Motorsåg och handhållet

Vad har ni för utrustning i skogen?

52 inlägg 26215 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

selsmoran  
#169453
åberg skrev:Utöver vanliga huggarutrustningen med skyddskläder och såg hade jag idag ett tvåtons spakblock med sisådär 20 meter vajer till att säkra och lägga igen rotvältor.

Vet inte om "2000 kg" står för hur mycket det kan dra eller hur det känns när det ska bäras hem på kvällen. :???: :smile:


Hallå åberg.
Jag behöver ett spakblock och dina 20 meter vajer låter som vad jag behöver.
Var har du köpt spakblocket?
/selsmoran

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169467 Jag har med mig sågen, kombidunk (inkl rundfil och "tändstiftsnyckel"), massvedssax (som oftast hänger upphängd på baksidan av något träd), brytjärn med vändkrok. Bälte med 15 meter måttband, första förband och vändkrok.
Rundfilen går jättelätt och sitter mest nerstucken i dunken av tradition, jag hatar att fila kedja så jag har istället med några extra maskinslipade kedjor.
Jag är iklädd gamla jonseredstövlar, Stihl x-fit byxor, Stihl hjälm med radio och M59 skjorta.

På flaket: Extrasåg, ett par kilar + handslägga och en fällriktare.

Måste alltid ha läsk med för energikick, känner mig direkt orkeslös annars. Troligtvis sockerjunkie eller möjligen psykologiskt betingat.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

axwell  
#169474
D Brown skrev:Måste alltid ha läsk med för energikick, känner mig direkt orkeslös annars. Troligtvis sockerjunkie eller möjligen psykologiskt betingat.


Tror att jag vet felet, inget kaffe och sånt suger!

Annars vettig utrustning, har också med mig rundfil tror jag, hatar att fila, slipar med diamantstift och Accudremel.

Har skippat det breda otympliga midjebältet, hänger 15 m-bandet direkt i livremshällan.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

åberg  
#169501
selsmoran skrev:Var har du köpt spakblocket?
/selsmoran

Det lånade jag av min far. Ska försöka komma ihåg att fråga'n nu i helgen var han köpte't. Glömmer jag får du gärna skicka ett pm och påminna mig.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

åberg  
#170250 selsmoran: Det kom från PMH International AB. Det kanske finns nåt för dig på http://www.pmh.se/wadra-draglyftblock

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184054 Har köpte en massavedsax, en beg. Sandvik "made in Sweden". Verkar smidig, ska bli kul att prova!

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184090
andan skrev:Lite utanför ämnet men:

Att tänka på vid avsnörande förband, efter 1 timme så får endast kirurg avlägsna det.. Detta hänger ihop med att det efter denna tid föreligger stor risk för vävnadsskador och amputation...


Det stämmer inte riktigt.

2 timmar är gränsen för blodtomt när man gör planerade operationer. Upp till 3h brukar inte ge några men.

Det finns inga rekommendationer för vem som får lossa ett avsnörande förband ( jag har gjort det :surp: ) men man bör ha viss erfarenhet och kunskap om hur man hanterar de bekymmer som kan uppstå när man lossar förband :mrgreen: Oftast finns ingen anledning att lossa på förband förrän man är på sjukhus.

Helt korrekt att avsnörande förband gör sig bäst på överarmar eller lår!

Vesslan
Som är proffs på dylika olyckor men novis i skogen!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).