Motorsåg och handhållet

Trasig kopplingskåpa, HVA 242XPG

11 inlägg 6495 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trasig kopplingskåpa, HVA 242XPG

Richard H  
#157561 Jag har köpt en begagnad 242 XP, där kopplingskåpan är nedsliten av kedjan.
Är detta nått som måste fixas, eller går det att fortsätta att använda sågen?
Om jag måste byta kåpan, så skulle jag vilja ha tips på vart jag kan få tag på en. Enligt sprängskissen så verkar den inte finnas löst, utan jag måste köpa en komplett kåpa med kedjebroms.

Trasig kopplingskåpa.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trasig kopplingskåpa, HVA 242XPG

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157589 Det går väl att prova med kemisk metall om det behövs gods för kedjans skull.
Har kedjan gått på tvären eller fel kedja till svärdet?

Avatar Fallback

Re: Trasig kopplingskåpa, HVA 242XPG

Richard H  
#157594 Varför den ser ut som den gör, vet jag inte. Jag köpte sågen begagnad, och upptäckte detta i efterhand. Det ska ju sitta nån kedjestyrning av plast där också, men det är ju för trasigt för att få fast nån sån. Jag vet inte hur det påverkar att köra sågen utan den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig kopplingskåpa, HVA 242XPG

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157596 just det, är det där fångtappen sitter på 242an,några år sen jag hade en.Den är ett måste för din säkerhet,bara att leta kåpa,hoppas nån på forumet kan hjälpa dig.

Avatar Fallback

Re: Trasig kopplingskåpa, HVA 242XPG

Richard H  
#157597 Nej, fångtappen sitter i maskinsidan, så den är det inget problem med. Men om man kollar på sprängskissen, på sidan 2 och nr *501 79 58-01. Det är en vit plastbit som kallas kedjestyrare. Den är borta, och metallen söndersliten där den ska sitta.

http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI1998_AAaa/HUSI1998_AAaa_I9800046_.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig kopplingskåpa, HVA 242XPG

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157598 Sitter den med skruv så går det att borra och gänga i kemisk metall,annars får du lita till att nån kan ge bättre info.

Avatar Fallback

Re: Trasig kopplingskåpa, HVA 242XPG

Richard H  
#157599 Den ska bara tryckas på plats i ett spår.
Jag ska i första hand försöka hitta en annan kåpa, innan jag försöker mig på att laga.
Det kanske finns nån här på forumet som har en till salu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig kopplingskåpa, HVA 242XPG

Mad  
#157627 Jag hade samma problem som du när jag köpte min 242 har för mig att det läckte ut en del olja där.
Jag byggde upp med kemisk metall och slipade och filade till ursprunglig form har för mig att jag även fick plasten att sitta kvar på den lilla tappen. Detta gjorde jag för flera år sedan och det håller än.

Avatar Fallback

Re: Trasig kopplingskåpa, HVA 242XPG

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157774 den verkar vara tillfixad man skall slipa ner i ca 40 grader så att kåpan inte spänner på svardsspåret

Avatar Fallback

Re: Trasig kopplingskåpa, HVA 242XPG

Mad  
#158262
knaggen skrev:den verkar vara tillfixad man skall slipa ner i ca 40 grader så att kåpan inte spänner på svardsspåret

Vad menar du, att man slipar "sönder" kåpan bara för att det ligger mot spåret?
Klämmer kåpan det ihop spåret?

Avatar Fallback

Re: Trasig kopplingskåpa, HVA 242XPG

Richard H  
#158269 Den här skadan är det kedjan som skapat.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).