Motorsåg och handhållet

Vilken handsåg ska man välja?

109 inlägg 50714 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken handsåg ska man välja?

Midgård  
#157017 Våran vedkapa drevs som sagt med rem av antingen en traktor eller 15 hk elmotor (det var den som fanns och dimensionerad för tröskverket). På vedkapans axel satt en remskiva som drav vedyxen. Småpojkar fick stå på var sin sida och mata de som klöv med vedkubbar. Jag har själv stått och klyvt i maskinen åtskilliga årsbehov av ved (ved för timmerhus på 250 m2). Om vedkubbarna var för sega eller frusit, slirade helt enkelt remmen som drev yxhjulet. Då fick någon rask hoppa upp på traktorn och slå ifrån kraftuttagen. Sedan baxa loss kubbben ur klyvresessen. Sedan på det igen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken handsåg ska man välja?

Kalven  
#157032 Helt övertygad om att olyckorna skulle minska drastiskt om timmersvansarna kom ut på marknaden.

Har man ingen motorsåg är enda alternativet yxa och bågsåg.
Tekniken man använder då är att först hugga med yxan på ena sidan av trädet, eftersom bågsågen inte duger till detta i och med att den sågar så snett.

Risken är då stor att stora grenar faller ner i skallen.
Med timmersvansen minskar risken avsevärt eftersom man inte behöver yxan annat än till möjligtvis kvistningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken handsåg ska man välja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157034 Nu får du fan ge dig....
Nu ger du råd om hur man ska göra nåt du inte har en aning om.

Du är på fel spår grabben...
Lär dig själv först, sen kan du dela med dig av erfarenheterna du fått....

Avatar Fallback

Re: Vilken handsåg ska man välja?

åberg  
#157036 Varför sågar bågsågen snett? Dags att se över hur tänderna är skränkta?

Avatar Fallback

Re: Vilken handsåg ska man välja?

Kalven  
#157039
åberg skrev:Varför sågar bågsågen snett? Dags att se över hur tänderna är skränkta?


Det blir alltid snett mer eller mindre med bågsåg, såväl som helt nya blad som slipade begagnade.
Av egen erfarenhet säger jag det, någon enstaka gång sågar man ju rakt, men det är sällan man har sådan tur.
Ju grövre stam ju större chans att man sågar snett.
Som sagt har jag fått ducka ett flertalet gånger efter att ha satt yxan i trädet.
Så det är i största grad hög olycksrisk när man använder yxa att fälla träd med i stället för timmersvans.
En grön grankotte kan vara nog så hård att få i skallen, för att inte tala om en stor gren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken handsåg ska man välja?

Storken  
#157040
Mange skrev:Nu får du fan ge dig....
Nu ger du råd om hur man ska göra nåt du inte har en aning om.

Du är på fel spår grabben...
Lär dig själv först, sen kan du dela med dig av erfarenheterna du fått....


Håller fullkomligt med Mange!
Jag har aldrig tänkt på det förut, men nu vet jag vad folk menar med forumtroll... :!:

Avatar Fallback

Re: Vilken handsåg ska man välja?

Kalven  
#157041
Mange skrev:Nu får du fan ge dig....
Nu ger du råd om hur man ska göra nåt du inte har en aning om.

Du är på fel spår grabben...
Lär dig själv först, sen kan du dela med dig av erfarenheterna du fått....


Det var inte meningen att ge några råd, jag menar självklart, tekniken man KAN! Använda.
Rätt ska vara rätt.

Har påpekat att jag är amatör ett antal gånger redan, och dom som läser tråden förmodar jag har förstått det.
Och tänker efter eget huvud.
Är det något som uppfattas som råd här som jag skrivit så tar jag avstånd från detta.
Och säger att det måste ha blivit tryckfel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken handsåg ska man välja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157046 Du har ogrundade påståenden, inlägg och argument i mångt o mycket du tidigare inte hade en aning om.
Uppenbarligen väldigt svalt intresse an att prova något först innan du får en uppfattning du gärna delar med dig till andra.

Ta en stol och i ditt fall en kopp kamomill te, bli bekant med sökmotorn här och läs på så gott du kan.
Prova dina nya kunskaper o dela med dig av dina splitter nya erfarenheter.

Avatar Fallback

Re: Vilken handsåg ska man välja?

Kalven  
#157047 Som jag uppfattar nu säger du att timmersvansen är sämre än jag tror.
Eftersom det är enda tillhygget jag ännu inte använt, och inte kan uttala mej om annat än teoretiskt.

Bågsåg och yxa har jag provat tillräckligt för att anse mej veta hur dessa fungerar.
På det sätt jag använt redskapen kan jag se en klar fördel rent teoretiskt att i stället använda timmersvans.

Möjligen kan man fälla träd med yxa och bågsåg på andra sätt som jag ännu inte vet om.

Vad exakt föreslår du att söka efter på sökmotorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken handsåg ska man välja?

Kalven  
#157055 Har funderat över längden på försvarets timmersvans.
Och här hitta jag yngve in action med en sådan.


Den ser ju helt klart för kort ut, eller så är det yngve som är över 2 meter lång.
Skulle vara kul att höra av någon som äger en, vad han tycker angående längden.
Om inte det skulle ha varit bättre såg om den var 1 eller 2 fot längre.
Den kommentar jag läst är att "det finns ju sämre sågar" så frågan är, finns det även bättre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken handsåg ska man välja?

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157059 Det är nog normallängd dom jag har är måttet mellan 34-36 tum ca 90cm + handtaget
Men det har funnits svansar på upp till 10 meter men då bör man va två som sågar.

Avatar Fallback

Re: Vilken handsåg ska man välja?

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157060 Om du Googlar på Lotta Lotass så ser du sågen på 32fot Redwood kan va nåt att fila på.
Bild 10:28

Avatar Fallback

Re: Vilken handsåg ska man välja?

åberg  
#157085
backman skrev:Om du Googlar på Lotta Lotass så ser du sågen på 32fot Redwood kan va nåt att fila på.
Bild 10:28

http://www.ordfabriken.org/autor/autoreter/redwood/10.28.htm

Användarvisningsbild

Re: Vilken handsåg ska man välja?

lodjuret  
#157101 ja den var inte liten.

undrar hur många som skulle klara att såga ett träd av den storleken med den sågen i dagens samhälle.

Avatar Fallback

Re: Vilken handsåg ska man välja?

åberg  
#157132
lodjuret skrev:undrar hur många som skulle klara att såga ett träd av den storleken med den sågen i dagens samhälle.

Man ska nog vara förmögen om man ska hålla på med sånt för det lär vara svårt att konkurrera om jobben. Och stark och vrång som själve fan. 😈 :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).