Motorsåg och handhållet

Slipmaskin för kedjor till motorsåg

23 inlägg 34611 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Slipmaskin för kedjor till motorsåg

selsmoran  
#156368Hej.

Tänker byta till maskin för att slipa kedjorna till mina Hqv motorsågar.
Slipar för hand just nu med Stihl's filmall som filar
både tand och ryttare samtidigt.
Funkar ganska bra tycker jag men det tar tid, speciellt med
långa kedjor.

Skogma har Maxx och Oregon.
Swedol har en Jolly Star.

Vad använder du själv?
Vad skulle du rekommendera mig att köpa?
Taxam för tips.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Slipmaskin för kedjor till motorsåg

skogshasse  
#156373hej på dej jag har blivit tipsad en slip i en tråd här på forumet som ska heta maxslipen om jag minns rätt och den skulle tydligen ge ett bra resultat du får gärna återkomma och berätta vad du köpte och hur du upplever den maskinen som du köpt

Användarvisningsbild

totte  
#156381Gör en liten sökning på t ex slip, slipmaskin, slipning, det har skrivits många meter tråd om slipmaskiner här.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156408Smiter in i tråden lite...

Var inne en sväng på granngården igår, killen där rekomenderade varmt denna slip, snackar han i nattmössan eller kan man få ett ok resultat med denna??

http://www.granngarden.se/product/slipm ... edja-elekt

Här är en till som är billig...

http://www.hylte-lantman.com/shop/sorti ... 3&kat=Skog

Men frågan är om man blir nöjd?

Eller måste man gå upp till 5000 kronorsmaskiner eller dyrare för att man skall få ok resultat?

Puffen  
#175158Jag köpte en kedjesåg på Lidl i Spanien. €25
Finns en länk med bild här http://www.discounto.de/Angebot/FLORABE ... B1-138291/
Fungerar utmärkt.
Som vanligt på Lidl är det tre års garanti.
Hur kan man förlora? :-)

Uppdatering: De säljs ju numera i Sverige vissa veckor också. Är fortfarande mycket nöjd med dessa. (Har två stycken nu... :D )
Senast redigerad av Puffen mån 23 sep 2013, 14:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175175oregon jolly är sliparnas slip funkar bra o är lika hållbar o slitstark som urberget, har haft min i 5 år nu o slipar en hel del skördarkedjor med den

http://www.skogma.se/Servlet?Servlet?pa ... 0&sort=152

Användarvisningsbild

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
totte skrev:Gör en liten sökning på t ex slip, slipmaskin, slipning, det har skrivits många meter tråd om slipmaskiner här.

En "rysare i repris",,, 8) :lol: 8)

Användarvisningsbild

Huskyman  
#175185När jag skulle köra upp och hade delmomentet att slipa kedjan så påpekade jag att min kedja var splitt ny, direkt ur förpackning och det kanske var synd att slipa densamma.

Torsten Larsson från Skogsstyrelsen, som var min examinator, spände blicken i mig och utbrast:
"Äsch, det första jag gör med nya kedjor är att handfila dem, så att de blir riktigt vassa!"

Efter det så vågar jag inte annat än handslipa mina kedjor. Vad skulle Torsten säga annars!? :lol:

skogsbaronen  
#175235Har Stihls kedjeslip, på den kan man oxå montera en tillsats på så man kan slipa röjsågsklingor.

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175261Har själv Maxx-slipen från Skogma. Haft den i minst 5 år och den funkar jättebra. Det tog lite tid i början innan man lärde sig. Det är lätt att bränna kedjan om man kör lite för hårt. En annan fördel med maxx-slipen är att den låser fast kedjan så fort du drar ner handtaget, på Oregon tror jag man låser med en spak. Fick med några olika skivor och det står tydligt på till vilka kedjor de passar. Slipar både motorsågs och skördarkedjor.

snubblaren  
#175273Hur mycket dyrare blir det om man vill ha en slip som man kan lämna och den gör allt åt en?

Användarvisningsbild

alstor skrev: Det tog lite tid i början innan man lärde sig. Det är lätt att bränna kedjan om man kör lite för hårt.

På andra användare låter det som att man kan "mata på" i princip hur hårt som helst,,,,, :wink:

alstor skrev:på Oregon tror jag man låser med en spak.

Finns även med automatisk hydraullåsning av "bordet".

Användarvisningsbild

snubblaren skrev:Hur mycket dyrare blir det om man vill ha en slip som man kan lämna och den gör allt åt en?

"Allt!?!",,,,

Ja, ca 35-40 000:-

dwurg  
#175364Har bara erfarenhet av billigare slipar, dock så gör dom jobbet med att rikta upp vinklar och längd på tänderna och ta ner ryttarna. Men vill man ha kedjan riktigt vass måste man på den en sväng med filen efteråt. Men viktigt att hålla skivan ren med den där stengrejen (som jag inte minns vad den heter) annars är de lätt att bränna tänderna och då är de snart slött igen.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175378Vad gör filen som inte slipen klarar? Blir det fel vinkel eller vad?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).