Motorsåg och handhållet

Ofrivilligt gaspådrag Hva 345

7 inlägg 2994 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ofrivilligt gaspådrag Hva 345

Pensionär  
#155199 Hej någon som vet var jag ska börja söka fel?

Har en Hva 345 FXT röjsåg som har börjat jävlas idag. Vid gaspådrag reagerar den direkt som den ska, men inte när jag släpper gasen. Sågen fortsätter att varva vad som känns sjukt länge efter att man släppt gasen. Prova med full gas i några sekunder och då ville den nästan aldrig gå tillbaks till tomgång.

Var börjar jag söka?

Känns på nåt sätt som att det har någonting att göra med gaswiren men jag vet inte.

Sågen har vart i användning alla dagar dom senaste två veckorna, dock förvarad inomhus i värme så att något är fruset borde inte va anledningen.

Jag tackar på förhand.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ofrivilligt gaspådrag Hva 345

Phantom  
#155206 Som du säger så börja med gaswiren, skulle tro att den kan behöva en justering eller en smörjning.
Har du ändrat handtaget på sågen så att wiren fått en annan vinkel så kan wiren behöva en ändring.
Ett liknande fenomen hade jag på en annan 345 då handtaget blivit vinklat och sågen alltid gick med högt varv, men när jag tog bort den plastkåpa som sitter över gaswiren så fungerar den som den ska...bara ett litet tips att kolla.

Användarvisningsbild

Re: Ofrivilligt gaspådrag Hva 345

finskpinne  
#155214 Mycket troligt att det är är wiren går genom plastkåpan in mot förgasarn. Där brukar det kunna kärva på vissa sågar ibland...

Användarvisningsbild

Re: Ofrivilligt gaspådrag Hva 345

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155232 Min egna 345a gjorde likadant men då var det pga att allt var så slitet inuti handtaget, gasreglaget kom åt själva handtagsplasten och gick tungt. Filade till det lite och efter det körde jag en säsong till med sågen innan den pensionerades.

Avatar Fallback

Re: Ofrivilligt gaspådrag Hva 345

Pensionär  
#155952 Felet är funnet och åtgärdat.

Liten plastbit inutihandtaget som hade spruckit och gjorde att wiren kärva. Felet gick på garantin, dock inte smärtfritt.
Har köpt sågen av en annan återförsäljare när han hade en kampanj, och service killen påstod att då skulle jag va tvungen att vända mig dit för att få det fixat på garantin.

Efter lite snack om vad Hva skylten på taket innebär för honom så behövde jag inte betala för att få felet fixat. Men han har garanterat tappat mig som kund iaf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ofrivilligt gaspådrag Hva 345

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156094 Husqvarna har väl världsomfattande garanti? Så du ska kunna lämna in den vartsomhelst utan att det spelar roll vart den är köpt.

Nåja, finns fler återförsäljare :!:

Användarvisningsbild

Re: Ofrivilligt gaspådrag Hva 345

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156184 Jag kan se hur det påverkar o varför han tvekar. Han har säkert sina skäl. Han är inte ensam om detta. Det är kanske bäst diskuterat i separat tråd.

Du fick hjälp och sågen går som den ska nu, verkar det som.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).