Motorsåg och handhållet

Husqvarna 543 XP/XPG

320 inlägg 181082 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308566 Ja då har man väl mer eller mindre konverterat till Stihl :smile:
Blev en 241a med värme, renköp utan inbyte med lite rabatt hos den andra handlaren.
Trevligare ställe men lite längre att åka men det kändes bättre.

Imorrn ska det sågas, skulle åkt idag oxå först men det blåser lite väl mycket här.
Fan man är som ett barn på julafton :grin:


Magnus M

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Hema  
#308595 Hehe, kul o höra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

JensSkoog  
#308620
Magnus M skrev:Ja då har man väl mer eller mindre konverterat till Stihl :smile:
Blev en 241a med värme, renköp utan inbyte med lite rabatt hos den andra handlaren.
Trevligare ställe men lite längre att åka men det kändes bättre.

Imorrn ska det sågas, skulle åkt idag oxå först men det blåser lite väl mycket här.
Fan man är som ett barn på julafton :grin:


Magnus M

Grattis! :-bd Känner mig igen i beskrivningen. Jättetrevligt och spännande med nya prylar! :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

özach  
#308843
özach skrev:
özach skrev:hej, jag gillar i alla fall 543, an efter inkörning och justering av munstycken går den bra.
perfekt såg till vedgallringar, grövre skog grövre såg :geek:

hoj, skulle inte ha skrutit över sågen :???: idag funkade allt bra till att börja med ,
sen villa den stanna på tomgången, svår att varva upp, att lägga den fälläge så stanna den direkt, svårstartad å allmänt dum, vad kan de va ??? reservsågen låg kvar hemma såkiart , gamla duktiga 42,an :wink:

ingen bättring ,startar bra när den är kall, går som den ska på en gång sen börjar ovan-
nämda problem, vad kan det vara ???? :geek:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

JensSkoog  
#308845
özach skrev:
özach skrev:
özach skrev:hej, jag gillar i alla fall 543, an efter inkörning och justering av munstycken går den bra.
perfekt såg till vedgallringar, grövre skog grövre såg :geek:

hoj, skulle inte ha skrutit över sågen :???: idag funkade allt bra till att börja med ,
sen villa den stanna på tomgången, svår att varva upp, att lägga den fälläge så stanna den direkt, svårstartad å allmänt dum, vad kan de va ??? reservsågen låg kvar hemma såkiart , gamla duktiga 42,an :wink:

ingen bättring ,startar bra när den är kall, går som den ska på en gång sen börjar ovan-
nämda problem, vad kan det vara ???? :geek:

Måste vara en skitsåg du har fått 😡 Tråkigt!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308856 Tråkigt özach :sad:
Åk tebaks me skiten o be o få en 241a istället :wink:

Jag är sååå nöjd. Den var lite trög i morse men man känner hur det släpper vartefter man kör. Lite surbludder hade jag men konstaterade att det var direkt efter start vid halvvarm såg. Det slutade efter att man varvat upp den ett par gånger
Otroligt lättstartad är den, startat direkt på första hela dagen. Första starten krävde 2 drag.

Så första intrycket, helt klart en värdig ersättare till 242an

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Vardon  
#308860 Jag har en liten blå plastbit över luftintaget som ska ge varmare luft eller något att ha vintertid. Sen ska det även finnas nån omställning mellan vinter och sommarläger för insugningsluften men vet inte var den sitter tyvärr

Användarvisningsbild

.325" på MS241

traktorz  
#308861
Magnus M skrev:Ja då har man väl mer eller mindre konverterat till Stihl :smile:
Blev en 241a med värme, renköp utan inbyte med lite rabatt hos den andra handlaren.
Trevligare ställe men lite längre att åka men det kändes bättre.

Imorrn ska det sågas, skulle åkt idag oxå först men det blåser lite väl mycket här.
Fan man är som ett barn på julafton :grin:


Magnus M

Har själv funderat ett flertal gånger på en såg i denna klass. Men i nuvarande situation, så tar jag den lättare MS192C-E med vass kedja till hyggesrensningen, samt 50-kubikaren CS2150 med 13" svärd, då jag behöver lite mer kraft, alt. MS362C-Q för stubbsågningar.

Om det blir en MS241C-M för oss, så kommer jag att köra med .325" kedja, som är tåligare än lågprofilkedjorna typ picco. Alternativet för oss är en MS201C-M, som verkligen är en lättare såg, men här får vi acceptera lågprofilkedjorna, pga, dess lägre motorstyrka.

Om intresse, kolla in .325" svärd och kedjor i detta inlägg om MS241:
viewtopic.php?f=12&t=16234&st=0&sk=t&sd=a&start=150#p285021

Användarvisningsbild

Vinter-kit till 543XP(G)

traktorz  
#308862
Vardon skrev:Jag har en liten blå plastbit över luftintaget som ska ge varmare luft eller något att ha vintertid. Sen ska det även finnas nån omställning mellan vinter och sommarläger för insugningsluften men vet inte var den sitter tyvärr


Den blå plastbiten, gör mest nytta för att hindra lössnö att fastna och frysa i startapparaten.

Passade på att testa våra sågars startvillighet när det var minus 20 grader nyligen. Ingen såg är satt i något vinterläge. Ändå startade de som vanligt, kanske ryker de lite mera, samt tar lite längre tid för att uppnå arbetstemperaturen. Svarar inte på gasen de första minuterna, men såg ingen ingen anledning till att justera förgasarens lågvarvsnål. Tvåtaktare brukar funka i de flesta lägen, endast i riktigt varma temperaturer brukar vi få problem med ånglås och att sågen stannar. I kyla, endast om hög luftfuktighet medför frysning i luftfiltret.

Det kan ändå vara lämpligt att testa att vrida på L-nålen och höra hur sågen svarar på förändringen. Jag brukar vrida på L-nålen till att jag får max tomgång, sen vrida tillbaka 1/4 varv. Sen kollar om gasresponsen är pigg nog, alt öppnar lite till på nålen.

Har du musik- eller motor-öra och vill experimentera, prova. Annars så hjälper säkert de där du köpt sågen dig.

P.S:
Prova att slå av handtags/förgasarvärmen. Kanske får du under vissa omständigheter ett s.k. ånglås i förgasaren, så att sågen därför ger dessa problem.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Hema  
#308866
Vardon skrev:Jag har en liten blå plastbit över luftintaget som ska ge varmare luft eller något att ha vintertid. Sen ska det även finnas nån omställning mellan vinter och sommarläger för insugningsluften men vet inte var den sitter tyvärr

På min 357:a, så sitter det på insidan av luftkåpan en liten plastbit, som man kan svänga på. Antingen så täcker den ett hål eller ej. Såsom jag har förstått det så ska man på vintern ha det öppet (för att dra in varmare luft, då luften får passera ljuddämparen), och på sommaren stängt. Beror såklart på temperatur. Borde vara någon liknande lösning tycker jag på 543:an.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Vardon  
#308885
Hema skrev:
Vardon skrev:Jag har en liten blå plastbit över luftintaget som ska ge varmare luft eller något att ha vintertid. Sen ska det även finnas nån omställning mellan vinter och sommarläger för insugningsluften men vet inte var den sitter tyvärr

På min 357:a, så sitter det på insidan av luftkåpan en liten plastbit, som man kan svänga på. Antingen så täcker den ett hål eller ej. Såsom jag har förstått det så ska man på vintern ha det öppet (för att dra in varmare luft, då luften får passera ljuddämparen), och på sommaren stängt. Beror såklart på temperatur. Borde vara någon liknande lösning tycker jag på 543:an.


Ja så är det nog. Enligt vår handlare är det sån på 242 med men där har vi aldrig behövt ändra men 543 verkar känsligare

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

sveakatten  
#308888
özach skrev:
özach skrev:
özach skrev:hej, jag gillar i alla fall 543, an efter inkörning och justering av munstycken går den bra.
perfekt såg till vedgallringar, grövre skog grövre såg :geek:

hoj, skulle inte ha skrutit över sågen :???: idag funkade allt bra till att börja med ,
sen villa den stanna på tomgången, svår att varva upp, att lägga den fälläge så stanna den direkt, svårstartad å allmänt dum, vad kan de va ??? reservsågen låg kvar hemma såkiart , gamla duktiga 42,an :wink:

ingen bättring ,startar bra när den är kall, går som den ska på en gång sen börjar ovan-
nämda problem, vad kan det vara ???? :geek:


Har du provat att ta in sågen och låta den torka ?
Tycker min bar sig likadant åt, men en natt i pannrummet, nytt stift och rengörning av filter så fungera den igen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Brumsten  
#308896 Nästa gång jag får höra talas om denna såg som så många tror är frälsaren, är det förhoppningsvis på Antikrundan när jag sitter på hemmet.
Jag kan inte förstå varför någon köper denna wannabe-såg.
Men ni får skylla er själva, ta en Vitaproe så försvinner väl värken, för ni tror väl på det också?
Att överhuvud taget att lansera sågen på en marknad där det finns så mycket kunskap om motorsågar är väl snarare att betrakta som antigen ett grovt tjänstefel eller en desperat handling som inte ens läkarvetenskapen har svar på.
Nu blev ni sura va?
God forts!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

axwell  
#308920
Brumsten skrev:Att överhuvud taget att lansera sågen på en marknad där det finns så mycket kunskap om motorsågar är väl snarare att betrakta som antigen ett grovt tjänstefel eller en desperat handling som inte ens läkarvetenskapen har svar på.
Nu blev ni sura va?
God forts!


Nej, oh nej, inte alls, har aldrig haft några planer på att köpa den sågen, vill hellre vara nöjd än sur :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Hema  
#308923 Gissningsvis ett försök att erbjuda den lättaste sågen med handtagsvärme, jag kan inte se någon annan anledning.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).