Motorsåg och handhållet

Husqvarna 543 XP/XPG

320 inlägg 179808 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250010 Jag var och prov gasade en 543 XPG idag men vilka vibrationer, gillar absolut inte gummiupphängningen.
Det lustiga är att min 339 XP har högre värden men det tycker inte jag. :surp:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#250018 Har du satt sågen i stock, och kännt på den vid arbetsvarv. 543XP ska visst ha ett väldigt högt WOT, men med max effekt på 2.2kW vid modesta 9600 rpm. Noterade också att dämpningarna är av gummi till skillnad mot spiralfjädrar i de större sågarna, men samtidigt också att vibrationsnivåerna ligger på en rimlig nivå (f/b:2.8/3.5 m/s2), dvs lägre än för 339 XP (4.3/5.1 m/s2).

Frånsett gummiupphängningen, några andra negativa/positiva intryck från hanterandet vid gång? Intryck från handtagsvärmens effektivitet är jag själv nyfiken på, har bara själv erfarenhet av XP-modellen, ej XPG modellen med värme.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250021
traktorz skrev:Har du satt sågen i stock, och kännt på den vid arbetsvarv. 543XP ska visst ha ett väldigt högt WOT, men med max effekt på 2.2kW vid modesta 9600 rpm. Noterade också att dämpningarna är av gummi till skillnad mot spiralfjädrar i de större sågarna, men samtidigt också att vibrationsnivåerna ligger på en rimlig nivå (f/b:2.8/3.5 m/s2), dvs lägre än för 339 XP (4.3/5.1 m/s2).

Frånsett gummiupphängningen, några andra negativa/positiva intryck från hanterandet vid gång? Intryck från handtagsvärmens effektivitet är jag själv nyfiken på, har bara själv erfarenhet av XP-modellen, ej XPG modellen med värme.


Värmen var det inget fel på, prov gasade ca en minut och det blev väldigt varmt i handtagen.
Jag har inte provat sågen i trä så hur den går då vet jag ej.
Vikten och formen på sågen var i mitt tycke bra så där ser jag inga fel.
Jag trodde gummidämpare var förlegat och att det var fjädrar som gällde på proffssågar, tyckte sågen kändes lite väl stabil med många gummin som gör att vibrationerna känns mer.
Kan uppmätta vibrationer vara lägre än de känns? (Någon kanske förstår min fråga :???: )

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

totte  
#250027
Mikael skrev:Kan uppmätta vibrationer vara lägre än de känns? (Någon kanske förstår min fråga :???: )


Jo, den subjektiva känslan kan vara rätt annorlunda jämfört med mätvärdena. Skall man få en mer fullständig bild via mätning räcker det inte med ett medelvärde, det måste redovisas i olika frekvensområden. Lite kraftigare lågfrekventa vibrationer känns mer än de högfrekventa, de senare är dock minst lika skadliga. Nu har jag ingen aning om den här sågen, har inte ens sett en i verkligheten, men du bör känna hur den känns i arbete för att få en bättre uppfattning om hur den är.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

SawTroll  
#250031
Mikael skrev:Jag var och prov gasade en 543 XPG idag men vilka vibrationer, gillar absolut inte gummiupphängningen.
Det lustiga är att min 339 XP har högre värden men det tycker inte jag. :surp:


Verdiene so oppgis for vibrasjoner er nok bare en del av "historien" - men noe som er målbart må jo industrien ha å forholde seg til..... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250036
totte skrev:
Mikael skrev:Kan uppmätta vibrationer vara lägre än de känns? (Någon kanske förstår min fråga :???: )


Jo, den subjektiva känslan kan vara rätt annorlunda jämfört med mätvärdena. Skall man få en mer fullständig bild via mätning räcker det inte med ett medelvärde, det måste redovisas i olika frekvensområden. Lite kraftigare lågfrekventa vibrationer känns mer än de högfrekventa, de senare är dock minst lika skadliga. Nu har jag ingen aning om den här sågen, har inte ens sett en i verkligheten, men du bör känna hur den känns i arbete för att få en bättre uppfattning om hur den är.


Du har nog gett ett rätt så bra svar tycker jag.
Nu hoppas jag att flera provkör eller köper sågen så att det kommer fram fler intryck om den för den har klart potential.
Skulle det fungera att byta ut gummina mot mjukare för att sänka vibrationerna, sågen blir ju lite mjukare men då kan man själv bestämma om man vill ha en mjukare såg med mindre vibrationer eller en såg som är fastare och med mer vibrationer.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250088
totte skrev:Lite kraftigare lågfrekventa vibrationer känns mer än de högfrekventa, de senare är dock minst lika skadliga.

Håller helt med. Om man jämför en 242 med en 346 classic så känns den senare mycket mer på tomgång medan det inte känns någon större skillnad när man jobbar med dem trots att 346:ans vibrationsvärden är lägre än 242:ans.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Brumsten  
#250141 Hej, för 20 år sedan gnällde Husqvarna om piratkopior, nu säljer dom själva en.
Sågen har enlingt min uppfattning inget berättigande, det är flintagrejor.
Funderar ni på att köpa en ny såg så köp något modernare istället.
Den är en kopia som under åren funnits under många olika namn.
Jag tror att ingen åf. av Hva-sågar har upplevt att den har varit i sortimentet.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

SawTroll  
#250159
Brumsten skrev:...... Sågen har enlingt min uppfattning inget berättigande, det är flintagrejor.
Funderar ni på att köpa en ny såg så köp något modernare istället.
Den är en kopia som under åren funnits under många olika namn.
Jag tror att ingen åf. av Hva-sågar har upplevt att den har varit i sortimentet.
Ha de.



Det der er ikke riktig - den er nyutviklet både som Zenoah og Husqvarna. :wink:

Jeg er imidlertid også skuffet over hva det ser ut til at den er - og er ikke interessert i å kjøpe en....

Användarvisningsbild

För nära 50 kubikare i vikt?

traktorz  
#250192
Brumsten skrev:Hej, för 20 år sedan gnällde Husqvarna om piratkopior, nu säljer dom själva en.
Sågen har enlingt min uppfattning inget berättigande, det är flintagrejor.
Funderar ni på att köpa en ny såg så köp något modernare istället.
Den är en kopia som under åren funnits under många olika namn.
Jag tror att ingen åf. av Hva-sågar har upplevt att den har varit i sortimentet.
Ha de.


- Det var ord och inga visor!
Mitt intresse för den här kategorin började med Stihl MS241 C-M VW, för att möta behoven av den minsta och lättaste sågen med handtagsvärme, och som kan ta .325" kedja. Med ett Oregon Micro-Lite PRO svärd så tar den standardkejdan 95VPX056E.

543XPG kom och är två hg lättare, samma motoreffekt, så intresset flyttades över till nykomlingen. Men är MS241 C-M VW då så mycket bättre än 543XPG, eller är det den här kategorin som är tvivelaktig. Jag är medveten om att den ligger väldigt nära 50-kubikarna i vikt och hantering, men har sämre prestanda pga mindre cylindervolym.

Sen är ju de riktigt lätta sågarna med 3/8" LP kedja kanske en bättre väg att gå, med en markant viktskillnad mot 50-kubikarna, såsom Stihls MS201 och HVA 339XP. Kan förstå att detta segment prioriterar låg vikt, så att handtagsvärme blir malplacerad då det ökar vikten ca 200g.

Avatar Fallback

Re: För nära 50 kubikare i vikt?

SawTroll  
#250676
traktorz skrev: .....

, eller är det den här kategorin som är tvivelaktig. Jag är medveten om att den ligger väldigt nära 50-kubikarna i vikt och hantering, men har sämre prestanda pga mindre cylindervolym.

Sen är ju de riktigt lätta sågarna med 3/8" LP kedja kanske en bättre väg att gå, med en markant viktskillnad mot 50-kubikarna, såsom Stihls MS201 och HVA 339XP. Kan förstå att detta segment prioriterar låg vikt, så att handtagsvärme blir malplacerad då det ökar vikten ca 200g.


Ja, slik som jeg ser det! :!:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

zetase  
#252348 nån som kört 543xpn i skogen än och kan ge något utlåtande??

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

özach  
#252562
rjan 027.jpg
rjan 029.jpg
rjan 030.jpg
rjan 031.jpg
rjan 028.jpg
hva 543 hej nu har jag huggit en dag efter injustering av förgasare. jag tycker sågen
är mycket bra till vedgallring lätt o smidig och ändå stark så det räcker. bilder från min
huggning :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

rikard_e  
#252570 Snyggt arbete! :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

zetase  
#252623 snyggt jobbat,har lite funderningar att införskaffa en 543 men är lite kluven då man kan få en 550 för nästan samma pengar just nu :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).