Motorsåg och handhållet

Äldre Stihl "tophandle"

14 inlägg 5211 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äldre Stihl "tophandle"

nomis  
#157090 Jag har en bekant som skall sälja en äldre Stihl "arboristsåg" eller "tophandle".

Är det något samlarvärde på dessa? Den startar och går fint enligt uppgift.

Hur gammal kan den vara? 80-tal?

Den ligger på Blocket nu: http://www.blocket.se/goteborg/Stihl_Mo ... ?ca=16&w=3

Om det inte vore för att vi redan har en MS200T så hade jag nog köpt den själv...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Äldre Stihl "tophandle"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157124 Det är en Stihl 020av. Denna är inte 80'tal utan snarare tidigt 70'tal.
Modellen kom 1971 och är en av de såg som gjorts längst genom tiderna.

Denna är samlarsåg.

Avatar Fallback

Re: Äldre Stihl "tophandle"

nomis  
#157138 Kul!
Då var jag inte alldeles fel ute när jag tipsade om att den är lite speciell och eventuellt har ett lite högre värde än andra gamla motorsåg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre Stihl "tophandle"

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157139 Jag har en sån fast med standardhandtag.

Användarvisningsbild

Re: Äldre Stihl "tophandle"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157142
nomis skrev:Kul!
Då var jag inte alldeles fel ute när jag tipsade om att den är lite speciell och eventuellt har ett lite högre värde än andra gamla motorsåg.

Finns rätt många, inte så högt intresse eftersom de är rätt nya i samlarvärlden.
Får han mer än ett par hundringar i bud ska han nog slå till...

Avatar Fallback

Re: Äldre Stihl "tophandle"

nomis  
#160597 Nu har jag bytt till mig den här sågen...

Det som är positivt är att den är lite "kul" och att den är riktigt startvillig.

Det som är negativt:
Kedjan är 1/4", bredd 1,3mm, 64 drivlänkar (12 tum svärd). En av länkarna är skadade vid nitningen, vilket innebär att den inte går riktigt och dessutom kan vara farlig... Var idag inne hos en handlare, men de visste inte ens om det fanns. Jag tycker efter att ha kollat lite på nätet att det kanske skulle funka med Stihl Rapid micro (tror jag den hette) eller Husqvarna H00 någonting. Rätt eller fel?

Kanske är det enklare att byta kopplingstrumma för att få 3/8" och samma kedja som jag har på MS200. Men det känns inte helt rätt även om det vore praktiskt...

Sågen saknar kedjebroms. Har förstått efter att ha kollat runt lite att den har funnits både med och utan broms. Det är synd, för mig är det skillnaden mellan såg att använda och såg att lägga på hyllan...

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre Stihl "tophandle"

nomis  
#160608 Verkar som att det är Stihl Rapid Micro (3661 003 0064) eller Oregon 25AP som gäller. Kan det stämma? Verkar ju gå att få tag i utomlands åtminstone.

Den gamla kedjan är stämplad '25'. En Oregon kanske?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre Stihl "tophandle"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160620 De finns att få här med.
Kolla upp vad det är för kedja för delarna kan man inte blanda.
Kopplingstrummor svärd etc finns så det är inga krångligheter.

Lägger du upp en bra bild på kedjan här är det lättare.


Gissar att det är den 020T du har bild på från annonsen, eller?
I så fall behövs äverdel o kanske annat i handtaget med.

Avatar Fallback

Re: Äldre Stihl "tophandle"

Phantom  
#160630 På Oregonspråk heter den kedja du är ute efter 25AP064E och finns att köpa. 1/4", 1,3mm, 64DL.
Lite udda kedja så det är en beställningsvara, men finns att få tag på :)

Avatar Fallback

Re: Äldre Stihl "tophandle"

nomis  
#160668
Mange skrev:De finns att få här med.
Kolla upp vad det är för kedja för delarna kan man inte blanda.
Kopplingstrummor svärd etc finns så det är inga krångligheter.

Lägger du upp en bra bild på kedjan här är det lättare.


Gissar att det är den 020T du har bild på från annonsen, eller?
I så fall behövs äverdel o kanske annat i handtaget med.


Är det samma kopplingstrumma som till MS200? I så fall är ju den enkel att få tag på.

Skall försöka ordna bilder på underverket imorrn!

Det är tophandlesågen från annonsen ja. Locket till handtaget saknas. Verkar funka bra ändå, men den är ju inte bekväm... Har det även funnits en spärr till gasen där? (Som man trycker in med handflatan)

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre Stihl "tophandle"

Nonkan  
#160678 Vi har den kedjan som lagervara i alla fall, så så jäkla ovanlig är den inte. Används bl.a. till carvingsvärd och vi säljer väl en hela 2-3 st/år :)

. Har pris och artikelnummer på jobbet, men vet att den är relativt dyr (en bit över 200:- ).

Avatar Fallback

Re: Äldre Stihl "tophandle"

Phantom  
#160683
Nonkan skrev:Vi har den kedjan som lagervara i alla fall, så så jäkla ovanlig är den inte. Används bl.a. till carvingsvärd och vi säljer väl en hela 2-3 st/år :)

Näe, det e ju sant att den inte är så ovanlig då med en sån rykande åtgång :wink:

Avatar Fallback

Re: Äldre Stihl "tophandle"

nomis  
#160718 Så här ser kedjan ut. Jämte ligger en 3/8 picco eller vad de heter (original till MS200)

WP_000220.jpg


Även 3/8" kedjan passar på det svärdet (det har ingen topptrissa). Det gör att det blir ännu mer lockande att byta kopplingen istället.

Jämförde lite med kopplingen på en MS200. Den gamla är 5mm bredare och ser annorlunda ut mot vevhuset. Den nya har någon plastbussning in mot vevhuset medan den äldre är helt i metall. (Har inte plockat loss den)

T.ex. här antyds det att de skulle vara samma koppling:
http://www.sawagain.com/stihl-ms-200t-0 ... drum-used/

Men på mina exemplar verkar det som att de hunnit ändra något på 40 år...

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre Stihl "tophandle"

nomis  
#160721 Mer bilder:
WP_000222.jpg


WP_000224.jpg


Visst syns de att de är släkt? (-:
WP_000237.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).