Motorsåg och handhållet

Sliten förgasare Stihl?

17 inlägg 13107 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sliten förgasare Stihl?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157018 Har nu gått bet på att få min stihl 024AV att fungera så jag lämnade in den till den lokala återförsäljaren för provkörning. Omdömet blev att förgasaren är utsliten, men blir dom det?

Sågen går konstigt, tvekar på pådrag, svajar på tomgång och är omöjlig att ställa in. Det jag bytt sedan tidigare är insugsgummi, bränsle och impulsslang, vevlager med tätningar och kolvring så uteslutningsmetoden säger också förgasaren.
Men räcker det inte med att byta membran eller går det att få tag i en fungerande förgasare till en så gammal såg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sliten förgasare Stihl?

kallemek  
#157022 Vet inte om det är nödvändigt, men det går att få tag i nya förgasare. Länken nedan är den billigaste jag hittade på ebay.

http://www.ebay.com/itm/STIHL-026-MS260 ... 1e6875b59f

Användarvisningsbild

Re: Sliten förgasare Stihl?

viktor meck  
#157102 lite sliten kan den vara, men tror inte du behöver byta förgasare. räcker nog med en renoveringssats med membran, packningar, nål mm :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sliten förgasare Stihl?

totte  
#157105 Det som kan vara utslitet är främst gasspjällsaxeln, om den glappar ordentligt drar det tjuvluft. I så fall är det svårt att få sågen att gå vettigt, eftersom vakuumet i förgasarhalsen påverkas. Annars är det som Viktor säger, en renoveringssats fixar problemen.

Avatar Fallback

Re: Sliten förgasare Stihl?

Nonkan  
#157329 Sen beror det givetvis på vem som gör jobbet om det är vettigt att renovera.

Vi har i stort ett gått över till förgasarbyte. En renovering kostar mer i arbetstid än vad en ny förgasare kostar. Gör man renoveringen själv hemma så är det försvarbart, men inte på verkstad.

Avatar Fallback

Re: Sliten förgasare Stihl?

åberg  
#157373 Vad händer med den gamla?

Avatar Fallback

Re: Sliten förgasare Stihl?

foton  
#157383 Sist när min Ms 200 krånglade var jag tvungen att byta förgasare, det blev avlagringar av bränslet som inte gick att få ur. Jag tror att det är ganska vanligt för Åf. har en special apparat för ändamålet, jag tror det är ultraljud som skall vibrera ut föroreningarna. Men det lyckades inte på min.

Avatar Fallback

Re: Sliten förgasare Stihl?

Dane  
#157398 På en gammal HQA 240 hade jag samma problem.
Kunde konstatera att den var glapp i gasspjällsaxeln.

Jag svarvade nya bussningar till axeln, brotschade upp hålet och pressade in bussningarna.
Sen gick den bra.

Detta är ej ekonomiskt försvarbart vad gäller arbetstiden, men jag tog det som en utmaning och lyckades.

Så spjällaxeln är ju det enda som kan slitas ut på förgasaren bortsett för membran och nålventilen, men det är ju utbyteskomponenter.

Tycker kanske att det verkar lite nonchalant av handlaren att bara säga att förgasaren är utsliten utan att också förklara vad som är utslitet.

I ditt fall, om du kan konstatera att det är gasspjällsaxeln som är för glapp, tycker jag du ska försöka få tag på en beg. förgasare, (samma fabr och modellnummer) kontr. att axellagringen ej är glapp och sedan byta ut innehållet (repsats).

//Dane

Användarvisningsbild

Re: Sliten förgasare Stihl?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157430 Det är mer som kan gå fel i en förgasare. Några fler grejer:
Hävarm och dess led, justernålar och säte, skit i filter och kanaler, Sruvar som släpper, sprickor, welsh plugg som jävlas...

Avatar Fallback

Re: Sliten förgasare Stihl?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157433
Mange skrev:Det är mer som kan gå fel i en förgasare. Några fler grejer:
Hävarm och dess led, justernålar och säte, skit i filter och kanaler, Sruvar som släpper, sprickor, welsh plugg som jävlas...


Det låter som det är säkrare att byta förgasare?
Fick pris på originalförgasare 650:- och membransats 350:- så det är nog säkrare att byta förgasare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sliten förgasare Stihl?

Nonkan  
#157434
åberg skrev:Vad händer med den gamla?


Om kunden vill ha tillbaka den så får han, är det reklamation så returnerar vi dem till tillverkaren om de vill, annars blir det återvinningen.

Oftast är det ju reklamationer för förgasarproblem är absolut vanligast på billiga konsumentprodukter, typ Partner Colibri trimmers.

Avatar Fallback

Re: Sliten förgasare Stihl?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160488
kallemek skrev:Vet inte om det är nödvändigt, men det går att få tag i nya förgasare. Länken nedan är den billigaste jag hittade på ebay.

http://www.ebay.com/itm/STIHL-026-MS260 ... 1e6875b59f



Det blev en sådan och den kom hem i veckan så nu är den monterad och sågen går som den vore ny!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sliten förgasare Stihl?

Dane  
#160491 Grattis. :grin:

Är det svårt/besvärligt att handla på ebay, och vilket land ligger det i ?

//Dane

Avatar Fallback

Re: Sliten förgasare Stihl?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160504
Dane skrev:Grattis. :grin:

Är det svårt/besvärligt att handla på ebay, och vilket land ligger det i ?

//Dane


Det var lika enkelt som vilken webbutik som helst, de här grejerna kom från florida, USA. leveranstid ca 1 vecka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sliten förgasare Stihl?

ralleville  
#161091 Hej busholle

Blir det mycket tull och andra avgifter på en dylik förgasare ?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).