Motorsåg och handhållet

STIGA SP352

131 inlägg 47431 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#156992
Storken skrev:Tänk att jag trodde nästan det...


Vad?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Månskensbonnen  
#157007 Jag börjar tro att Kalven har en nära släkting på forumet med ett grönt traktoralias :mrgreen: Dom bara måste va släkt :lol:

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157010 Inte vill han tala om var han håller hus heller,men jag har hört talas om en sån,kan inte finnas fler som surrar så om allting och ingenting.
Nej, har man köpt en såg, oavsett hur billig,så har man ju ändå tänkt att bruka den,då gäller inget annat än ta hjälp och laga sågen så det går att bruka den annars är det inte annat än kapitalförstörning.
Lär även av läxan att köper man skit så se till att stå sitt kast.

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#157031 Fick ett pris, det är drev med kopplingskåpa, priset landa på strax över 2 hundringen.
Vilket sätter stiga på fördelaktigare position än Clas olson i priser på reservdelar till motorsåg.
Där kosta samma sak över 270 kr.
Återförsäljarn lät säker på att det var just en kopplingskåpa med drev och inte ett helgjutet drev.
Förmodligen har han sett motorsågen förut.

Dessutom vägra clas olson att publicera min recension om att reservdelspriset var för högt.
Trots marknadsföringen med betygsättningssystemet som endast tillåter positiva recensioner.
Då kan man ju förmoda att det inte bara gäller clas, utan även alla andra företag.
Då vet man att det är ingen idé att läsa recensioner, efter som dom filtreras av företaget innan.
Där bara dom passande kommer igenom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIGA SP352

lodjuret  
#157069
Kalven skrev:Har man eget företag och sågar sig i benet, blir det dyrt i form av inkomstbortfall.
Sjukhuset kostar på sin höjd ett eller tvåhundra, senast jag var där på riktigt pga trafikolycka.


så du värderar kroppsdelar bara i inkomstbortfall?

ja sjukhuskostnaden är inte så dyr i sammanhanget men om du måste vara sjukskriven så drabbas du av inkomstbortfall även som vanlig anställd.

känns som du är dumsnål.

Användarvisningsbild

Re: STIGA SP352

lodjuret  
#157075
Kalven skrev:



misstänker du behöver se dessa då det låter som du saknar en del kunskap i frågan om sågning.

http://www.youtube.com/watch?v=JiGLzwAgzJM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=crFpxU62dpo&feature


http://www.youtube.com/watch?v=Pl9o0uLn-Os&feature

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

M-F  
#157081
obantteg skrev:Än så länge sju sidor utan att lösa ett så enkelt problem?
Jag är imponerad :)


Lär väl bli åtminstone sju sidor till!Snålheten bedrar visheten eller hur det nu var? :lol:

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157083 Ja,det är inte alltid det är det billigaste som är det bästa.

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#157181 Med facit i hand, kanske man skulle ha köpt en annan såg från början.
En proffs såg kanske det skulle ha varit, men ingen dyr sådan.
Å andra sidan kanske jag inte ännu har hela facitet i handen.
Förmodligen kommer stigan att hålla längre än vad jag kommer ha användning för den i alla fall.
Ja det var lärorika filmer där, stefan siktar noga, och ett sikte hade han på sågen.
Det har inte jag på stigan, men träden faller rätt bra ändå.

Gjorde som han i sista filmen när trädet fastna i ett annat, såga ner det i stället och hoppa åt sidan när det börjar falla.
Står man på rätt sida av trädet borde det vara rätt säkert????
Men skulle jag ha vetat att man kunde använda slyna hade jag ju självklart gjort det i stället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIGA SP352

palbin  
#157187 Köp en Hva 346xp vettja - bra sågar - jag har två (och funderar allvarligt
på att skaffa ett par till att "lägga på lager"). Man tjänar knappast något
på billigare grejer om man är tillräckligt engagerad för att skriva inlägg
på detta forum. När jag började fundera på köpa motorsågar (istf. såga
med fogsvansar) var ungefär det vad detta forum svarade mig - och dessa
sågar är suuuppeerrr! Mvh

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

åberg  
#157205
palbin skrev:Köp en Hva 346xp vettja - bra sågar - jag har två (och funderar allvarligt
på att skaffa ett par till att "lägga på lager").

Det tycker inte jag. Det finns mycket billigare sågar som ändå är mycket bättre än den stiga som diskuterats här.

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#157217 Om det nödvändigtvis måste vara husqvarna, så varför inte en 262XPH av hög kvalitet (Made in China?)

Nej, priset ska helst ligga under reservdelskotnaden för stigan, vilket kommer bli på totalt runt 350 kr med drivhjul och kedja. Lägger man till tändstift är vi nog uppe i över 400 kr.
Vilket skulle motvara 4 timmars arbete grovt räknat.

Skulla jag till exempel redan äga en timmersvans, hade det ju inte varit något att fundera över.
Men där är priset för närvarande på 750 kr!!!
Så det är inte att tänka på.

För nuvarande lutar det åt att reservdelar till stigan för max 420 kr + bensin och olja för 150 kr.
= 570 kr, + 150 kr i resekostnader(endast bensin) för att köpa delen = Totalt 720 kr.

+ Kan man lägga till värdering av sitt eget arbete 100 kr timmen.
Räknar med 6 timmar för att allt ska ligga på vedhyllan. = 600 kr vilket skulle bli 1.320 kr totalt.

Alternativt, behöver man inte värdera sitt arbete, bara energin som går åt på 6 timmars jobb.
2 st grillade kycklingar bör räcka. Uppskattningsvis = 100 kr

Utgifterna om man inte räknar med slitage slutar på 820 kr, för ett par tre kubik ved staplat mått.
Vindfällen, och fällen som redan är fallna.

   TS
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Robertberg  
#157222 Och efter dom två-tre kubiken så tänker du kasta sågen?
Eller sluta att använda den helt?

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#157224
obantteg skrev:Och efter dom två-tre kubiken så tänker du kasta sågen?
Eller sluta att använda den helt?


Åtminstånde lägga den på hyllan tills annat tillfälle ges, och det vette gudarna när det blir.

   TS
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Månskensbonnen  
#157244
obantteg skrev:Eller sluta att använda den helt?

Med tanke på arbetssättet ett gott alternativ. Då slipper vi skattebetalare stå för sjukvårdskostnaden när han fäller, inte bara ett, utan två träd över sej.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).