mycket nytt som jag och min far inte kände till. Ångrar inte för en sekund att jag tog mig tiden, pengarna och gå kursen.

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

Xhail  
#170613 Första gången jag körde motorsåg skulle ta ner fem mindre granar som stod i vägen i trädgården på huset vi hyrde, visste att farsan hade köpt en el motorsåg som jag lånade.
Dom fyra första gick helt ok men sågen var ju inget vidare kedjan spökade hela tiden och det var inge vidare fart i den. Sista granen däremot, den närmst garaget. Jag trodde ju att bara man gör riktskäret åt ett håll så faller det däråt... det gjorde ju inte det utan på garaget, som tur var ingen jätte gran men jag hade ändå problem med att få bort den :-) Som tur var skadades bara stuprännan lite.

Sågade ved med svärfar som är skogshuggare ett tag efter det lånade då hans, vilken såg tänkte jag!!! det kändes ju som att köra en kniv genom smör. Sen dess har jag tyckt det är kul med motorsågar :-)

Avatar Fallback

Re: första gången med motorsåg, minns ni?

4WD  
#170631 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:42, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).