Motorsåg och handhållet

550/560 rev-boost eller ej?

24 inlägg 11568 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 550/560 rev-boost eller ej?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156321
Palms skrev:Jag skulle nog vilja ha det till att "cuts out" refererar till tändning, att den misständer eller bryter.
Svårt att säga när det är taget ur sitt sammanhang men i normal teknisk engelska är cuts out ett elrelaterat begrepp. Ifs även bränslerelaterat om man har elektriskt styrda spridaree tex, att de bryter.

Alla mina mekanik/teknik-böcker i skolan var helt på engelska så det vore ju snöpligt om jag har helt fel :lol:

Det kan så vara, inte helt lätt med luddiga begrepp. Om det sen är jag som ska fatta så blir det inte mer exakt.
Jag ställde samma fråga för några år sedan o fick olika svar.
Engelsmannen tyckte det var att det blir orkeslös/tappar effekt/nästan stannar.
Arbtalk är eng. forum o han som svarade mig det skriver rätt mycket där.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 550/560 rev-boost eller ej?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156324
Kalven skrev:
Naders skrev:Men att de plockar bort RevBoosten låter märkligt, det är ju ett av säljargumenten?!


Kanske tycker det är jobbigt med säljare som säljer grejjer dom själva inte vet vad det är?


Det är ett marknadsförings namn likväl som XP när det kom.
"RevBoost" säger inget om nån komponent, i så fall borde det vara tändningen i mitt enkla tycke.

Avatar Fallback

Re: 550/560 rev-boost eller ej?

Kalven  
#156330
Mange skrev:
Kalven skrev:
Naders skrev:Men att de plockar bort RevBoosten låter märkligt, det är ju ett av säljargumenten?!


Kanske tycker det är jobbigt med säljare som säljer grejjer dom själva inte vet vad det är?


Det är ett marknadsförings namn likväl som XP när det kom.
"RevBoost" säger inget om nån komponent, i så fall borde det vara tändningen i mitt enkla tycke.


Det kan med andra ord vara i princip vad som helst, exempel något utbytt tecken i programspråket till den elektroniska tändningen eller liknande.
Lika vettigt som att säga windows XP har turbo.
Som du märker vet jag inte ett skvatt om vad dessa benämningar betyder på motorsågen.
Frågan är om inte dessa "säljarargument" mer avskräcker folk att köpa en motorsåg till, än att locka dom.
För jag skulle lika lite vilja ha turbo på windows XP som jag skulle vilja ha Revbost på motorsågsmotorn.

Användarvisningsbild

Re: 550/560 rev-boost eller ej?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156341 Jag gillar den effekt det ger i motorns konfiguration.
Håller det bara så är det en bra grej.

Avatar Fallback

Re: 550/560 rev-boost eller ej?

Kalven  
#156359
Mange skrev:Jag gillar den effekt det ger i motorns konfiguration.
Håller det bara så är det en bra grej.


Nu vet jag inte exakt hur proffs resonerar, men förmodligen har dom råd att byta ut sågen med kortare intervaller.
Som självlärd amatör så föredrar man ju en såg med exra lång förväntad arbetslivslängd och en massa inbyggd marginal att slita på i första hand.
En tråkig robust såg med andra ord, helst ska den även vara lättmekad om det skulle behövas.
Utöver dessa önskemål kommer även ett par orimliga, eller i alla fall svåra att uppnå.
En såg som inte skär om man glömmer blanda i tvåtaktsolja, och som inte går sönder om man sätter på en kedja som inte passar perfekt.

Användarvisningsbild

Re: 550/560 rev-boost eller ej?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156375 Jo, detta är problemet med teknik. Det går inte att anpassa den till att funka helt själv.
Det kräver en viss kunskap. Tror inte man kommer ifrån det.

Avatar Fallback

Re: 550/560 rev-boost eller ej?

Ile62  
#156397 Utländska forum för de, som kan läsa tyska:
http://forum.motorsaegen-portal.de/
Tyskarna är ofta mycket eksakta i teknik.

Avatar Fallback

Re: 550/560 rev-boost eller ej?

Kalven  
#156402
Mange skrev:Jo, detta är problemet med teknik. Det går inte att anpassa den till att funka helt själv.
Det kräver en viss kunskap. Tror inte man kommer ifrån det.


Kunskap i vård av utrustning är också arbetstid.
Den bästa sågen är den som inbringar mest pengar på minsta möjliga arbete och tid.
Då måste man även räkna bort eventuella utgifter + resekostnader för skaffande av reserv och slitdelar, renoverigsarbeten på sågen.

Hade en stigasåg som det absolut inte fanns kedjor att få tag på i närheten.
Nödlösning var att sätta på en annan kedja, och det höll ju inte mer än ett par timmar för än allt var slutkört.

Det viktigaste är ju att grejorna håller länge, när tiden väl är inne för byte av slitdelar ska det finnas reservdelar i överflöd som går att få tag på över allt.
Så är det ju inte alla träd som växer utanför återförsäljarnas butiker, så det bara är att gå 150 meter när man behöver delar.
I annat fall ska man försöka förutse vad det är som går sönder och släpa med sej en låda med reservdelar ut i skogen.

Avatar Fallback

Re: 550/560 rev-boost eller ej?

SawTroll  
#156429
Naders skrev:Jaså?
Vet att Mange nämnde något om återkallade 560 men att det gällde 562 också hörde jag inget om.
562 vet jag inte om den skulle säljas här eller ej.
Men att de plockar bort RevBoosten låter märkligt, det är ju ett av säljargumenten?!


Det er egentlig ikke noe som tyder på at den er borte på 562xp i USA, utenom løse rykter. Et rykte er at den skapte problemer ift EPA, og at det var derfor det første partiet ble tilbakekalt - men det finnes også andre rykter ang. årsaken til det. Dette partiet var produsert rundt uke 27 2011.

I følge websiden er Revboost forsatt der, og de som har prøvd både 555 og 562xp melder at det er forskjell i accellerasjon, både mpt hurtighet og hvor høyt de respektive går. De som ikke trykker gassen rett til bunns vil sannsynligvis ikke merke mye forskjell....

Dette er kun mitt inntrykk på bakgrunn av det jeg har lest - jeg trekker ingen konklusjon ennå, men min 560xpg fra uke 43 opptrer helt klart som om den har Revboost. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).