Motorsåg och handhållet

STIGA SP352

131 inlägg 47456 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

STIGA SP352

Kalven  
#156430 Har skaffat en STIGA SP352 med oregon svärd för ett tag sedan.
Någon som vet var man kan få tag på slitdelar till en sådan?

Råka sätta på fel kedja, så det blev slut rätt snabbt, efter att den första hoppa av och skar innan jag hunnit köra in den.
Helt ny motorsåg.

Det var inte eget fel att kedjan blev av fel sort, fick hjälp av en som kört motorcykel förut och skulle veta det där med kedjor som passa.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156431 Skaffa en tomahawk. Det passar bättre åt dig.

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

åberg  
#156432 Vad är det för delar du vill ha? Kedja, svärd, drivhjul, tändstift?

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#156433
åberg skrev:Vad är det för delar du vill ha? Kedja, svärd, drivhjul, tändstift?


Svärdet gick till sej efter ett tag och blev bra igen.
Allt utom svärd i så fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

åberg  
#156445 Vilken spårbredd på svärdet? Har det noshjul? Vilken delning?

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#156450 Här är pdf:en.
http://manuals.stiga.com/ProductSheets/ ... -11_SE.pdf


Men är inte helt hundra på att det är samma.
Det jag skrev av från sågen tror jag var.
Modell: stiga sp 352
Kedja 3/8
91 pj??
Vg??

Vad pj och vg betyder vet jag inte.
Jo, det verkar ju stämma, bara att på en bild såg jag att det fanns samma såg med stiga svärd, jag har ju oregon på min.

Det står ju inte så mycket på sågen heller, men får ta en titt på den sen, den är inte här nu.
Är rätt säker på att den har ett hjul i toppen på svärdet, men vet inte hur många kugg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIGA SP352

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156469
Kalven skrev:Det var inte eget fel att kedjan blev av fel sort, fick hjälp av en som kört motorcykel förut och skulle veta det där med kedjor som passa.

Stiga gör varken såg, svärd eller kedja, de köps in.

Jag har bestämt för mig jag har svarat på detta tidigare...

Den kedja du söker är någon av varianterna på Oregon 91.
En 3/8 hobby kedja. Borde finnas någon ÅTF i närheten av dig som kunde gett dig rätt hjälp direkt.
Det du har är en konsument såg...
Kruxet med billiga grejer är att det är billigt... Slit o släng... Inte meningen att det ska bytas delar.




Kalven skrev:En riktigt vass yxa går hur fint som helst att kvista med.
Har redan 3 motorsågar liggandes som är lika slut allihop, en Mc culloch, en stiga, och en partner tror jag det var.

Kalven skrev:
Mange skrev:Jo, detta är problemet med teknik. Det går inte att anpassa den till att funka helt själv.
Det kräver en viss kunskap. Tror inte man kommer ifrån det.


Kunskap i vård av utrustning är också arbetstid.
Den bästa sågen är den som inbringar mest pengar på minsta möjliga arbete och tid.
Då måste man även räkna bort eventuella utgifter + resekostnader för skaffande av reserv och slitdelar, renoverigsarbeten på sågen.

Hade en stigasåg som det absolut inte fanns kedjor att få tag på i närheten.
Nödlösning var att sätta på en annan kedja, och det höll ju inte mer än ett par timmar för än allt var slutkört.

Det viktigaste är ju att grejorna håller länge, när tiden väl är inne för byte av slitdelar ska det finnas reservdelar i överflöd som går att få tag på över allt.
Så är det ju inte alla träd som växer utanför återförsäljarnas butiker, så det bara är att gå 150 meter när man behöver delar.
I annat fall ska man försöka förutse vad det är som går sönder och släpa med sej en låda med reservdelar ut i skogen.

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#156479 Den hade nog fortfarande fungerat fint om inte kedjan hoppa första gången, var så uppe i varv med sågningen så jag sket i att spänna den fast jag såg den slakna.

Återförsäljare som inte har grejorna inne, säger bara "neej du, tyvärr kan jag inte hjälpa dig"
Men som jag förstår och av det du säger passar grejerna även från andra tillverkare, det är ju så med mycket idag, inte bara motorsågar.
Dom slänger bara på sin logga på grejerna.
Menar du drivhjulet är av aluminium på "hobby" prylarna, så det är tänkt att slitas fortare för att det ska bytas oftare?

Inte kan man fälla 5 träd och sedan köpa ny såg.
Du kanske förstår varför jag letar efter en timmersvans.

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIGA SP352

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156483 Jo, jag kan se du har mer glädje av en svans.

Det är färre timmar på grejerna, därav priset. Om du hade frågat kanske du fått den hjälp du behövt.
Till o med billigare än om du skadat mer på sågen.
Har du haft fel delning så är det stor risk att mer är kass...

Ser du nu vad jag menar med "viss kunskap"?

Ju mer kunskap man har, destu billigare grejer kan man få funka.

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

axwell  
#156488
Mange skrev:Jo, jag kan se du har mer glädje av en svans.




Ser fram emot svansfilningstråden, om dom nu behöver filas, snabbare köpa en ny?

Måste beundra Manges oförtröttliga tålamod, puh puh.

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#156494 Det var en hel djungel av olika kedjor, så jag titta först efter motorsågsnamnet, STIGA fanns, men inte till SP 352.
Hänger ju en katalog vid kedjorna så det är meningen man ska titta där. (I alla fall till en början tydligen)

Åkte runt till några ställen, fanns ingen till stiga sp 352.
Så jag sket i att köpa något, tills motorcyklisten dök upp och visste vad för kedja man skulle ha, fixa han en kedja, körde skiten ur inte ens inkörda motorsågen och stack där i från, med orden att det är så det ska vara, kedjan ska spännas när man gasar automatiskt.
Och om man då spänner kedjan så den känns bra med handen, sedan gasar man på.
Då nyper kedjan för att den blir överspänd i stället, så man måste ha den slak för att den ska snurra alls.
Och så vette fan om han inte körde med motorolja i stället för tvåtakt, för sågen blev riktigt trögstartad sen.
Vad menar du mer skulle kunna ha blivit kass än drivhjulet?
Undrar om det inte var en sådan där antikastkedja, och han satt på en vanlig och det är därför det gick åt helv...te..?

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIGA SP352

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156523 Det kostade nog en del tid o bräsle att åka runt....

Om du i stället åkt till en Återförsäljare hade du nog fått hjälp eller förklarat i alla fall.
Hade du sparat tid o sannolikt pengar.

Du har mycket att läsa på...

Att söka info här själv genom sökfunktionen ger otroligt mycket.
Att läsa manualen till sågen, ännu mer o snabbare....

Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#156531 Den manualen stod bara hur man skulle fälla träd i princip, väldigt tunn, inte som husqvarnas.
Visst, där jag köpte motorsågen, på ÖB, hade dom inga tillbehör. 1300 tror jag den kosta. Eller strax över.
Tyckte STIGA har varit med ett tag, ingen nykomling direkt.
Tyvärr har jag nog tappat bort manualen till den motorsågen, och finns inte mycket info på nätet.
Men tack för tipset i alla fall, ska söka runt lite här på forumet.

   TS
Avatar Fallback

Re: STIGA SP352

Kalven  
#156567 Det mest skojjiga är ju att motorsågen är idag max ett par år gammal, men har aldrig lyckats hitta den på stigas egna hemsida.
http://www.stiga.se/products/stiga_se/k ... ensin.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIGA SP352

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156583 Hade du lagt till 500-1000 kronor hade du fått sevice och kunskap på köpet.

Ett par år o 5 träd är inte fy skam. jag har sett de som inte gått ett skär.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).