Motorsåg och handhållet

Migsvets?

104 inlägg 86418 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Fisketorp  
#13023 Då blir det till att skruva isär apparaten då, hinns nog inte med idag tyvärr=(

Kan man nå anslutningarna på något enkelt sätt(märker nog det när jag börjar skruva iofs)
var en del småpill att få ur bara motorn så=)

Ska ordna ett foto kommer idag eller i helgen..

tackar för svaren iallafall, super att få snabbt hjälp när det krisar(kanske ingen krissituation just nu men ändå=).

jo en elektriker borde ju göra jobbet, men om elen är urkopplad så kan ju inte mycket hända under tiden?

//Martin

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Fisketorp  
#13027 Hejsan igen!
tog lite bilder idag.

hittade symbolen för 3fas 3~
el-schemat hittade jag det också=P
så vad jag fattade utav det, samt bilden på inkopplade kablarna
så är Svart 1-L1,Brun 2-L2,Blå 3-L3 (1,2,3är vart dem är kopplade i apparaten) jord mot jord enligt vad jag förstod det på kopplingschemat, ska kolla lite närmare på det då kabeln inte hade grön/gul färg.

Så vad jag fattat det som är det jord + 3faser och ingen N
någon som kan utläsa detta från elschemat?
Kanske går att koppla in N också någonstans?()med 5ledad kabel)

Vad är egentligen N?=)

Spelar det någon roll hur man kopplar faserna på L1,L2,L3???
anntar att dem ska kopplas svart-L1,Brun-L2,Blå-L3
men spelar det egentligen någon roll?

tackar för hjälpen, verkar som det blir till att tokslipa så man får svetsat lite snart =P
Här kommer lite bilder iallafall:

Bild

Bild

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13030 N är nollan och är returledare om man kör med 230V. Spänningen mellan en fas och nollan är 230V medan spänningen mellan två faser är 400V. Detta är ungefärliga värden, förhållandet mellan spänningarna är faktiskt roten ur 3. I Sverige så har vi fyrledarsystem in till huset, tre faser plus nolla. Nollan fungerar då också som skyddsjord. Om man har jordfelsbrytare hemma (en mycket bra sak att ha) så delar sig skyddsjorden och nollan, så att man inte kan koppla ihop dem efter jordfelsbrytaren.

En trefasapparat behöver inte använda sig av nollan, detta kallas deltakoppling, uppenbarligen är din svets sådan. Koppla inte in nollan någonstans på din svets, då kan otäcka saker hända, i bästa fall ryker en säkring eller så löser jordfelsbrytaren ut om du har en.

Kolla t.ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem om du vill ha mer info.

Ordningen på faserna brukar inte spela någon större roll utom för motorer som snurrar åt olika håll beroende på ordningen. De flesta motorer har därför en fasbytare i anslutningsdonet.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13031 ok..
Att n är noll i enfas visste jag, dok inte i 3fas, så tackar förinformationen=)

Kopplade in N + 2faser i tidigare försök, hände inget mer än brummandet.

Kopplade nu in jord-jord, svart-L1,brun-L2,Blå-L3
vilket resulterade i att svetsen funkade kanon. eller iallafall så matade dn tråd samt smälte.

Märkte att matarhjulen ville slira ifall slangpakeet var lite böjt/bågigt.
indikerar det på dåligt slangpaket?

Tyckte matarhjulen var lite "feta" kanske borde göra rent dem när jag byter tråd till flussfyld.

Vad kostar ett slangpaket?

Tackar för svaren iallafall.. känns gott att den funkar nu =)

//Martin

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13034 Kolla hur det ser ut i röret (brukar heta kontaktrör) innanför munstycket, där brukar samlas en massa skit så tråden går tungt. Kolla oxå slangen som tråden löper inuti i slangpaketet, den går oftast att byta. Om den är utbytbar är det ju billigare än att byta hela paketet. Kolla dock först att gasslangen är hel annars är det ju ogjort att byta trådslangen.
Se oxå till att det är rent i där trådrullen sitter, om den stått länge så är där en massa damm på tråden som fastnar uppe i handtaget o i slangen. Blås rent ordentligt o ta för vana att göra det med jämna mellanrum.
Kolla oxå att matarhjulen sitter rätt, på många svetsar finns det spår för olika trådtjocklekar. På mindre som din kan det vara spår för 0,6 el. 0,8 mm tråd. Hjulen brukar vara vändbara o så är det 0,6spår på ena sidan o 0,8spår på andra. På min är hjulen märkta på sidan så det är lätt att se.

Lycka till!

Magnus M

Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13038 nu har jag kollat upp detta problem.

om din miggy 125 svets har 4 ledare så är det en 380v maskin och ska då kopplas in svart =L1 Blå=L2 Brun=L3 enligt esabs egen manual.

Har din Miggy 125 svets 3 Ledare så är den 230V ....

så den är en 3-Fas med skyddsjord eftersom den har 4 ledare...

Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13039 glömde skriva att 230v maskinen är det en fabriksmonterad stickpropp på.
3 fas maskinen måste däremot kompletteras med 16A europa stickpropp(Handske)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13041 slangpaket ca 1500 kr.

Kolla som sakt var kontakt rör längst fram, kolla fjädern i svanhalsen.
Titta på anläggning mot drivrullarna kolla på drivrullarna om dessa är slitna.
Du får även kolla hur trådledaren ser ut, denna skall bytas då o då, lika med kontaktmunstyckena som byts frekvent.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13043 Tackar!

fick lite att kika på då=)

Toppen med manualen Per, ska flytta på blå och brun så det blir rätt även fast det funkar=)

Blir till att pyssla i helgen, måste dok också hinna slipa=P

ha en bra helg alla!
//Martin

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#13051 Ehm.. Ska ju inte andvända gas utan flusstråd

Den är ju 0,9mm så munstycket måste ju bytas.
dok verkade det inte vara ett sådan som sitter skruvat, var något längre sak tyckte jag det såg ut som, ska kolla närmare på det.

men måste man göra något med matarhjulen?

dem är väl bara för 0,6 och 0,8?

//Martin

   TS
Avatar Fallback
Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15715 Lite råd för den som ska köpa mig/mag:
AGA tuber över 5l som säljs privat är stöldgods och är i princip värdelös eftersom den återtages ifall man lämnar den på fyllning. Det sitter ett ship på flaskan som läses in när man lämnar den.
Var inte snål, det är stor skillnad på en billig hobbygrejj och en dyrare maskin.
För att få en svets som funkar för hemmabruk skulle jag själv sattsat på en maskin från esab eller kempi på minst 300amp och med fyrhjulsdrivning vilket tillåter 4,5m slangpaket utan strul.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15732 dame right..

jag har förresten två slangpaket till Esab om någon är intresserad har även tre st trådledare en är helt nytt.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#15736 Synd att flaskorna ska vara så fruktasvärt dyra då.

visserligen köpte grannen flaska för 500kr på firma fast fyllningen kostade desto mer var för rostfritt han köpte gas så kanske var något erbjudande.

Slangpaket sadu.
passar dem till gammla ESAB eller behöver man "konverter" till europa kontakt?

slanglängd, skick?

Hittade slangpaket från 500kr nya. dok "pirat" funderar på att inhandlat ett sådant så man ser att allt fungerar. köpa ett dyrare sedan ifall det inte duger.

//Martin

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15737 de passar till den gamla alltså så att säga där du trycker in slangpaketet.

Jag har två st liggandes ett med utsug till och ett utan utsug, kvaliten är nog använda men i gott skick, jag har provkört de lite men efterosm jag föredrar euro koppling bytte jag till detta. (har ett grymt Binzell slangpaket) längd är 2 m. om jag inte minns fel. eller 5 meters. sträcker sig över garaget iallfall.

PM så tar vi diskussionen vidare där .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).