Motorsåg och handhållet

jonsered 2051

36 inlägg 12293 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

jonsered 2051

brum brum  
#154732 jag har fått en isärskruvad motorsåg 2051, sprängskiss har jag hittat på nätet men skulle behöva en verkstadshandbok :???: främst pga anslutningar på förgasaren 3st slanganslutningar bränsle vakum? finns även ett uttag på ljuddämparen som ska ta vägen nånstans :?: även elschema då det är handtagsvärme :???:
då det är pga detta forum jag blivit lite nördig och sågen nu hamnat i mitt pannrum så tar jag tacksamt emot hjälp härifrån :P

mvh brum brum



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: jonsered 2051

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154735 Har du tre anslutningar på förgasaren?
Viken är det? Fabrikat ser du nog och modell är stämplat på husets sida.
Du har inte blandat in tank luftningen i detta väl?

Brukar vara nån HDA version...

Uttaget på dämparen är nog värmeledning. Om du inte har ventil kan den kanske vara bytt...

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

brum brum  
#154800 Du har rätt mange ja va ute o cyklade där, det är bara 2 anslutningar till förgasaren varav den ena anslutningen sitter på sidan av förgasaren men vart ska dom 2 anslutningarna dras?



walbron heter hda 68 b8

tankavluftningen har jag koll på, den med backventil. det var bomstopp i nippeln som sitter i tanken så jag funderar på om det var därför svågern som jag fick sågen av plockat isär sågen,, han tog isär den för att den gick dåligt,, har jag tur så kan det ju bero på bränslebrist.

har värmen från ljuddämparen någon speciell funktion som är viktig eller kan jag skippa dom grejorna? det ligger någon termostat liknande grej i lådan plus oranga slangar som jag tror hör till värmeuttaget på cylindern. :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: jonsered 2051

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154801 Nu blev det konstigt...
Går röret från cylinder eller ljuddämpare?
Är det från cylindern ska det pluggas riktigt.

Den ena som sitter i locket på pumphuset är impuls ledning, den som går ut från huset är bränle ledning, om jag minns rätt.

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

brum brum  
#154806 hej igen mange, känns kanon bra med ditt intresse och engagemang i detta forum TACK.

ett grovt uttag på ljuddämparen ca 1 cm är det jag menar. ( kan jag plugga det och lägga dom oranga slangarna åt sidan eller har värmen någon viktig funktion så att grejorna måste va där?

men undrar även över det lilla uttaget brevid utsuget på cylindern ca 2- 3 mm i diameter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: jonsered 2051

totte  
#154830 Värmen är väl till handtagsvärme, så om du inte har lust att renovera det så kan du plugga det på ljuddämparn.

Och nu blev det lite konstigt igen, menar du bredvid insuget? I så fall bör det vara anslutningen för impulsledningen och skall anslutas till impulsanslutningen på förgasaren. Det växlande trycket i vevhuset driver pumpmembranet så den kan pumpa fram soppan från tanken.

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

brum brum  
#154834 tack totte nu börjar det klarna i knoppen. :o

alla grejor ligger och badar över natten borde bli rena tills i morgon,

hoppas det fortfarande finns delar till 2051an den verkar va från -93 enligt dom gjutna detaljerna i sågen. ny kolvring plus nya packningar skulle behövas..

   TS
Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

brum brum  
#154874 vevhushalvorna verkar vara limmade ihop något, som vet med vad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: jonsered 2051

totte  
#154880 Motorsilikon brukar funka bra när du skall montera ihop det. Hör med en såghandlare/verkstad.

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

brum brum  
#154881 tack än en gång totte :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: jonsered 2051

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154927 Jag tror inte att det hålet i ljuddämparen är orginal. Troligtvis har den elektriska handtagsvärmen gått sönder och så har en tidigare ägare borrat ett hål i ljuddämparen och dragit in avgaser i handtaget istället för att reparera elvärmen. Avgasvärme fanns i huvudsak på 70-talet men övergavs ganska snabbt eftersom ventiler mm ganska snabbt sotade igen (ingen Aspen på den tiden :smile: )

Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

brum brum  
#154965 hehe, tack th,
uppfinningsrikedom e skoj..alla sätt e bra till dess dom motbevisats :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: jonsered 2051

brum brum  
#157580 tackar för hjälpen mange totte och th,, :smile:
2051 an startade för en liten stund sen och den gick över förväntan, så nu kan frugan få tillbaka tvättstugebänken, :mrgreen:
det var mycket brum (kraft) i den, fick sågen av svågern och hela sågen var nedplockad i atomer och allt låg i en bananlåda huller om buller så det har blitt lite svära men det hör väl till, ska såga ner en al i morgon lagom stor för att köra in den nya kolvringen.
handtaget till kastskyddet fattas e de nån som har något över så köper jag det gärna.

nästa projekt blir en hva 45 med skuren cylinder söker därför efter kolv och cylinder till hva 45.. nytt gick på uppemot 2000 kr, mer än sågen blir värd om den skulle råka gå igång. e de någon som har kolv och cylinder till hva 45 för ett överkomligtpris så köper jag det gärna,,
'
mvh brum brum

   TS
Användarvisningsbild

Re: jonsered 2051

totte  
#157613 Men så trevligt, bra jobbat! :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: jonsered 2051

viktor meck  
#157925 http://www.ebay.com/itm/HUSQVARNA-40-45 ... 3f0ba33e31

köpte min cylinder utav den säljaren till min motorsåg. och den går som en dröm. annars kan jag fixa en reservdelssåg till dig :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).