tor 26 jan 2012, 00:26#157398
På en gammal HQA 240 hade jag samma problem.
Kunde konstatera att den var glapp i gasspjällsaxeln.
Jag svarvade nya bussningar till axeln, brotschade upp hålet och pressade in bussningarna.
Sen gick den bra.
Detta är ej ekonomiskt försvarbart vad gäller arbetstiden, men jag tog det som en utmaning och lyckades.
Så spjällaxeln är ju det enda som kan slitas ut på förgasaren bortsett för membran och nålventilen, men det är ju utbyteskomponenter.
Tycker kanske att det verkar lite nonchalant av handlaren att bara säga att förgasaren är utsliten utan att också förklara vad som är utslitet.
I ditt fall, om du kan konstatera att det är gasspjällsaxeln som är för glapp, tycker jag du ska försöka få tag på en beg. förgasare, (samma fabr och modellnummer) kontr. att axellagringen ej är glapp och sedan byta ut innehållet (repsats).
//Dane