Motorsåg och handhållet

STIGA SP352

131 inlägg 47458 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Storken  
#156886 Jobb som betalar dom ? Vad tror du det kostar att såga sig i benet då?
Dessutom gör det ont, det vet jag av egen erfarenhet !
Sågade mig precis bredvid hälsenan för fyra år sen,
där skyddet på byxorna slutar och det var inte roligt,
det kan jag lova dig !! 😡

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156888
Kalven skrev:
lodjuret skrev:
Kalven

kan nästan lova dig att du inte får ut någonting av eventuell försäkring om du sågar dig utan att använda skyddsutrustning.

men med tanke på att du köpt en "billig såg" samt sågar utan skyddsutrustning så skulle det förvåna om du har olycksfallsförsäkring.


Skulle jag jobbat med att fälla träd skulle jag självklart skaffat försäkring.
Hur många gånger har man inte fått hoppa undan när man satt yxan i träd tror du?
Som tur är har det alltid varit småkvistar.
Yxa = Jättefarligt att få kvist i skallen.
Händer nått har man ju betalat skatt för "gratis" sjukvård i alla fall.
Och får åka gratis ambulans.



Försäkringar inom jord och skog drar man av i deklarationen.
Fortfarande nyfiken på var i detta avlånga land du håller till,när det är så besvärligt att lägga upp sågen på en disk och betala för proffesionell hjälp.
Vill även lägga till att bilar efter 1989 är av det mest driftsäkra i bilhistorien bara man gör service och inte pillar aningslöst utan kunskap under huven.

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Robertberg  
#156892 Än så länge sju sidor utan att lösa ett så enkelt problem?
Jag är imponerad :)

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#156894 Storken:
Har man eget företag och sågar sig i benet, blir det dyrt i form av inkomstbortfall.
Sjukhuset kostar på sin höjd ett eller tvåhundra, senast jag var där på riktigt pga trafikolycka.


Bengt.a:
Jo, men du kan ju hålla med om att det kan krävas specialinstrument på vissa saker nu mera.
Hade stora problem att byta lampa på en bil, när den hade slocknat, = trafikfara = bör åtgärdas vid nästa bensinmack = därför dom säljer lampor på sådana ställen.
Det hade kunnat sluta i dödsolycka pga företagens snålhet och viljan att tvinga på alla service.

   TS
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156896 Måste le åt Kalvens ovilja att inte med den minsta ledtråd röja var i detta land han befinner sig ,förutom om man tar kartan över alla verkstäder och reparatörer,så måste den vara vit över ett stort område i hans närhet.

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#156899
bengt.a skrev:Måste le åt Kalvens ovilja att inte med den minsta ledtråd röja var i detta land han befinner sig ,förutom om man tar kartan över alla verkstäder och reparatörer,så måste den vara vit över ett stort område i hans närhet.


Nejdå här finns fullt av stigas representanter i omgivningen.
Det är ju 635 st i hela landet som står i givakt redo att ge service och hjälpa till.
Jag upprepar 635 st serviceställen bara åt stiga.
Hur många husqvarna och sthil har vågar jag inte ens tänka på.
Kan ju förstå att säljer man en produkt om dagen måste den vara väldigt dyr för att man ska kunna leva på sin försäljning och service.
Särskillt då om man har två andra likadana serviceställen bredvid.
Total galenskap, kan omöjligt finnas någon som kan försörja sig på detta som heltidsarbete.

   TS
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156903 Och ingen av dessa har en disk att lägga upp sågen på för inlämning till reparation,mycket egendomligt.

Användarvisningsbild

Re: STIGA SP352

halvproffs  
#156906 Har just nu läst denna tråd och frågan är; Driver han med oss? Detta är inte trovärdigt?

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156908 Jag är en egensinnig ibland ironisk värmlänning,jag vet att västerut i detta landskap finns sådant resonemang och helt anti för sunt rådande förnuft.

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

8wdHypro500  
#156910 ...men ikke over grensen vel??? håper jeg.. :wink:


bengt.a skrev:Jag är en egensinnig ibland ironisk värmlänning,jag vet att västerut i detta landskap finns sådant resonemang och helt anti för sunt rådande förnuft.

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156911 Nej men bra nära... Hahaha.....

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#156918
bengt.a skrev:Och ingen av dessa har en disk att lägga upp sågen på för inlämning till reparation,mycket egendomligt.


Vem har sagt att dom inte har reservdelar, bara det att jag inte fått av drevet än.
Det står tydligt reparationsverkstad på deras plats på kartan.
Kanske skul manemigrert til Nårge.

   TS
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156934 Får du inte av drevet så menar jag att sågen ska upp på en disk och lämnas till en kunnig reparatör.
I mitt citat står överhuvudtaget inte ordet reservdel så jag vet inte ens varför du hänvisar till det när det handlar om skruvandet.

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#156939
bengt.a skrev:Får du inte av drevet så menar jag att sågen ska upp på en disk och lämnas till en kunnig reparatör.
I mitt citat står överhuvudtaget inte ordet reservdel så jag vet inte ens varför du hänvisar till det när det handlar om skruvandet.


Har inte ens försökt få av det än, nu när du säger så, kommer jag nog inte att få det heller. (specialverktyg?) Men skam den som ger sig.
Förmodligen har kranshjulet blivit slut, pga, fel kedja.
Men det är ju inte helt säkert.

Kan ju hända svärd,kedja,kranshjul,tändstift inte räknas till reservdel.
Ska väll kalla det för slitdelar i stället, det har du ju rätt i.

Se det så här, jag betalar hellre mindre och fixar grejerna själv, än att betala någon annan för arbetet.
Dom pengarna behöver jag själv. Jobb är tillräckligt svårt att få som det är, så varför ska jag ge bort ett arbete till någon annan?

   TS
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Storken  
#156985 Tänk att jag trodde nästan det...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).