Motorsåg och handhållet

Märka verktyg med färg?

7 inlägg 6547 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Märka verktyg med färg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157463 Tips om lämplig färgatt märka handverktyg på , så att de syns när man tappar dem i skogen?

Har lyckats tappa min Vimek-krok, och senast tappade jag en 5-meters kedja från kranen som nu ligger någonstans i snön...

Lite varselfärg skulle pigga upp tror jag.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Märka verktyg med färg?

Kjell S  
#157474 Varselfärg och fluoriserande!
Glöm dock inte att grunda med en vanlig färg - då täcker det bättre sedan.

Kör mest med typ H:a orange - så känner man igen ét direkt...

Avatar Fallback

Re: Märka verktyg med färg?

andan  
#157479 Soppec märkfärg på spray funkar kanon... Flourescerande gul e. orange använder jag mycket i jobbet och den syns riktigt bra...

Avatar Fallback

Re: Märka verktyg med färg?

Mad  
#157499 Att knyta i en bit märkband är oxå bra typ 20-30 cm så syns de även om de ligger i snön (om den inte är fördjup):

Avatar Fallback

Re: Märka verktyg med färg?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157503 Blå färg är bra,åtminstone till rågångar,syns bättre än rött och gult som kan försvinna i massan runtomkring.

Användarvisningsbild

Re: Märka verktyg med färg?

Kse  
#157505 Ja du svarade ju rätt bra på frågan själv, varselfärg är nog att föredra.
Har du däremot mer än några cm snö så hjälper inte färgen mycket.
Bruka göra som Mad tipsade om tidigare, knyta en bit snitsel i kroken för då hittar man den alltid.

Eller märk med telefonnummer så kanske nån vänlig bärplockare lämnar tillbaka den.
Har en mörkröd Vimek krok, otroligt korkat färgval i skogen.
Knappt så man hittar den i bältet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Märka verktyg med färg?

molnia  
#157513 har använt mig av swedols märkfärg både orage och neongrön. Dock så tar soljuset hårt på den och den nöts snabbt bort. men den är ju lätt att spraya på igen. Funderar på om man inte ska lägga ett lager klarlack på för att testa...

FLUORESCERANDE FÄRG

Märkfärg med skrivmunstycke. För märkning i väg-, bygg- och skogsnäringen. Lätt att skriva bokstäver, siffror, linjer, punkter m. m. Tränger ej in i materialet. För tillfällig märkning. Hög täckförmåga och intensiv lyster. Sprayburk 500 ml.

http://handla.swedol.se/images/large/OF-642906.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).