Sida 3 av 3

Re: jonsered 2051

Postat: fre 16 aug 2019, 13:43
av Mange
Markera med rits är bäst. Lättast o hålla ordning på senare vid vidare felsökning om så behövs.
Att ritsa Ö.D samt kilspår kan vara en bra hjälp ibland.
Gärna en rits/markering för kil i vevaxeländan så man slipper strul.

Re: jonsered 2051

Postat: fre 16 aug 2019, 14:04
av guhra
Du kan ju avancera tändningen något den kommer inte spika och du får ökad effekt. Jag skulle sätta dit en ny kil, man kan göra den tunnare ifall man vill justera tändningen. Belasningen blir ju vid start när man rycker igång den.

Re: jonsered 2051

Postat: tor 22 aug 2019, 14:37
av ollenorell
Tack för alla svar, mycket bra!

Om någon undrar:
Det här meket är det ju ingen ekonomisk lönsamhet i, utan jag vill lära mig meka för att det är intressant!

När jag köpte sågen rann det ut en mjölkig separerad vit-beige sörja som jag gissar är en rutten biologisk sågkedjeolja ur sågkedjetanken.
Hela sågen var också ihopbekad av denna sörja + spån och smuts.
Det var inte det lättaste att rengöra.
Jag vill inte göra ett dåligt jobb och sätta ihop en smutsig såg.

Själva "chassit" "motorblocket" "huset" eller vad man säger delas ju inte vertikalt som på min Stihl 020.
Det sitter ihop horisontellt, verkar gått lite olika konstruktionstrender i det här...
De vertikalt delade husen delas ju genom att sätta press genom vevaxeln och dess lager.

Jag kanske inte "måste-måste" dela på huset, men det finns fortfarande kladd i sågoljetanken, och det finns även andra hålrum med kladd, såsom det mellan veven och bensintanken som jag inte kommer åt.

Men jag börjar tro att detta "clamshell-design"-huset ej kan delas?
Att det bara gjöts i ett stycke?
Men jag är då förundrad över att de lyckats gjuta håligheterna som bensin/olje-tank så snyggt invändigt.
Vattenkanalerna i bilmotorer gjuts ju med sandfickor visserligen, men det är ju för att man inte har något val.

I vad jag trodde var "skarven" trodde jag det satt "värme-bakat" packningsmaterial, men som ni ser var det en del av gjutningen jag råkade knacka bort...
1566476711_img_20190822_142320[1].jpg

Tror inte att jag gjort den otät, men det var väl lite dumt.
$matches[2]


Cylinder, kolv, ljuddämpare var också koksade ordentligt, vet inte om den gått fett, eller att de blandat rikligt med olja i soppan, eller så är det normalt över lång tid om man inte kör finsoppa som alkylat...

Re: jonsered 2051

Postat: tor 22 aug 2019, 15:30
av ollenorell
Mange här på forumet länkar till "chainsawcollectors.se"
Hittade manualen till sågen där:
http://files.chainsawcollectors.se/down ... ed2051.pdf
Fina killar! Peppen ökar! \:d/

Re: jonsered 2051

Postat: tor 22 aug 2019, 16:08
av totte
ollenorell skrev:Cylinder, kolv, ljuddämpare var också koksade ordentligt, vet inte om den gått fett, eller att de blandat rikligt med olja i soppan, eller så är det normalt över lång tid om man inte kör finsoppa som alkylat...


Helt normalt för en såg som har fått arbeta ordentligt under lång tid. Sen beror det på vilken olja och hur mycket som blandats och i slutänden på hur sågen varit justerad.

Angående skarven, jag tycker det ser ut som någon form av industriell svetsning. Som du så tycker jag det verkar omöjligt att gjuta hela delen i ett moment. Men det är nog inte meningen att det skall delas igen. Blaska runt med olika vätskor, bensin, lacknafta och sprit. Ett sätt som kan funka är att ösa i en näve skruvar och/eller muttrar i lösningsmedlet, låta stå och skaka ordentligt med jämna mellanrum.

Re: jonsered 2051

Postat: tor 22 aug 2019, 16:57
av Mange
Jag har fått infon att de två tank delarna är limmade ihop. Idag finns bra kemiska alternativ att använda.
Dela dem inte, det går knappt utan skada så de blir svårt o få ihop igen.

Kemisk metall i fast form funkar utmärkt och man kan skapa riktigt fina kreationer om man har en stund över och en trasig detalj o laga.
Har lagat mycket magnesium med detta. Byggt upp många spån kåpor där det saknas det mesta utom svärdsfäste ibland...
Lärde mig att använda och applicera det rätt, vilket tog lite tid och experimenterande. Har ibland nät, tråd, spik som armering och stomme eller förstärkning. Använder ibland cykel ekrar....

Dessa är ofta skadade i framkant som ligger mot stocken och det kan vara en utmaning att få tätt främst för att det är svårt att få ytan ren.