Motorsåg och handhållet

Vad har ni för utrustning i skogen?

52 inlägg 26211 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Robertberg  
#155358
th skrev:Jag har noll erfarenhet av att såga mig i armen, men borde inte spännbandet vara fördraget genom spärrhylsan?

hawk skrev:Jo, ska du ha spänband som "tourniquet" eller cat som militären har så ska det vara förberett för användning och lätt åtkomligt. Säg 30 sek blodflöde innan åtdragning så det gäller nog att öva också. På både vänster och höger arm...


Jag har heller ingen erfarenhet av att såga mig i armen, men har testat att lägga ett blodstoppande förband med en hand, och blev inte nöjd med min prestation.
Bandet är fördraget genom hylsan, att få på mig det är det minsta jag oroat mig för.. :)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

andan  
#155359 Lite utanför ämnet men:

Att tänka på vid avsnörande förband, efter 1 timme så får endast kirurg avlägsna det.. Detta hänger ihop med att det efter denna tid föreligger stor risk för vävnadsskador och amputation... Avsnörande förband ska endast användas då inget annat hjälper!
Ett tips om det nu ska användas är att om skadan sitter i underarm, sätt förbandet ovanför leden, d.v.s. armbågen, då underarmen består av två ben med blodkärl däremellan...

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155362 Skall nog prova att öva med några av försvarets förband som jag köpt på överskottslagret för en femma styck :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

åberg  
#155374 Utöver vanliga huggarutrustningen med skyddskläder och såg hade jag idag ett tvåtons spakblock med sisådär 20 meter vajer till att säkra och lägga igen rotvältor.

Vet inte om "2000 kg" står för hur mycket det kan dra eller hur det känns när det ska bäras hem på kvällen. :???: :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155380 MItt första förband används då och då för att sätta på plåster. Gör det med ett spännband, om ni kan! ;)

1:a förband och mobil, klumpiga sågbyxor och tunga sågstövlar. I bältet blir det mindre och mindre, en sax och en klave är det väl nere i nu. Ryggsäck med kilar, slägga, fil, hylsnyckel och mall och vatten. Ryggsäck, såg, bränsledunk, brytjärn, bälte, extratröja och hjälm med ut i skogen, resten inkl. lunch i bilen.

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Skogshuggarn  
#155388
henkperz skrev:Även fast jag bara e 16 år så är faktiskt snuset bland de viktigaste att ha med sig :lol:


Glömmer man snuset?,,, ja då åker man ju hem direkt!, och hämtar :wink: :lol:


Sweden-viking skrev:Bär på mig: Skogma:s huggarbälte, 1-2st saxar, måttband, Klave (ej till massaved), kil, mobiltelefon,,,,, Osv, osv


"Imponerande"!,,,,

Ge "Mc Gyver" en halv dag med alla dessa grejor, så svänger han ihop ett flygplan :shock: :lol:

Ordentlig livrem i läder är bra till mycket, inte bara tryckförband/avsnörning, så där trycker jag på "Gilla Knappen".

Jag har bla hängt upp en älg i min,,, :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

henkperz  
#155391
Skogshuggarn skrev:
henkperz skrev:Även fast jag bara e 16 år så är faktiskt snuset bland de viktigaste att ha med sig :lol:


Glömmer man snuset?,,, ja då åker man ju hem direkt!, och hämtar :wink: :lol:

Ja de går inte utan snus, innan man startar sågen tar man sig en ettan lös :grin: och sen drar man in i skogen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155396
åberg skrev:Utöver vanliga huggarutrustningen med skyddskläder och såg hade jag idag ett tvåtons spakblock med sisådär 20 meter vajer till att säkra och lägga igen rotvältor.

Vet inte om "2000 kg" står för hur mycket det kan dra eller hur det känns när det ska bäras hem på kvällen. :???: :smile:

Röstar på det senare, det är orsaken till att jag fortfarande har några otillgängliga Gudrun-vältor kvar :sad:

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Skogshuggarn  
#155397
henkperz skrev:
Skogshuggarn skrev:
henkperz skrev:Även fast jag bara e 16 år så är faktiskt snuset bland de viktigaste att ha med sig :lol:


Glömmer man snuset?,,, ja då åker man ju hem direkt!, och hämtar :wink: :lol:

Ja de går inte utan snus, innan man startar sågen tar man sig en ettan lös :grin: och sen drar man in i skogen!


Samma här!. :lol:

Men givetvis ska du se till att du har ordentliga skyddsgrejor, ute i busken oxå. :wink:
Är olyckan framme så hjälper snusdosan bara som ett "komplement" till ett tryckförband, och det vill vi ju inte ska hända någon här på SF,,,,, ja INGEN!, överhuvudtaget!.

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155399
Skogshuggarn skrev:
henkperz skrev:Även fast jag bara e 16 år så är faktiskt snuset bland de viktigaste att ha med sig :lol:


Glömmer man snuset?,,, ja då åker man ju hem direkt!, och hämtar :wink: :lol:


Sweden-viking skrev:Bär på mig: Skogma:s huggarbälte, 1-2st saxar, måttband, Klave (ej till massaved), kil, mobiltelefon,,,,, Osv, osv


"Imponerande"!,,,,

Ge "Mc Gyver" en halv dag med alla dessa grejor, så svänger han ihop ett flygplan :shock: :lol:

Ordentlig livrem i läder är bra till mycket, inte bara tryckförband/avsnörning, så där trycker jag på "Gilla Knappen".

Jag har bla hängt upp en älg i min,,, :lol:


Jag glömde myggstift sommartid, men det behöver väl inte "Mc Gyver" ......... :D :D :D

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

henkperz  
#155460 Men givetvis ska du se till att du har ordentliga skyddsgrejor, ute i busken oxå. :wink:
Är olyckan framme så hjälper snusdosan bara som ett "komplement" till ett tryckförband, och det vill vi ju inte ska hända någon här på SF,,,,, ja INGEN!, överhuvudtaget!.[/quote]

Jodå, har ju full utrustning i högsta skyddsklass :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

henkperz  
#155461 Men givetvis ska du se till att du har ordentliga skyddsgrejor, ute i busken oxå. :wink:
Är olyckan framme så hjälper snusdosan bara som ett "komplement" till ett tryckförband, och det vill vi ju inte ska hända någon här på SF,,,,, ja INGEN!, överhuvudtaget!.[/quote]

Jodå, har ju full utrustning i högsta skyddsklass :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Månskensbonnen  
#155711 Börjar uppifrån partner huggarhjälm, fristads blus med mobilen i ena fickan å en dosa grov i den andra. Huggarbälte av okänt märke med måttband och hölster med sax å en kil. Skyddsbyxor också fristads, huggarstövlar tretorn. I såglådan på traktorn, jonsered 2152 bensin och oljedunk, mindre slägghammare brytjärn extra kedja fil å mall ledbar 13-nyckel å liten skruvmejsel, två korta lyftstroppar att slinga med, lunningssax samt extra fällkilar. På traktorn starkran med hydraulsväng. Bakom traktorn femtons boggivagn med fällbara stöttor. I traktorn vattenflaska och några extra par handskar, ejendals tunna monteringshandske. Inget kaffe å matsäck, är sällan ute mer än tre fyra timmar. Glömde husqvarnas enda bidrag till utrustningen, mina oranga fina hängslen :grin: Glöm inte att om snusdosan svällt när du har den i byxfickan så kan det smaka en aning salt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

Qkeeper  
#158152 Skyddshjälm Jonsered, Jonsered Pro Light Byxor, Jonsered huggarstövlar, Husqvarna handskar, Bälte Husqvarna med Bakstycke, 15m måttband, hölster med en sax, kombinyckel, första föband, någon gammal jacka beroende på vilken som är torr med mobil telefon och snus i, en Jonsered 2141 som får gå till det mesta och en Stihl ms180c som går till kvistning och lite lättare gallringsarbeten.

Kör gör jag med Yamaha Grizzly 700 med en Kranman T1500 med vajerkran.

Om någon har bra tips på en bra huggarjacka med lite längre rygg är dom tipsen gärna välkomna :)

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för utrustning i skogen?

4WD  
#158181 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:01, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).