Motorsåg och handhållet

390xp-drev

20 inlägg 7157 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

390xp-drev

palbin  
#157182 Har skaffat en (ett?) 390xp-"powerhead" (sågskalle :) ) - den borde
vara bra köra med .404-kedjor i kombination med inte allt för långa
svärd tänker jag (24-28 tum eller så, eller?) - vad skaffar man för att
dreva om den (ty den kommer väl med 3/8-drev orginal) - passar vil-
ket som helst Hva 0.404 drev eller? (Är föresten 0.404-filarna samma
som för 3/8?) Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 390xp-drev

FREIJAN  
#157198 Om ja har fattat de hela rätt så är de ett vanligt ringdrev, sitter på 3120in standard (den säljs med .404) filarna har ja för mig är 5,5 oxå

Så ja tror ett kort svar på alla dina frågor är JA :smile:

Användarvisningsbild

Re: 390xp-drev

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157204 Drevet är löst ring drev som sitter på invändig koppling. Inget märkvärdigt o byta.
Frågan är varför?

Vilken fil du ska ha är det kedjan som bestämmer. Vilken modell av tand etc.
5.5 eller 6mm är nog de flesta.

Användarvisningsbild

Re: 390xp-drev

palbin  
#157229 Tack, och "varför?" - ja det bör man ju alltid ha klart för sig :) .

Jag har fått för mig att .404-kedjor är än mer motståndskraftiga mot
slitage i allmänhet och speciellt sådant förorsakat av skräp än 3/8-
kedjor, jämfört med 0.325-kedjor alltså ... . Sedan "tar" dom väl lite
bättre också?

(Om det inte var så att du undrade varför jag köpte sågen alltså :) .)

   TS
Användarvisningsbild

Re: 390xp-drev

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157235 390 tycker jag verkar vara en bra såg...
Längtar lite o få ihop min...

Jag har testat 3/8 och .404 på samma såg (Jonsereds 910)och svärd (Oregon utan noshjul).
Jag föredrar nog 3/8 om jag skulle välja igen...

Avatar Fallback

Re: 390xp-drev

Kalven  
#157236 Den kedja med längst avsånd mellan länkarna ska ju vara billigast att tillverka, så om man är ansvarig för en milijardindustri och har tusentals skogshuggare och maskiner i arbete i skogen kan det ju vara värt en tanke.
Rent ekonomiskt alltså, och även miljömässigt.

Användarvisningsbild

Re: 390xp-drev

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157250 Jag är glad det finns funktioner som hindrar mig att läsa eländet.
Ser bara användarnamnet o sen inget mer. Ger behagligare upplevelse minst sagt!

Användarvisningsbild

Re: 390xp-drev

bmbamse  
#157262
Kalven skrev:Den kedja med längst avsånd mellan länkarna ska ju vara billigast att tillverka, så om man är ansvarig för en milijardindustri och har tusentals skogshuggare och maskiner i arbete i skogen kan det ju vara värt en tanke.
Rent ekonomiskt alltså, och även miljömässigt.


Det här är en tråd där någon ställde en specifik fråga till de på forumet med kunskaper om de sågar det handlar om (>90cc). Sådana här trådar är oftast intressanta och lärorika att följa för det brukar resultera i att man lär sig mycket trots att man inte tar aktiv del i diskutionen, utan läser vad som sägs och tar till sig av det man vill tro på...

Du Kalven, är jag rätt säker på, sitter inte på några som helst insikter i detta ämne och vad i helvete har världsekonomin med att göra om palbin vill ha reda på om det finns några praktiska fördelar OCH nackdelar med att öka kedjedelningen på sin såg?

Ursäkta palbin, Mange och övriga, men jag blir så förb... irriterad!! 😡

Användarvisningsbild

Re: 390xp-drev

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157263 Gör som jag.. Ignorera o var glad...

ucp.php?i=168

Avatar Fallback

Re: 390xp-drev

Kalven  
#157265
palbin skrev:Tack, och "varför?" - ja det bör man ju alltid ha klart för sig :) .

Jag har fått för mig att .404-kedjor är än mer motståndskraftiga mot
slitage i allmänhet och speciellt sådant förorsakat av skräp än 3/8-
kedjor, jämfört med 0.325-kedjor alltså ... . Sedan "tar" dom väl lite
bättre också?

(Om det inte var så att du undrade varför jag köpte sågen alltså :) .)


Svarade bara på palbins fråga här, angående vilken kedja som slits minst.
Man kan ju tolka den här frågan på olika sätt.
I teorin borde ju en kedja med längre länkavstånd vara billigare att köpa eftersom den är billigare att tillverka.
I praktiken har ju det nu ingen betydelse för priset här i Sverige på motorsågskedjor.
Namnde då bara att vill han även vara miljömedveten bör han ju välja den kedja som länkavståndet är längre på, eftersom det går mindre energi i tillverkningen av sådana.
Sen var det inget mer med det.

Avatar Fallback

Re: 390xp-drev

Elfving  
#157268
Kalven skrev:
palbin skrev:Tack, och "varför?" - ja det bör man ju alltid ha klart för sig :) .

Jag har fått för mig att .404-kedjor är än mer motståndskraftiga mot
slitage i allmänhet och speciellt sådant förorsakat av skräp än 3/8-
kedjor, jämfört med 0.325-kedjor alltså ... . Sedan "tar" dom väl lite
bättre också?

(Om det inte var så att du undrade varför jag köpte sågen alltså :) .)


Svarade bara på palbins fråga här, angående vilken kedja som slits minst.
Man kan ju tolka den här frågan på olika sätt.
I teorin borde ju en kedja med längre länkavstånd vara billigare att köpa eftersom den är billigare att tillverka.
I praktiken har ju det nu ingen betydelse för priset här i Sverige på motorsågskedjor.
Namnde då bara att vill han även vara miljömedveten bör han ju välja den kedja som länkavståndet är längre på, eftersom det går mindre energi i tillverkningen av sådana.
Sen var det inget mer med det.


Med respekt för risken att kapa tråden skulle jag vilja ha en förklaring av kopplingen mellan kedjans länkavstånd och produktionskostnaden.
Det du skriver är kvalificerat och ogrundat nonsens som inte tillför någonting.

Avatar Fallback

Re: 390xp-drev

Kalven  
#157275 Kan ju hålla med om att det kanske inte tillför så där jätte mycket att veta, och saknar i stort betydelse ekonomiskt i dag.
Hur som helst är det färre antal länkar på en kedja med långt mellanrum mellan länkarna.
Därmed färre delar, som i sin tur medför mindre antal arbetsmoment, som i sin tur normalt ska medföra lägre kostnader.
Köper man in 1000 st kedjor i en stororder borde det synas på inköpspriset.
Vad kunden sedan får betala i butik är ju ett annat pris, där man inte tar hänsyn till kostnaden i det första inköpspriset.
Det är bara säljaren som tjänar nån krona mindre på att sälja kedjor med längre länkavstånd.
Fabriksarbetarna i Kina Oj förlåt, Sverige menar jag givetvis, tjänar däremot på att sälja länkar med längre länkavstånd, eftersom dom förhoppningsvis får betalt per meter kedja dom tillverkar.
En rent matematisk analys.

Det är ju så med allt, inte bara med kedjor, ju färre arbetsmoment ju billigare att tillverka.
Nu är det ju inte så där jätte stor skillnad, och kanske på gränsen till att det inte är nödvändigt att ens nämna.
Om han inte redan visste är det ju lika bra han får veta.

Användarvisningsbild

Re: 390xp-drev

Torparn79  
#157301
Kalven skrev:Namnde då bara att vill han även vara miljömedveten bör han ju välja den kedja som länkavståndet är längre på, eftersom det går mindre energi i tillverkningen av sådana.
Sen var det inget mer med det.

miljömedvetenhet, jo tjenare, det verkar ju lika logiskt som det där flygbolaget som införde MeatFree-Monday för att minska klimatbelastningarna..
med ett längre avstånd får man ju färre tänder, dvs att det går åt mer bränsle för att såga..
men man tänker ju på miljöööööön!!

Avatar Fallback

Re: 390xp-drev

Kalven  
#157309 Där låg du ju ett steg före, men säg att man har en lite klenare motor som drar mindre bensin och inte orkar dra så tätt med tänder, istället för att ha skip tooth eller vad dom kallar det har man då i stället en kedja med längre avstånd mellan länkarna, därmed även längre avstånd mellan tänderna.
Nu är det du som är meatFree minst en månad i sträck. :P

Avatar Fallback

Re: 390xp-drev

Storken  
#157313
Mange skrev:Gör som jag.. Ignorera o var glad...

ucp.php?i=168

Tusen tack, Mange !! :grin:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).